Hur får man sin häst renlig?

QuickStar

Trådstartare
Mitt ungsto kan nog lätt kvalificera sig till "världens skitgris" boxen ser ut som f-n varje dag och det innebär att hon har ljuviga gödsel fläckar.. att hon är ljus sen gör ju inte saken lättare... och att det är jäkligt jobbigt och tråkigt att mocka ( det blir lixom aldrig fräscht)

Någon som har nåt bra tips på hur man kan uppfostra henne till att bli lite renligare i boxen? Har provat att lägga in en bajshög från det ranghöga stoet i hagen med förhoppning om att hon skulle bajs över den men det gör hon ju inte... Suck! det funkade på min förra skitgris...
Om man provar att ge henne lite spån bara så hon får hushålla med det kanske? fast det känns lite taskigt att göra nu när det är kallt..

Jag kräver inte direkt att hon bajsar i en hög och kissar på ett ställe, men det vore trevligt att komma upp till stallet och boxen inte ser ut som nån vart där med en elvisp och finhackat bajset och rört ihop allt och få ha åtminstone någorlunda ljust spån (en kompis jag inte träffat på länge var uppe o hälsa på i helgen och frågade om jag trivdes med torv!!) Jätte kul o säga att det är sågspån som jag dessutom la in för nån vecka sen... Suck!

Helst vill jag ha bädd, det är smidigt, varmt och bra för min rygg och mitt knä (långt till g-stack) men bädd verkar ju inte damen gilla, eller jo det är väl det hon gör - gräver och grejar.. Så nu vet jag inte vad jag ska hitta på..

Jag har provat följande:

torv bädd, då hittar jag inte bajset och allt blir typ blött o ska man mocka ut en massa blir torv dyrt (40kr/bal och sen har jag 4 mil enkel resa att hämta torven)

Torv/spån bädd, torv i botten och ett tjockt lager sågspån ovan på, eftersom min lilla docka är verkar tro att hon är en elvisp så blandar hon torven och spånet och det blir väldigt tungt och hela grejen med att ha torven i botten att suga upp kisset går lixom förlorad..

sågspåns bädd.. återigen elvisps metoden så allt blött blandas med det rena och bädden blir typ svart..

Så nu tänker jag överge bädden och återgå till att mocka ut allt varje dag men frågan är vad som är smidigast då? Tips?

Sågspån eller Kutterspån, det är billigt och jag får det kört till stallplanen... Det känns som att kutterspånen håller samman bättre när det är blött så det kanske är mer lättmockat? med tanke på kisset.. Bajs är ju lättare i sågspån..

Synpunkter?

Annars får jag väl köra på halm.. Då lär hon ju äta upp all ren halm och så får man ta ut allt annat varje dag typ..
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Något som KAN funka är att man lämnar en ren ränna, alltså utan strö längst bak i boxen. En del hästar väljer då att skita där. Fast jag har bara testat med valacker vet inte om det funkar med ston.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Det brukar fungera för ston med.
Jag gör själv samma sak
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Det fungerar mycket bra med mitt sto. Att mocka hennes box tar cirka fem minuter. :D

Nykomlingen, en valack, var till att börja med inte fullt lika renlig. Jag hittade skit precis överallt - under krubban, framför dörren, under vattenspannen osv osv. Men efterhand har han faktiskt börjat lägga högarna inom ett mindre område, i rännan. Dock kissar han fortfarande både här och där i boxen.....

Immer
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

haha min häst bajsar i vattenkoppen typ varje natt :D :D treevligt
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Ang sågspån/kutterspån så tycker jag att sågspån suger upp kisset bättre än kutterspån och även. Jag har inte de bekymren eftersom att mina hästar gör INTE sina behov där man ska ligga eller äta. utan deras högar är i motsatta sidan av boxen i förhållande till krubban/vattenkoppen. Det är likadant i hagen, dom har ett skit/kisställe en bra bit från höbalen. På stuteriet där jag varit så innan avvänjningen skedde så gjorde fölet sina behov på samma ställe som stoet, så lämge dom delade box. Sen lämnade dom oftast kvar lite skit i början för att få dom att fortsätta på samma ställe.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Min docka verkar ju gilla att ligga i både kiss och bajs tyvärr.. Kanske är varmt att ligga i?

ränna har jag också provat men det verkar inte heller funka.. Hon kanske är ett hopplöst fall... *suckar och sliter mig i håret*

Skita i krubban/vattenkoppen gör hon inte men gärna UNDER dessa, hur tusan man nu kan lyckas med det när man är 170 och inte har ordning på benen..

Har mockat ut bädden idag så nu har hon lite kvar som är torrt som hon får ha i natt, imorgon ska jag köpa en skopa kutter och pröva med det, 1 skopa borde räcka ca 1 mån (en i grannstallet köper en skopa var 6-7v och det räcker till hennes två renliga valacker) Funkar inte det så har jag ju några veckor att tänka ut nån annan bright idé...

Ingen annan som har smarta tips? Måste ju finnas flera skitgrisar... På fredag ska hon få en grundlig tvätt från topp till tå så får vi se om boxen också kan få vara ren en stund..
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

QuickStar skrev:
Mitt ungsto kan nog lätt kvalificera sig till "världens skitgris" boxen ser ut som f-n varje dag och det innebär att hon har ljuviga gödsel fläckar.. att hon är ljus sen gör ju inte saken lättare... och att det är jäkligt jobbigt och tråkigt att mocka ( det blir lixom aldrig fräscht)

Någon som har nåt bra tips på hur man kan uppfostra henne till att bli lite renligare i boxen? Har provat att lägga in en bajshög från det ranghöga stoet i hagen med förhoppning om att hon skulle bajs över den men det gör hon ju inte... Suck! det funkade på min förra skitgris...
Om man provar att ge henne lite spån bara så hon får hushålla med det kanske? fast det känns lite taskigt att göra nu när det är kallt..

Jag kräver inte direkt att hon bajsar i en hög och kissar på ett ställe, men det vore trevligt att komma upp till stallet och boxen inte ser ut som nån vart där med en elvisp och finhackat bajset och rört ihop allt och få ha åtminstone någorlunda ljust spån (en kompis jag inte träffat på länge var uppe o hälsa på i helgen och frågade om jag trivdes med torv!!) Jätte kul o säga att det är sågspån som jag dessutom la in för nån vecka sen... Suck!

Helst vill jag ha bädd, det är smidigt, varmt och bra för min rygg och mitt knä (långt till g-stack) men bädd verkar ju inte damen gilla, eller jo det är väl det hon gör - gräver och grejar.. Så nu vet jag inte vad jag ska hitta på..

Jag har provat följande:

torv bädd, då hittar jag inte bajset och allt blir typ blött o ska man mocka ut en massa blir torv dyrt (40kr/bal och sen har jag 4 mil enkel resa att hämta torven)

Torv/spån bädd, torv i botten och ett tjockt lager sågspån ovan på, eftersom min lilla docka är verkar tro att hon är en elvisp så blandar hon torven och spånet och det blir väldigt tungt och hela grejen med att ha torven i botten att suga upp kisset går lixom förlorad..

sågspåns bädd.. återigen elvisps metoden så allt blött blandas med det rena och bädden blir typ svart..

Så nu tänker jag överge bädden och återgå till att mocka ut allt varje dag men frågan är vad som är smidigast då? Tips?

Sågspån eller Kutterspån, det är billigt och jag får det kört till stallplanen... Det känns som att kutterspånen håller samman bättre när det är blött så det kanske är mer lättmockat? med tanke på kisset.. Bajs är ju lättare i sågspån..

Synpunkter?

Annars får jag väl köra på halm.. Då lär hon ju äta upp all ren halm och så får man ta ut allt annat varje dag typ..
Prova att "bädda" bara halva boxen(såvida att den är tillräckligt stor). Har en valack som bajsar, går runt i det,bajsar osv. Har lärt mina att kissa på kommando i hink. Jag vet ungefär när de brukar kissa. Har nytta av det när jag är och tävlar då valacken vägrar kissa i trailern. Jag kan självklart inte passa dem jämt. De brukar även kissa när jag ska ta hem dem från hagen. Min teori är att de vet att det kan dröja innan de kan kissa igen då jag brukar rida någon direkt efter hemkomsten.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man sin häst renlig?

menar du att jag ska permanent bädd i halva och resten "löst" s.a.s eller menar du att jag bara ska strö halva boxen?

Det kunde ju faktiskt vara nåt kanske..

Kisset är ju egentligen inte det svåra problemet det är mest problem att hon blir skitig av kisset men bajset hackas ju sönder och blandas runt i spånet så det blir "svart" och tungmockat
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

axel skrev:
Min teori är att de vet att det kan dröja innan de kan kissa igen då jag brukar rida någon direkt efter hemkomsten.

Mina brukar alltid pinka när man ska ta dem ur boxen.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Har skitig skimmel. Blev bättre med torvbädd med halm ovanpå. Kisset sugs "upp, nedåt" liksom ju. Han gillar att ha halmen att greja med. Spån och annat vevar han bara runt i för att leta efter något att äta. Gjorde runda hål och sparkade upp och blåste runt. Har ränna men det har han inte kommit på ännu. Klippte honom helt och är nu hänvisad till täcke vilket jag inte tänkt mej egentligen. Har täcke både ute och inne. Är nu bara smutsig hals huvud egentligen. Men söööööt!! :-) och betydligt mer lättskött.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Min förra medryttarhäst var väldigt rörig av sig i boxen och elvispade runt, av en tillfällighet bytte vi från spån till halm och efter det så rörde han inte runt längre! Okej det blev ju inte så att han sket på hög men skitarna låg iaf kvar där han la dom :p
Annars brukar det väl vara så att lugna hästa som känner sig trygga ofta är renliga och har bestämda rutiner. Min häst skiter helst ute i kanten på boxen, de flesta skitarna brukar hamna där. Man märker om han vart nervös över något under natten eftersom han inte skitit på sina vanliga ställen.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Nossan skrev:
Har skitig skimmel. Blev bättre med torvbädd med halm ovanpå. Kisset sugs "upp, nedåt" liksom ju. Han gillar att ha halmen att greja med. Spån och annat vevar han bara runt i för att leta efter något att äta. Gjorde runda hål och sparkade upp och blåste runt. Har ränna men det har han inte kommit på ännu. Klippte honom helt och är nu hänvisad till täcke vilket jag inte tänkt mej egentligen. Har täcke både ute och inne. Är nu bara smutsig hals huvud egentligen. Men söööööt!! :-) och betydligt mer lättskött.

Min erfarenhet av halm på torv var inte kul. Ett enda virrvarv .Hopplöst och tungt att mocka.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Är boxen tillräckligt stor? Tror säkert att den fyller lagkraven utan problem, men ibland har ytan betydelse för renligheten. Alltså större box = renare.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

fejko skrev:
Något som KAN funka är att man lämnar en ren ränna, alltså utan strö längst bak i boxen. En del hästar väljer då att skita där. Fast jag har bara testat med valacker vet inte om det funkar med ston.
Jag testade det i går och det var fortfarande skit på fel ställen så att säga:angel:
Min lilla pojke är jätte duktig! Han skiter alltid på samma ställen och alla högar brevid varandra! Det är bara ett fel.. Han skiter framför krubban & dörren, så han trampar sönder allt när han ska ut ur boxen eller ska äta...

Nån som har nåot tips:angel: Kan det fungera med att rita en pil vart han ska göra sina behov:)
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Mount Never Rest skrev:
Jag testade det i går och det var fortfarande skit på fel ställen så att säga:angel:
Min lilla pojke är jätte duktig! Han skiter alltid på samma ställen och alla högar brevid varandra! Det är bara ett fel.. Han skiter framför krubban & dörren, så han trampar sönder allt när han ska ut ur boxen eller ska äta...

Nån som har nåot tips:angel: Kan det fungera med att rita en pil vart han ska göra sina behov:)

Prova att lägga höet så att han står med rumpan åt det hållet som du vill ha högarna.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Hmm... Det kanske skulle fungera....

Ska jag vara ärlig så tror jag att han är släkt med mina chinchillor, för utöver dom & Harry så vet jag ingen som gillar att skita i sitt hö:rofl:
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Har också samma problem! Har ett sto som är en riktig skitgris. Har henne på spån nu och har kämpat med att få en vettig bädd hur länge som helst nu :/ Varje morgon när man kommer ut så ligger allt spån uppe på kanterna och under all spån ligger skiten, nergrävd och utspridd, pissar gör hon överallt och mycket!
Blir galen på detta, hade henne på torv förut och det gick verkligen inte, det blev genomblött och geggigt.
Har funderat på om detta är speciellt för ston då min valack är jätterenlig, lägger sina högar prydligt och kissar på ett ställe. De andra valackarna i stallet är också relativt renliga.

Man kanske skulle prova det där med att bara bädda halva boxen? Men ska man göra som en bädd i halva och lämna den andra halvan helt utan strö då?
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Mitt ung sto på 3 år är också ett hopplöst fall, jag har spån i botten samt mkt halm uppe på. så mindre halm desto mer svår mockat, så jag måste ha väldigt mkt halm, visst hpn är juh en stor och tung häst, så dom ska juh ha mkt att ligga på. Grejjen e bara att hon bajsar ock kissar exakt överallt, det är jätte jobbit, att varje dag behöva gå igenom boxen från kant till kant, först tar jag ut allt bajs, sedan får jag sakta kolla igenom boxen genom att dra bort halm över spånet, får sedan dra ut halmen i stallgången så jag ser alla gula pissfläckar i spånbädden. det är väldigt tungjobbat och ar sin tid, mindre roligt blir det när hon gräver i bädden :S halmen är det enda + att offtast e inte bajsen sönder , skulle jag ha spån i hela boxen skulle det ligga sönder klivet och sprit över allt, mina valacker är jätte renliga! :( psst va jobbit. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 165
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 318
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp