Hur får ni i er tillräckligt med salt i värmen?

Mirre

Trådstartare
Vätskeersättning funkar förstås men få i ungarna det är lättare sagt än gjort. Försöker salta maten lite extra men ingen är så jättesugen på mat nu heller. Chips och salt godis funkar men vill hitta nyttigare alternativ
 
Vätskeersättning funkar förstås men få i ungarna det är lättare sagt än gjort. Försöker salta maten lite extra men ingen är så jättesugen på mat nu heller. Chips och salt godis funkar men vill hitta nyttigare alternativ
Är det verkligen jätteviktigt att få i sig extra salt när det är varmt, om man inte svettas kopiöst? Jag har aldrig tänkt på mitt eller barnens saltintag relaterat till värme och ingen av oss har blivit dålig av värme (men vi kanske bara haft tur :))
Är det viktigt kanske chips kan duga, är ju inte särskilt ofta det är supervarmt
 
Är det verkligen särskilt viktigt att få i sig extra salt när det är varmt, om man inte svettas kopiöst? Jag har aldrig tänkt på mitt eller barnens saltintag relaterat till värme och ingen av oss har blivit dålig av värme (men vi kanske bara haft tur :))
Jag känner ofta att jag är mer sugen på salta saker när det är varmt ut, särskilt om jag också motionera.
 
Är det verkligen jätteviktigt att få i sig extra salt när det är varmt, om man inte svettas kopiöst? Jag har aldrig tänkt på mitt eller barnens saltintag relaterat till värme och ingen av oss har blivit dålig av värme (men vi kanske bara haft tur :))
Är det viktigt kanske chips kan duga, är ju inte särskilt ofta det är supervarmt
Nej

Tro på @Modest som vet vad hen pratar om :)
 
Jag känner ofta att jag är mer sugen på salta saker när det är varmt ut, särskilt om jag också motionera.
Tränar man i hög värme förstår jag absolut att man behöver fylla på med salt. Tänkte mest annars. Och absolut, händer mig ibland också, men då äter jag det salta jag har hemma. Brukar så att säga inte planera för ökat saltintag. Men det kan vara helt fel, menar verkligen inte att man ska ta lätt på ev. saltbrist, var mest en nyfiken fråga. :)
 
Om jag mot förmodan behöver få i mig extrasalt under en värmebölja (druckit mycket/svettats mycket) så mal jag ut lite salt i handen och slickar i mig.

Att stoppa i mig massor av något extrasaltat ätbart bara för att jag behöver ett tillfälligt salttillskott känns inte så lockande.

Är generellt sett en snålsaltare av det jag äter.
 
Ni kanske har rätt, är nog mest killarna i så fall som är ute och cyklar och har sig. Men de kan ju i så fall dricka vätskeersättning.
 
Jag har cravings efter salt när det är såhär varmt 😅
Men jag har ett fysiskt jobbet, cyklar till stallet och rider.
Dricker massa vatten och tar två vätskeersättning per dag, finns massa olika smaker och det går även att göra egen och smaksätta som man vill 😊
 
Nej

Tro på @Modest som vet vad hen pratar om :)

Exact!
Nar vi bodde i Mellanostern (dar temperaturen var runt 40*C och barnen sportade, var ute i oknen pa vandringar, etc sa hade vi Gatorade eller liknande till dem, annars bara kallt vatten. Sa mycket vatten de ville och pauser i skuggan.
EN gang pa alla ar sag jag nagon fa varmeslag ... det var en mamma som bara drack en kopp kaffe pa hela dagen ute i oknen pa en scout traff med overnattning.

Dessutom tror jag Svenskar rent generellt ater WAY mer salt an man behover. Inte nagon annan stans i varlden har jag rakat pa fenomen som "extra saltat smor" (Yes, det hander att jag gor mitt eget:o) och sa mycket salt mat som i Sverige.
 
Om jag tränat ett tufft pass som idag brukar jag strö lite extra flingsalt på maten. Kan även dricka vätskeersättning. Jag är känslig för saltobalans så behöver ofta kompensera.
 
Tänker mest att man har lite extra salt på maten. Men nu hinner vi inte laga så mycket mat utan köper mkt halvfabrikat, tänker att där finns mer än nog salt i den maten. Men exempel på mat jag tycker om med mer salt på; kokt potatis med smör å salt, nötter, popcorn, ägg, grillad majskolv, biff. Sen är det mat som jag upplever som mer salt men vet inte om det är så såsom hårda ostar typ parmesan, rökt makrill, lufttorkad skinka, jordnötssmör. Har hört att surkörsbär doppat i salt ska vara gott, hade gärna testat.

Men jag tror inte det är super viktigt med extra salt utöver det man får i maten. Har bott i flera varma länder och aldrig tänkt på salt/ vätska mer än typ vid idrott eller efter blöta utekvällar ^^
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 246
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
730
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 757
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp