Hur får man sin tvätt...

Precis, jag tvättar ALDRIG hundgrejer tillsammans med något annat och när jag tvättar hundsaker sköljer jag alltid extra. Men det spelar som sagt ingen roll, det räcker ju med att sitta med kläderna i soffan med en filt över sig och tre hundar bredvid så blir de likt förbannat lika håriga ändå. :cautious:
Eller, typ, att hunden går förbi och viftar lite på svansen när en tittar på den. :cautious:
 
Det råder faktiskt delade meningar om det där med förslitning av textilier.
Och att köra torktumlare inne på vintern kostar inte extra energi, överskottsvärmen går till husets allmänna uppvärmning.
Nya torktumlare är antingen av typen kondenstumlare eller värmepumpstumlare, värmen stannar i huset.
De gamla frånlufts-tumlarna däremot var enegislösare av guds nåde.

Mig veterligen är det få som bara kör sin torktumlare vintertid.
 
Tyvärr kommer inte torktumlare in i detta hus. Energitjuv i kombination med brandfara gör att vi avstår. Dessutom sliter det ju ut textilierna i förtid och rimmar inte riktigt med hållbarhet.
Nja är verkligen moderna maskiner energitjuvar?
Jag torktumlar inte kläder på rutin utan enbart stora lakan, handdukar och strumpor samt bomullstrosor. Men är det något plagg som är hårigt så räcker det att köra ett kort uppfräschningsprogram på 5-10 min för att bli av med allt hår. Tror inte det sliter särskilt på tyget.
 
Vad gäller brandfaran med torktumlare så är vi nog med att tömma luddfiltret regelbundet samt dammsuga bort hår, päls och ludd som fastnat i och kring maskinen. Vi kör heller aldrig maskinen när vi sover eller inte är hemma. Enkelt att pausa och starta igen när man kommer hem.
 
Nja är verkligen moderna maskiner energitjuvar?
Jag torktumlar inte kläder på rutin utan enbart stora lakan, handdukar och strumpor samt bomullstrosor. Men är det något plagg som är hårigt så räcker det att köra ett kort uppfräschningsprogram på 5-10 min för att bli av med allt hår. Tror inte det sliter särskilt på tyget.

Alltså, energi som ska gå åt att torka tvätt kan jag tycka är en energitjuv och en onödig pryl i hemmet.
 
Det kan man ju välja hur man gör.
Vi kör bara tumlare vintertid, på sommaren så torkar tvätten bättre ute.
Djurhår får man bort även med kalla program.
Litet el kan det vara värt att slippa rolla som en dåre.

Med dagens elpriser så hade jag varit högst tveksam på att lägga den energin på att torktumla tvätt, dock.
 
Jodå, den kommer att vara uppvärmd. Men jag tänker ju inte införskaffa en torktumlare för flera tusen för att den ska hålla värmen i tvättstugan och gå fem minuter då och då. :)
Nej för att få bort djur-hår från kläder och textilier.
Jag vet inget annat vettigt sätt.
Med en schäfer, 9 katter och en hög islandshästar är djurhår ett stort och ytterst reellt problem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 006
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
1 938
Senast: Migo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp