Hur får man sin tvätt...

Fruentimber

Trådstartare
...PÄLSFRI?!?!!! :arghh:

Mina sprillans nya Levi's ser efter en tvätt inte lika sprillans nya ut, minst sagt.

20220107_134712.jpg


Hur gör ni andra med dubbelpälsade raser?

Mvh funderar på att övergå till mexikansk nakenhund.
 
Testa att ha några disksvampar med i tvättmaskinen eller i tumlaren.

Jag kör på tvättpåse till sånt som är riktigt nedhårat, tex filtar som hundarna haft i bilen och sånt, det viktiga där är ju att det blir rent, inte att det blir hårfritt för hår lär det komma nytt ganska omgående, så då gör det inget att håret blir kvar i påsen istället för att spolas ut i avloppet.

Jag försöker också tvätta hundsaker separat och torkar/dammsuger ur trumman mellan tvättarna. Maskinens eget rengöringsprogram upplever jag inte är så effektivt mot just hår tyvärr.

Är där något plagg som är hårigt som jag måste köra ihop med den vanliga tvätten så skakar jag skiten ur det ute på gården innan jag lägger det i maskinen och hoppas på det bästa.
 
Testa att ha några disksvampar med i tvättmaskinen eller i tumlaren.

Jag kör på tvättpåse till sånt som är riktigt nedhårat, tex filtar som hundarna haft i bilen och sånt, det viktiga där är ju att det blir rent, inte att det blir hårfritt för hår lär det komma nytt ganska omgående, så då gör det inget att håret blir kvar i påsen istället för att spolas ut i avloppet.

Jag försöker också tvätta hundsaker separat och torkar/dammsuger ur trumman mellan tvättarna. Maskinens eget rengöringsprogram upplever jag inte är så effektivt mot just hår tyvärr.

Är där något plagg som är hårigt som jag måste köra ihop med den vanliga tvätten så skakar jag skiten ur det ute på gården innan jag lägger det i maskinen och hoppas på det bästa.

Jag tvättar aldrig hundsaker och kläder tillsammans, men med tre hårande hundar så hjälper inte det riktigt.

Ska prova med tvättsvamp!
 
Du kan vara lugn. Visade din bild för killen jag träffar. "Det där är ju inte mycket päls" var hans spontana reaktion. När jag undrade om han inte såg ordentligt, så svarade han att han visst såg, men inte delade min åsikt om att det var mycket :rofl:

Sååå... låtsas att alla är lika knäppa som honom, så går det bra? :cautious:
 
Eh.... andas i fyrkant?

Jag har givit upp. Det är päls på ALLT. Nytvättade lakan. Nya kläder (även såna som bara legat i garderoben!). Smörkniven. Päls i munnen. Päls på tandborsten.

Och edit: jag tvättar aldrig hundgrejer (eller träningsgrejer, träningskläder etc) med vanliga kläder. Hundarna borstas regelbundet. Kläderna rollas regelbundet. Spelar roll kokosboll. Det är lika mycket hår ändå.
 
Du kan vara lugn. Visade din bild för killen jag träffar. "Det där är ju inte mycket päls" var hans spontana reaktion. När jag undrade om han inte såg ordentligt, så svarade han att han visst såg, men inte delade min åsikt om att det var mycket :rofl:

Sååå... låtsas att alla är lika knäppa som honom, så går det bra? :cautious:

:confused: Det här är liksom bara kläderna. Hemmets övriga tyger i form av soffa, filtar etc samt golv och möbler tänker jag inte visa upp med hänsyn till damm- och hundallergiker (för ja, jag kommer anta att nivån allergener är så hög att de kommer gå genom telefonen).
 
...PÄLSFRI?!?!!! :arghh:

Mina sprillans nya Levi's ser efter en tvätt inte lika sprillans nya ut, minst sagt.

Visa bifogad fil 83584

Hur gör ni andra med dubbelpälsade raser?

Mvh funderar på att övergå till mexikansk nakenhund.
Ditt svar är torktumlare samt tvättpåse (från någon hästbutik) till håriga hundsaker. Upplever att torktumling tar bort hår även från hundfiltarna. Samt rengöring och dammsugning av tvättmaskin när något hårigt har tvättats.

Dock mindre kul för jeansen att bli torktumlade men pälsen brukar försvinna.

Såg nu att Zooplus har en tvättpåse för 79kr!
 
Ditt svar är torktumlare samt tvättpåse (från någon hästbutik) till håriga hundsaker. Upplever att torktumling tar bort hår även från hundfiltarna. Samt rengöring och dammsugning av tvättmaskin när något hårigt har tvättats.

Dock mindre kul för jeansen att bli torktumlade men pälsen brukar försvinna.

Då så blir det svårare.
Jag har faktiskt mest torktumlare just av den orsaken.

Tyvärr kommer inte torktumlare in i detta hus. Energitjuv i kombination med brandfara gör att vi avstår. Dessutom sliter det ju ut textilierna i förtid och rimmar inte riktigt med hållbarhet.
 
Och edit: jag tvättar aldrig hundgrejer (eller träningsgrejer, träningskläder etc) med vanliga kläder. Hundarna borstas regelbundet. Kläderna rollas regelbundet. Spelar roll kokosboll. Det är lika mycket hår ändå.

Precis, jag tvättar ALDRIG hundgrejer tillsammans med något annat och när jag tvättar hundsaker sköljer jag alltid extra. Men det spelar som sagt ingen roll, det räcker ju med att sitta med kläderna i soffan med en filt över sig och tre hundar bredvid så blir de likt förbannat lika håriga ändå. :cautious:
 
Ditt svar är torktumlare samt tvättpåse (från någon hästbutik) till håriga hundsaker. Upplever att torktumling tar bort hår även från hundfiltarna. Samt rengöring och dammsugning av tvättmaskin när något hårigt har tvättats.

Dock mindre kul för jeansen att bli torktumlade men pälsen brukar försvinna.
Nu hjälper det inte Fruentimber i och med avsaknad av torktumlare, men om det hjälper nån annan så har i alla fall vi ett ”ullprogram” på torktumlaren - 5 min långt och inte så varmt, men funkar till att minska pälsmängden på kläderna.

Till @Fruentimber som fellow corgiägare är mitt tips att skaffa torktumlare. Hade personligen inte överlevt utan (eller jo, jag hade, men ingen allergiker inom 25 meters avstånd).

Mvh
Dammsög upp en halv hund som gömt sig under granen häromdagen.

(Okej, såg ditt senaste inlägg nu. Då har jag tyvärr inga bra tips :D)
 
Tyvärr kommer inte torktumlare in i detta hus. Energitjuv i kombination med brandfara gör att vi avstår. Dessutom sliter det ju ut textilierna i förtid och rimmar inte riktigt med hållbarhet.
Det råder faktiskt delade meningar om det där med förslitning av textilier.
Och att köra torktumlare inne på vintern kostar inte extra energi, överskottsvärmen går till husets allmänna uppvärmning.
Nya torktumlare är antingen av typen kondenstumlare eller värmepumpstumlare, värmen stannar i huset.
De gamla frånlufts-tumlarna däremot var enegislösare av guds nåde.
 
Nu hjälper det inte Fruentimber i och med avsaknad av torktumlare, men om det hjälper nån annan så har i alla fall vi ett ”ullprogram” på torktumlaren - 5 min långt och inte så varmt, men funkar till att minska pälsmängden på kläderna.

Till @Fruentimber som fellow corgiägare är mitt tips att skaffa torktumlare. Hade personligen inte överlevt utan (eller jo, jag hade, men ingen allergiker inom 25 meters avstånd).

Mvh
Dammsög upp en halv hund som gömt sig under granen häromdagen.

(Okej, såg ditt senaste inlägg nu. Då har jag tyvärr inga bra tips :D)

Man blir en jävel på att rolla kläder... :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 706
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 001
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
1 937
Senast: Migo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp