Hur får man motivation?

Sonic76

Trådstartare
Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning.
Men jag har noll motivation
Noll ork och hjärnan skenar i 120 med saker jag måste göra.
Vilket resulterar i att inget blir gjort.
Har gör man?
Listor funkar inte.. det har jag provat.
Belöning funkar inte heller då jag helt enkelt hoppar över måsten och gör belöningen istället.
Jag blir tokig på mig själv.
När jag jobbar duschar jag varje morgon så då funkar det.
Men när jag är ledig och inte har några möten eller så då är det tungt.
Jag skulle tro att jag i grunden har en npf diagnos men eftersom jag jobbar heltid så får jag inte hjälp med en diagnos.
 
En till i samma klubb, fast jag klarade inte ens att jobba.

Jag har under stor ångest lyckats deklarera. Förra året fick jag inte ändan ur och fick böter eftersom jag lämnade in för sent så i år har jag under stor ångest fixat att deklarera i tid.
 
För mig gäller det att dela upp uppgifter i mindre bitar. Jag klarar inte av "städa lägenheten", men kanske jag ändå kan ställa ordning skorna i hallen? Då får jag faktiskt någonting gjort med förhållandevis liten ansträngning och det är ibland belöning nog. Har jag mycket disk; diska tills diskstället är fullt. Sen är det nog. Små bitar att beta av helt enkelt.
Tillägg: sen har jag aldrig riktigt förstått det där med att duscha varje dag. Min hud hade dött torrhetsdöden om jag hade försökt något sådant. Duscha varje dag vid jobb tycker jag låter som nog!
 
För mig gäller det att dela upp uppgifter i mindre bitar. Jag klarar inte av "städa lägenheten", men kanske jag ändå kan ställa ordning skorna i hallen? Då får jag faktiskt någonting gjort med förhållandevis liten ansträngning och det är ibland belöning nog. Har jag mycket disk; diska tills diskstället är fullt. Sen är det nog. Små bitar att beta av helt enkelt.
Tillägg: sen har jag aldrig riktigt förstått det där med att duscha varje dag. Min hud hade dött torrhetsdöden om jag hade försökt något sådant. Duscha varje dag vid jobb tycker jag låter som nog!
Jag är rätt tjock så får sår i vecket vid magen.
Det kommer rätt fort särskilt när det är varmt
 
Det som får mig att städa är rädslan för att det ska se för jävligt ut om ambulansen kommer och hämtar mig 😅😅
Inte ens det funkar.
Dock rakar jag benen ifall att
Men jag har inte superskitigt hemma men vill ha det mer städat, mer ordning och jag har verkligen inte förmågan
 
För mig brukar det hjälpa att sätta en timer på 15 minuter (eller mer/mindre beroende på dagsformen) och bestämma att jag ska vara uppe och göra saker (städa/diska/tvätta/fixa) under den perioden, sedan får jag vila igen om jag vill. Man kan få gjort rätt mycket på 15 minuter, och ibland blir det att jag fortsätter i en kvart till av bara farten eftersom jag ändå redan är igång.
 
Det som får mig att städa är rädslan för att det ska se för jävligt ut om ambulansen kommer och hämtar mig 😅😅

Själv funderar jag oftare på att det kan bli en husrannsakan där någon polis går runt och fotograferar alla utrymmen och skrymslen. Om man samtidigt behöver motivation för att städa eller för att inte bli kriminell, så kan den tanken lösa en av sakerna. Men har man inte funderat på att bli kriminell så förblir städmotivationen tyvärr fortfarande ganska låg, eftersom risken för husrannsakan då också är väldigt låg. :)

Annars är mitt bästa tips för att "bli tvungen" att städa att bjuda hem folk någorlunda ofta. Det tar å andra sidan också en del energi vilket kanske är en del av problemet med att inte komma igång från början, men det blir i alla fall mer städat inför sådana tillfällen.

Samt detta att "ok jag gör i alla fall x även om jag egentligen behöver göra x, y och z" eller "jag gör i alla fall 15 minuter även om jag egentligen behöver 60".
 
För mig brukar det hjälpa att sätta en timer på 15 minuter (eller mer/mindre beroende på dagsformen) och bestämma att jag ska vara uppe och göra saker (städa/diska/tvätta/fixa) under den perioden, sedan får jag vila igen om jag vill. Man kan få gjort rätt mycket på 15 minuter, och ibland blir det att jag fortsätter i en kvart till av bara farten eftersom jag ändå redan är igång.
Kan köra lite samma trick med träning/motion ibland och förhandla med mig själv genom att tänka att så länge jag tar på mig kläderna och tar mig ut/till gymmet så är det bra nog. Vill jag verkligen inte promenera/träna när jag väl kommit så långt är det okej att gå hem, men det har aldrig hänt. Där handlar det ju främst om att komma över den första tröskeln och sedan, precis som med städningen, känns det lika bra att fortsätta en stund till när man ändå kommit igång.
 
Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning.
Men jag har noll motivation
Noll ork och hjärnan skenar i 120 med saker jag måste göra.
Vilket resulterar i att inget blir gjort.
Har gör man?
Listor funkar inte.. det har jag provat.
Belöning funkar inte heller då jag helt enkelt hoppar över måsten och gör belöningen istället.
Jag blir tokig på mig själv.
När jag jobbar duschar jag varje morgon så då funkar det.
Men när jag är ledig och inte har några möten eller så då är det tungt.
Jag skulle tro att jag i grunden har en npf diagnos men eftersom jag jobbar heltid så får jag inte hjälp med en diagnos.
Varför tror du att du har en NPF-diagnos pga detta? Många människor som jobbar heltid är helt slut på helgerna och gör väldigt lite då.
 
För länge sedan fastnade jag i ridningen pga övertänk, dvs jag analyserade in i minsta yttepyttedetalj innan jag skred till verket - vilken i sin tur ledde till att det blev inget verk alls för i min hjärna var jag "inte där" än.
Då fick jag ett gott råd av en vän (+ spark i baken) - Tänk inte - bara rid!!!
Det tog år att komma dit, men det kom till slut.

Samma "tänk" använder jag nu till att få saker gjorda iom mina sjukdomar som bla innebär en svår fatigue. MEN jag har lärt mig att lyssna på kroppen istället.

Så här: -jag behöver städa (för jag mår dåligt annars). Tänk inte på städning. Stäng AV hjärnan, sätt på musik, ta fram dammsugaren och dammsug så länge som kroppen tillåter (= tänk inte - bara gör!).
När kroppen säger till att den inte klarar mer - då slutar jag och tar en vila. DÅ kan hjärnan kopplas på igen och verkligen ta in hur skönt det är med en vila.

För det har varit en annan resa med sjukdomarna, att acceptera att jag behöver vila med jämna mellanrum och ofta, oftare än vad jag (hjärnan) varit bekväm med.
Du har ju också "nya" sjukdomar att ta hänsyn till...
Jag fick även via HC komma till deras psykolog som hjälpte mig att förstå min "nya" situation och att arbeta med acceptans. Det kanske du också skulle behöva?

Ta hand om dig :heart
 
Min motivation kom tillbaka när jag började må bättre. Jag upplever att om mitt liv är kaos och jag mår dåligt så har jag väldigt dåligt med motivation, om jag har mål, struktur och ordning och reda så blir det bättre. Jag planerar och sen så gör jag det jag planerat oavsett om jag är motiverad eller inte. Tillslut så går det på rutin.
 
Min motivation kom tillbaka när jag började må bättre. Jag upplever att om mitt liv är kaos och jag mår dåligt så har jag väldigt dåligt med motivation, om jag har mål, struktur och ordning och reda så blir det bättre. Jag planerar och sen så gör jag det jag planerat oavsett om jag är motiverad eller inte. Tillslut så går det på rutin.
Jag har i så fall mått dåligt i 20 plus år.
Går ju på antidepressiva och försökte sätta ut dem.
Var inte läge kan man säga.
 
Jag har i så fall mått dåligt i 20 plus år.
Går ju på antidepressiva och försökte sätta ut dem.
Var inte läge kan man säga.

Jag tänker att det kanske inte är så konstigt att du mår dåligt? Du beskriver ofta en väldigt jobbig tillvaro och att du har det svårt. Det är inte förvånande om du då inte orkar med och lider av dålig motivation. Det är nog inte bara att skaffa sig motivation, man måste tyvärr ofta gräva i sitt mående.

Jag har npf diagnos (min sambo har troligtvis också det, men han är under utredning) och vi båda kan ha sjukt mycket motivation och energi när vi mår bra, men när man mår dåligt så kraschar det helt, men eftersom att jag lyckats bygga upp rutiner av allt som måste göras så gör jag allt på rutin tills jag hittat motivation igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 539
Senast: fejko
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 039
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp