Hur får man sin tvätt...

Våra beauceroner släpper rätt mycket hår när de fäller (speciellt den kastrerade hanen som har massor av underull) och visst hittar man hår lite överallt, men det sätter sig inte alls så på kläderna som corgipäls verkar göra, tack och lov. Torktumlar vissa saker vintertid men övrigt hängs på tork, antingen i tvättstugan eller ute, beroende på vädret. Visst får man kolla av att man inte har hår på kläderna när man tex ska till jobbet eller så, men det är mest enstaka hår som kan plockas bort.

Däremot ligger det drivor av hundhår bakom dörrar och så, när de fäller som värst, men det fastnar mest i mattorna och inte på så mycket annat.
 
...PÄLSFRI?!?!!! :arghh:

Mina sprillans nya Levi's ser efter en tvätt inte lika sprillans nya ut, minst sagt.

Visa bifogad fil 83584

Hur gör ni andra med dubbelpälsade raser?

Mvh funderar på att övergå till mexikansk nakenhund.
Har linser som gör att jag ser bra på långt håll. När jag behöver se nära använder jag läs-/terminalglasögon och har blicken riktad mot det föremål jag vill se, inte mina kläder. Utan linser ser jag för dåligt för att notera eventuella hår 😁
Märker dock av de hår som letar sig in i mun och näsa...
 
Jag äger inga svarta kläder längre, av en avdelning. Vår familj och vänner har inte svarta strumpor på sig vid besök hos oss - av samma anledning :angel:

Vi har två Broholmer och de fäller k o p i ö s t mycket..
Jag har köpt en ”luddvante” (nästan som roller), den hänger framme för jämnan.
Får rolla barnens och mina kläder före användning.
Jag har kommit till det stadiet där jag har börjat acceptera hundhår på kläder, filtar, kuddar, på köksbänken, i maten, i skorna och ja - överallt.
 
Häng dem ute när det blåser. Det närmaste tumlare du kommer. Och är de riktigt pälsiga kommer småfåglarna och plockar tussar till sina bon:love: (yep, det har hänt här)
Ibland händer det att mina hundar fäller mycket (för att vara dem) på våren. Då brukar jag ta en lämplig gummiskrapa med ut på promenad till skogen och borsta dem där. Det blir alltid pälsbollar som jag hoppas att fåglar eller smådjur vill ha till bobygge :)
 
Jag är tacksam att kelpiepälsen fastnar dåligt på de flesta kläderna. Har aldrig behövt rolla något för att kunna vistas bland folk. Däremot så blir det en del hår i sängen men det kan vi leva med. Vid tvätt så försvinner i princip allt hår från sängkläderna vare sig de torktumlas eller ej.

Vet inte om det är för att de har lite grövre täckhår och rätt kort underull.
 
Blir stum över att folk fortfarande tumlar kläder? Det trodde jag inte man gjorde längre :D
Jag tumlar dock lakan, handdukar och underkläder, och av dessa är det framförallt lakanen som är håriga. Som helvete. Fyra stora hundar varav två är labradorer, släpper en del päls.. Men det fixar tumlaren, även om det är irrelevant i TS fall.

För kläder så rollar jag bara. Har en roller i badrummet, en vid ytterdörren, en i väskan, en i bilen, en på jobbet… :D
Upplever också att det har blivit mycket bättre sedan jag skaffade robotdammsugare, den håller undan päls på ett helt annat sätt än vad jag mäktade med när jag dammsög själv.
 
Hur ska man annars få dem torra?

Hänga dem? :p

Jag har ett torkskåp som jag hänger alla kläder i. Behöver jag få dem torra snabbt så kör jag det, men oftast är det inte bråttom och då torkar de som på lina. Sommartid hänger jag ute.
Nu bor jag ju i hus, men när jag bodde i lägenhet med gemensam tvättstuga torkade jag på torkställning i lägenheten om det inte hann torka på min tvättid.
 
Upplever också att det har blivit mycket bättre sedan jag skaffade robotdammsugare, den håller undan päls på ett helt annat sätt än vad jag mäktade med när jag dammsög själv.
Det tycker jag också! Den är guld värd :up:
Något som också hjälper till här hemma är luft-luft-pumpen, den har en joniseringsfunktion som gör att partiklar i luften fångas upp i filtren. I början när vi hade den så fick vi göra ren filtren varje dag... det är mycket som "flyger runt" utan att man tänker på det :crazy:

Men sen är ju såklart roller-kontot ganska stort, särskilt eftersom junioren är en sån som bara går i wct-adidas :meh: Jaktkläder och urtvättade jeans är det bästa, men det har inte jag som innekläder - jag vill ha mjuuuuuuka kläder :o
 
Hänga dem? :p

Jag har ett torkskåp som jag hänger alla kläder i. Behöver jag få dem torra snabbt så kör jag det, men oftast är det inte bråttom och då torkar de som på lina. Sommartid hänger jag ute.
Nu bor jag ju i hus, men när jag bodde i lägenhet med gemensam tvättstuga torkade jag på torkställning i lägenheten om det inte hann torka på min tvättid.
Ah vi har liksom ingen bra plats för att hänga inne, och det blir så fuktig tkr jag.

Föredrar torktumlare alla gånger.
 
Får säga att det är ytterst få kläder jag faktiskt torktumlar, typ bara trosor, strumpor och sovt-shirtar. Sen går ju dock handukar och lakan i torktumlaren. Har ganska mkt kläder dock som är av det mer känsliga slaget (siden blusar, skortor, klänningar etc), men baskläder går heller inte i torktumlaren. Har som tur bra torkskåp i föreningens tvättstuga.
 
Ja jo, men tänker att de flesta av oss som bor i lägenhet använder torktumlare (eller torkskåp).

Säg inte det :p Bor visserligen i hus men har en minimal tvättstuga. De första 5 åren vi bodde här så hade vi varken torktumlare eller torkskåp. Hade en torkställning ståendes i vardagsrummet mer eller mindre konstant. Tork av lakan skedde hängandes över stolar.

Sen renoverade vi tvättstugan och satte då in en torktumlare. Konsekvensen är att vi inte längre har lakan hängandes över stolar men har inte ens tänkt tanken att sluta ha torkställningen som en del av vardagsrumsmöblemanget…
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 884
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 106
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 017
Senast: Migo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp