Hur får ni i er tillräckligt med salt i värmen?

Jag har svårt att äta i värmen, första målet intogs vid 17 idag. Då var jag darrig och på dåligt humör.
Att äta en näve nachos ger mig lite energi och salt, sen vill jag gärna ha något sött till.
Jag vet inte vad "mängder" med vätska är, men som nu när det är tryckt och det åskar var kväll så svettas jag floder så fort jag gör något utomhus, det gör ju att jag bäljar i mig.

Det beror på vilket klimat det är ger extra påverkan.
Varmt och torrt i luften är bra mer behagligt än när det är varmt och kvavt/ fuktigt.
 
Jag lever på resorb och lättsaltade chips när det är såhär varmt. Har ändå huvudvärk hela somrarna.
 
Vätskeersättning funkar förstås men få i ungarna det är lättare sagt än gjort. Försöker salta maten lite extra men ingen är så jättesugen på mat nu heller. Chips och salt godis funkar men vill hitta nyttigare alternativ
Gör isglass av vätskeersättning till barnen. Tillsätt extra smak med t.ex lite koncentrerad saft eller "bubbelvattensmak" om det behövs.
 
Jag är inte så orolig just över saltet när jag är hemma i sverige. Nu är det förvisso medelhavstemperatur här men då håller jag mig inomhus så mycket jag kan :laugh:
Vatten däremot försöker jag dricka så mycket som möjligt. Är dålig på det så behöver hålla igång och dricka hela tiden.

När jag var ynge och vi var utomlands åt vi alltid salta chips och salta nötter. Känns väl inte som någon katastrof direkt, man behöver ju inte äta flera påsar om dagen liksom ;)
 
Jag lever i princip på sallad under sommaren, så då saltar jag helt enkelt bara den. Om jag behöver något mer "stadigt" blir det mackor, då också med lite salt (och peppar/andra kryddor)
 
Jag oroar mig inte för saltbrist, tror vi får i oss vad vi behöver i kosten. Vi har inte sådan värme som vi har nu speciellt länge att vi skulle dräneras helt på salt. Jag är noga med att dricka däremot, både för att mota bort huvudvärk så mycket det går och för att hålla mage och tarmar igång efter min fetmaoperation, jag har lärt mig den hårda (eh... :D ) vägen vad som sker om jag slarvar minsta lilla med att dricka så nu är jag supernoga!

Sitter här med försenad andra frukost med knäckemacka och kall färskpotatis, salt och dill på. Mycket gott- och salt ju :D
 
Ja, Natriumbrist är tydligen mkt ovanligt!
(Jag har det naturligtvis :angel: utan varken träning, utspädning av dryck (dricker jättedåligt generellt) eller likn. Mvh vrak)
Vi får i oss ungefär dubbel rekommenderad mängd bara av maten vi äter idag, så det behövs ju knappast något extra tillskott oavsett värme eller ej.
Störigt dock att du såklart har detta ovanliga problem!
 
Saltet tror jag inte man behöver oroa sig över, däremot är det viktigt med vätska under långa varma soliga dagar.
 
Jag har inte tänkt på det förrän nu när jag läste tråden men det enda salta jag får i mig är saltet i min gröt. Annars äter jag ingen lagad mat eller salta snacks. Dricker mer än dom allra flesta för att mina mediciner gör mig sjukt törstig och då menar jag jätte törstig och dricker jätte mycket.Borde jag dricka vätskeersättning eller ska jag tänka som så att man får i sig nog ändå? Dricker en näringsdryck om dagen och den ska ju vara komplett men en räcker inte för en hel dag.

Hur vet man om man har saltbrist? Tycker vissa symtom när jag läser låter som vanlig reaktion för värmen eller om jag ätit för lite överlag.
 
Jag är på benen och jobbar hårt 8-10 h/dag så i den här värmen svettas jag rejält. Dricker många liter vatten om dagen och ser till att äta lite salt ost, oliver, chips eller liknande på lunchen.
 
Vi får i oss ungefär dubbel rekommenderad mängd bara av maten vi äter idag, så det behövs ju knappast något extra tillskott oavsett värme eller ej.
Störigt dock att du såklart har detta ovanliga problem!
Fast det är ju "vi" på befolkningsnivå. Väldigt stor variation där. Den som lagar mycket mat från grunden och inte har vanan att salta extra är inte säkert att den får i sig alls särskilt mycket salt.

Ang ts:
Jag börjar må lite illa, får inte saltcravings eller så. Det brukar ta ett tag innan jag kommer på vad det är, men då går det över fort om jag äter lite salt. Dricker gör jag.
 
Fast det är ju "vi" på befolkningsnivå. Väldigt stor variation där. Den som lagar mycket mat från grunden och inte har vanan att salta extra är inte säkert att den får i sig alls särskilt mycket salt.

Ang ts:
Jag börjar må lite illa, får inte saltcravings eller så. Det brukar ta ett tag innan jag kommer på vad det är, men då går det över fort om jag äter lite salt. Dricker gör jag.

Hur många är det egentligen inte saltar maten de lagar? Känns som att de människorna är rätt få. Jag tror nämligen inte att man i Sverige vid normal aktivitet behöver salta extra.
 
Jag saltar sällan faktiskt. Glömmer bort det, känner ändå ingen större skillnad på saltat och osaltat när det är klart.

Oj, jag salt lyfter ju smaken jättemycket och jag hade nog tyckt att det var rätt smaklöst om det inte innehöll nåt salt alls. Sen behöver det inte vara salt direkt från saltkaret. Det kan ju vara från buljong, soja, kryddblandningar som innehåller salt, thailändsk fisksås och andra källor.
 
Oj, jag salt lyfter ju smaken jättemycket och jag hade nog tyckt att det var rätt smaklöst om det inte innehöll nåt salt alls. Sen behöver det inte vara salt direkt från saltkaret. Det kan ju vara från buljong, soja, kryddblandningar som innehåller salt, thailändsk fisksås och andra källor.
Potatis saltar jag sällan, pasta likaså, när jag gör köttbullar häller jag i salt för att "man ska" men har lika ofta glömt det, samma med sås, där jag numera har buljong i. Min kost är inte saltfattig, gissar jag, men jag saltar inte min mat speciellt. Och älskar potatissmaken :D Numera är jag bättre på att salta i kötträtter osv men potatis, ris, pasta glöms lätt bort.
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 217
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 220
Senast: Kakis
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 096
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 893
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp