Hur får man sin häst renlig?

Sv: Hur får man sin häst renlig?

Min 20 åriga häst är helt hopplös.. Jag vänder runt hennes box varje dag och endå ser det förjävligt ut (typ som man inte mockat på nått dag)
Jag har en ränna längst bak, men hon bajsar bara delvis i den..
jag börjar tro att hon kissar allt i boxen och aldrig ute, som hon har aldrig kissat då man har ridit henne och jag har aldrig sett henne kissa i hagen.. :P
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Jag har en fröken som kör den berömda "elvispsmetoden".
Har provat med rännan funkar inte..
Provat att lägga höet lite överallt funkar inte..
Hon är en riktig skitfröken.
Känner igen det här att boxen inte ser ut att vara mockad på flera dagar när man kommer. Lagomt kul och förklara för nya folk i stallet som sneglar lite konstigt på en, att jag faktiskt mockar varje dag :devil:
Tar mig 1 timme och mocka varje dag om ja ska få helt rent.
Tror hon ligger ner väldigt mycket på nätterna och vevar om kring med benen.
Nu har ja flyttat henne till en lite mindre box och jag hade in på tok för mycket halm. Oroande mig för nästa dag att mocka men ja fick mig en chock. Tog mig 20 min att mocka :D Har ingen förklaring hur det kunde bli bättre men jag är förståss överlycklig. Nu menar jag inte att hon har flyttat till en minimal box. Hon står i en box med korrekta mått. Men förra boxen hade vart en lite förminskad fölbox.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Har själv köpt på mig en äkta skitgris som jag har ett elände att mocka efter. Sötnosen älskar att rulla och gör det både gärna och mycket så kluttarna flyger runt i hela boxen och trampas sedan ner i torven. :mad: Hon lägger högarna lite här och där, men tyvärr oftast där hon fodras. Eftersom hon rullar så mockar jag alltid upp torven mot centrum av boxen och inget efter väggarna, sen på morgonen får jag göra om allt eftersom det ändå ligger längst väggarna efter rullandet. :smirk:
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Tjae, det tar tid att lägga bädden. några dagar. Man får kalka i botten sedan lägga på torv och vattna och stampa i omgångar. Se´n kommer halmen och den blandar sej inte med torven. Bäddat på samma sätt fjärde året i rad och som tur är funkar det för oss.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Mount Never Rest skrev:
Hmm... Det kanske skulle fungera....

Ska jag vara ärlig så tror jag att han är släkt med mina chinchillor, för utöver dom & Harry så vet jag ingen som gillar att skita i sitt hö:rofl:
'

Jag hade en ponny på foder som alltid kissade i sitt hö så fort han fick det. Jag berättade för ägaren och hon sa bara: "Ja, det lärde han sig hos syrran, när han hade kissat i alla högar fich han dem för sig själv."

------------

Min häst är också en riktig skitgris hela boxen utom längst bak brukar vara täckt av bajshögar. Kan inte lägga höt någon annanstans heller för hon har en hökrubba. Ibland skitetr hon i krobban med. Jag fick ta ner dn lilla kraftfoderkrubban och ge henne en tansportkrubba ist för det var alltid bajs i den på morgonen. Hon har mer än dubbelt så djup bädd som de an dra i stallet eftersom det blir så geggigt annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Jag har ett riktigt tryffelsvin med.. Bara att mocka ut allting varje dag.. Hänger skit på sidorna och massor med konstiga fläckar överallt..

Henne ställde jag i spilta och tro det eller ej, på ett begränsat utrymme gör hon en enda elefanthög..:eek: Visst hon kan missa och råka lägga en på högersidan i spiltan med, men det är ju iaf inte utspritt överallt längre.. Kanske fungerar i box med.. Att dom gräver runt, vandrar är tyvärr ofta ett beteende som grundar i att dom är oroliga på något sätt.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Jag fick ta ner dn lilla kraftfoderkrubban och ge henne en tansportkrubba ist för det var alltid bajs i den på morgonen.
Vi var tvungen att göra hängare till min förra hästs krubba, för om man var det minsta sen eller om han inte gillade maten så låg det en stor vacker hög högst upp:o
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Min pålle är också en liten gris. Kanske kan hitta en hel bajshög när jag ska mocka, resten är "runtvispat". Tar ca. en halvtimma att mocka. Han står på spånbädd, hade torv förr men det blev så geggigt. Tror han rullar sig en del. Men skitsamma, tror inte det är så mycket att göra åt. Alla är inte lika ordningsamma, gäller ju även oss människor.
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Har provat att ha kutterspån i 4 dagar nu och jag tycker det är det smidigaste hittils...

Spånet är fortfarande "vitt" (det var det inte när jag hade bädd efter 4 dagar)
Det har ca 20-25 min att mocka ut allt men då är jag übernoga och tar varenda liten smutsig spån flinga, fördelen är helt klart att det är väldigt lätt att mocka och kärran blir lätt att gå med även om den är full, nackdelen är tiden men det får det faktiskt vara värt när det är så rent och fräscht dessutom är den lilla dockan själv inte kol-svart...

Tack för alla tips!
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Glimfeather skrev:
'

Jag hade en ponny på foder som alltid kissade i sitt hö så fort han fick det. Jag berättade för ägaren och hon sa bara: "Ja, det lärde han sig hos syrran, när han hade kissat i alla högar fich han dem för sig själv."

------------

Min häst är också en riktig skitgris hela boxen utom längst bak brukar vara täckt av bajshögar. Kan inte lägga höt någon annanstans heller för hon har en hökrubba. Ibland skitetr hon i krobban med. Jag fick ta ner dn lilla kraftfoderkrubban och ge henne en tansportkrubba ist för det var alltid bajs i den på morgonen. Hon har mer än dubbelt så djup bädd som de an dra i stallet eftersom det blir så geggigt annars.



Du kan testa att ha hö nät i boxen jag hade det på mina ponnyer som var så där förut, hänge upp ett stort hönät i ena hörnan, perfekt var det :D
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Ja, det här kanske låter flummigt...

Jag har också en sån där lortgris till häst. Men när jag hade honom inhyrd i ett litet privatstall, så lärde ägaren till stallet, honom att bli renlig. Det gjorde hon med alla hästar i stallet!! Och det funkade!!

Hon sa att hon skickade en bild till dem av hur hon ville att det skulle se ut i boxen på morgonen, och en bild av hur irriterad hon blev när det inte såg ut så. Inom en vecka så bajsade han i en hög i ett hörn!! Liksom alla de fem andra.

Eftersom jag fött upp honom själv så blev jag väldigt förvånad. Han har varit orenlig ända sen han var liten.

Nu har jag eget stall igen, och tänkte att nu ska jag prova själv!!

Och gissa.... det fungerar nästan!
De mornar jag har tagit mig tid att "sända en bild" så har det funkat!

Ska tillägga att jag egentligen inte tror på "hästpratare", än mindre att jag skulle kunna själv!

Men det är väl värt att testa! Gratis!

Lycka till!
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

ang skrev:
Är boxen tillräckligt stor? Tror säkert att den fyller lagkraven utan problem, men ibland har ytan betydelse för renligheten. Alltså större box = renare.

Stämmer bra tycker jag :)
Min häst hade till en början en ganska "liten" box. Och hon sket överallt. Helt hemskt att mocka.
Sedan så tog vi ut boxväggen och plötsligt så blev boxen dubbelt så stor ;) Då blev hon genast renligare, men ändå inte så renlig som jag ville :p
Sen så märkte vi också att hon "rörde runt" allting som mest på morgonen. Stallet var delat i två delar och hon stod i den bortre.
När hon såg att de andra hästarna fick gå ut så började hon vandra i boxen..

Nu står hon i ett nytt stall med en normalstor box (mindre än förra), och är helt renlig. Nu i efterhand så tror jag det beror på att hon har en hästkompis i boxen brevid. I förra stallet så var närmaste grannen ca 2meter bort.. Vet ej om hon blir lugnare med fler hästar runt omkring sig, jag har iallafall uppfattat det så :)
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Ni som har spån, nu kan ni sluta grubbla på lösningar för JAG HAR DEN! *applåder* man tackar man tackar!


lägg in ungefär 3 spånbalar, så att det kanske är 25-30 cm mycket strö på mitten, det låter mycket, men vill man ha en ren box - då är det det som gäller. gör liksom ett berg med spån på mitten, ett platt berg om du fattar och sen inget spån på kanterna, om du redan har en bädd under så hindrar detta hästen från att trampa igenom spånet och riva upp bädden. du kommer att se skillnad nästa dag, trixet med detta är alltså att ha MYCKET spån, mycket mycket mycket!!

och om du inte har bädd, så efter några dagar när en bädd har bildats så kommer du se skillnad!

lycka till! detta har funkat perfekt fö rmig och min gris, det gäller bara att blunda för priset på spån och slänga in balarna!

jag fick detta tipset av min stallgranne som alltid, ALLTID, har det helt vitt i boxen, varje dag! helt sjukt!

lycka till!
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

jag har ett tips till dig och din "skitgris" till häst. när du har mockat och gjort fint så tar du en liten hög bajs från en annan häst och lägger där du vill att din häst ska göra ifrån sig. det fungerade på min förra häst, det är värt att prova, men inte säkert att det funkar.
hoppar det går bra!
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Weasel_ Tackar för tipset men det funkar inte på min dockan, det var det första jag prova, det funkade på min förra gris..

Ang större box så är det inget alternativ i dagsläget... Det innebär att jag måste hiva ut en av mina hyresgäster vilket jag inte har någon större lust med av både ekonomiska och tids skäl (blir massa mer pass varje vecka isf måste åka två ggr vissa dagar etc)

Jag inbillar mig att hon är renligare nu än för 1 vecka sen.. men jag vet inte om hon faktiskt är det. Hon har inte jätte mycket spån motsvarande 2 balar ungefär så hon får hushålla lite sen har jag sett till att hon går ute någon/några timmar extra varje dag vilket ju också bidrar.

Har märkt att ju längre tid det går mellan att hon har ätit upp morgon höet och när hon går ut dessto rörigare är det i boxen...
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Usch... jag har oxå en skitgris... Hon trycker ändan mot väggen o skiter... Ni kan kanske tänka Er hur väggarna i boxen ser ut?
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Mitt ena sto var oxå hopplös när hon var yngre, har blivit mkt bättre, men jag hade ett väldigt tjockt lager av sågspån ( ej kutter )
och jag tycker det har en bra uppsugningsförmåga och är väldigt lättarbetat...Ge henne lite mer hö/halm som hon kan sysselsätta sig med under natten, så kanske hon sluta att trampa runt.....;)
 
Sv: Hur får man sin häst renlig?

Mina hästar får höt ute på morgonen...kanske en lösning...;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 156
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 300
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp