Bukefalos 28 år!

Hur får man lån till en gård?

E

emmasandstrom

Hejsan!

Jag tog studenten i våras och har verkligen funderat över detta med yrkesval. Det finns en sak som jag vill mer än något annat och det är att kunna flytta ut på landet och ägna mig åt djur på heltid. Jag vet att jag delar denna dröm med många andra och att många anser att det är orealistiskt men jag är ganska säker på att jag skulle kunna få ekonomi i det. Jag hade tänkt driva hundpensionat och hunddagis samt fortsätta med den hundkursverksamhet jag redan bedriver. Jag hade också tänkt ha stall och jag vet att inackorderingar sällan går med plus ekonomiskt men själv vill jag bara ha en häst och då kan det ju vara bra med sällskap.
Men hur startar man upp en sådan verksamhet från noll? Jag har förvisso sparat ihop pengar under hösten och har väl 50 000:- i insats men det räcker ju inte på långa vägar till en gård på landet. Hur får man lån? Tycker verkligen banken att hundpensionat är en tillräckligt säker inkomstkälla för att låna ut pengar? Hur har ni som bedriver sån här verksamhet gjort?

Tack!
 
Sv: Hur får man lån till en gård?

Jag är också nyfiken!

Jag skulle också kunna sätta in en kontantinsats på nästan 100.000 men vill "bara" ha en egen liten gård för att ha en bra plats att bo på och helst kunna ha hästen hemmavid.
Har dock inte heltidsjobb och har en framtid som student framför mig. Med andra ord inga superpengar som kommer in. Banker brukar inte gillar det.

Jag kommer att följa gården med spänning!

/Jonaz
 
Sv: Hur får man lån till en gård?

Jag tror att om du har en bra företagsplan kan nog banken gå med på det. Men då måste det nog finnas en budget som visar på ett klart plus.

Skulle du kunna jobba lite extra under tiden också?

/Jonaz
 
Sv: Hur får man lån till en gård?

Jag är också nyfiken och hoppas på bra svar från kloka bukefalister! :angel:

Bedriver verksamhet i dagsläget för olika typer av problemhästar och hästar som farit illa, och vill inget hellre än att utöka och kunna ha det till inkomst. I dagsläget är jag inhyrd och har 4 boxar, två till mina egna och två till hästarna jag tar in i verksamheten. Hade jag tillgång till fler boxar 2+ till så skulle det gå runt.

Hoppas att någon har kloka svar att ge!
 
Sv: Hur får man lån till en gård?

Så kul att fler är nyfikna och intresserade :)

Jag har också en tid som student framför mig men skulle bli överlycklig om det gick att kombinera med att bo på landet. Jag måste ju ändå flytta för att studera och jag lägger hellre mina pengar på en gård än en lägenhet, plus att gården i sig förhoppningsvis ger min lite inkomst.

Fast jag vet ju att jag inte är bankens drömkund.... Frågan är ju hyr "alla andra" gör som startar en gård? Är de miljonärer från början eller jobbar de dubbelt i flera år? Om man ska en gård som går runt borde det ju vara svårt att arbeta heltid "vid sidan om"? Och jobbar man heltid får man kan man kanske aldrig satsa tillräckligt mycket på gården för att den ska kunna gå runt. Särskilt inte om man ska plugga också :angel:

Fördelen med plugget (iaf för min del) är ju att det är mycket hemarbeten :)
 
Sv: Hur får man lån till en gård?

Vi är på jakt efter en gård och har varit i kontakt med banken angående detta. Dock så kommer vi inte ha gården som företag/inkomstkälla så jag antar att det skiljer sig lite mot om det är det man siktar på. Men lite hjälp kan jag kanske bidra med.

När vi fick vårt lånelöfte sist vi var och tittade på gård så ville banken veta följande.
Våra inkoster. (Jag är sambo och lånet skulle stå på oss båda)
Lån sedan tidigare (Vi har båda studielån)
Skattesats där gården låg
Eventuell kontantinsats
Inkomst på eventuellt kapital
Samt skick och taxeringsvärde på det som vi var intresserade av att köpa.

Utifrån det gjorde banken en kalkyl på vad vi skulle kunna få låna. I vårt fall med två relativt höga löner (ca700 000/år totalt för oss båda) samt en gård i bra skick men inte så mycket mark (utgångspris 2miljoner) så skulle vi få låna nästa 3 utan problem. Så jag antar att det du behöver göra är att göra en buget för din verksamhet och visa att ditt företag kan bära kostnaden för lånet samt att du ska kunna få ut något att leva på.
Sen finns det säkert massa hjälp att få både ekonomiskt och annat när man ska starta eget. Ta kontakt med LRF konsult de kan säkert ge dig tips och råd.

Lycka till!
 
Sv: Hur får man lån till en gård?

Man får nog skilja på gård och gård. Har du tänkt driva gården som företag - i ditt fall hundpensionat (som jag är säker på är en utmärkt idé) blir det ju lite annan affär än att bara ha "nånstans att bo" och ha hästar som bara kostar.

Många (inkl jag) köper en gård som har skog, och då blir det ju helt andra priser (kanske från 2 milj och uppåt) men å andra sidan kan man ju avverka skog och betala av lånet med. Men skogsskötsel är ju inte alla intresserade av, men man kan ju leja - dyrt - åtminstone skogsplantering bör man ju klara av själv och kanske bara leja för avverkning, skotning, gallring etc. Med skogen följer stor frihet att tex rida var man vill, egen jakt osv. Men också ständiga bekymmer med stormar och granbarkborrar och evighetslånga planteringar som sedermera blir uppätna av viltet...

Så det beror lite på hur du resonerar... Om du ska ha "hela kitet" krävs det mycket arbete och en hel del pengar och om du inte är gjord av dem, så blir det också stora lån och att alla pengar man tjänar går till dem lång tid framöver. Men man kan också göra som jag - och välja detta som en livsstil - att all fritid + alla pengar läggs på gården som behöver rustas upp och man trivs med det. Jag hade dock inte trivts med det livet när jag var 20 +, men vi är ju olika.

Väljer du en gård utan skog kan den ju också vara himla dyr i fel landsända men samtidigt svårt att få ekonomi på den. Du ska nog fundera över vad du egentligen vill med din gård. Och om du åker och kollar på gårdar - lägg inte för mycket krut på husen och sånt, det går alltid göra nåt åt (ja jag vet att det kostar) men det du ska titta djupare på är markens storlek och beskaffenhet (går det odla nåt, är det vattensjukt, massa berg, hur går gränserna och mot vad) och sen LÄGET - det kan du definitivt inte göra nåt åt.

Köp inte nåt som kallas hästgård - de är alltid satta med överpris, kanske 10 boxar till 2 ha mark - värdelöst. Titta på smågårdar i glesbygd norrut, där får man massor för pengarna och ofta också en hel del skog på köpet att avverka, och om det inte finns för mycket rovdjur kan du dessutom arrendera ut jakten för fina pengar om du inte jagar själv.

Ett tips till! Ni som är unga och fortfarande pluggar och är intresserade av gård: se till att skaffa er en utbildning som är gångbar även i norrlands inland - då är ni de stora vinnarna och kan köpa er en jättebillig gård och samtidigt tjäna mycket pengar på ert arbete - win-win!

Fråga gärna mera om gårdsaffärer - jag köpte för 5 år sen...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 185
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 407
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 508
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 471
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp