Hur får ni i er tillräckligt med salt i värmen?

Jag oroar mig inte för saltbrist, tror vi får i oss vad vi behöver i kosten. Vi har inte sådan värme som vi har nu speciellt länge att vi skulle dräneras helt på salt. Jag är noga med att dricka däremot, både för att mota bort huvudvärk så mycket det går och för att hålla mage och tarmar igång efter min fetmaoperation, jag har lärt mig den hårda (eh... :D ) vägen vad som sker om jag slarvar minsta lilla med att dricka så nu är jag supernoga!

Sitter här med försenad andra frukost med knäckemacka och kall färskpotatis, salt och dill på. Mycket gott- och salt ju :D

Att man skulle få saltbrist av svettning stämmer ju heller inte. Man svettas ut väldigt lite salt i relation till vatten, svett är hypotont. Så svettas man massor så blir man uttorkad och får för högt saltvärde i blodet.
 
Få råvaror är smaklösa, själv saltar jag men minimalt. Dels för att jag gillar rena smaker och dels för att salt får man ändå i sig så det räcker.
Ja, lite så, rena smaker tycker jag om, och har svårt för salt mat. Eller för all del söt.
 
Hur många är det egentligen inte saltar maten de lagar? Känns som att de människorna är rätt få. Jag tror nämligen inte att man i Sverige vid normal aktivitet behöver salta extra.
Jag saltar kanske hälften av min lagade mat, och äter mycket grönsaker så maten kommer inte saltad heller. Jag tycker andras mat och på restauranger är jättesalt. För längesen var jag hemma hos nån som hade sånt där extrasaltat bregott och jag kunde inte äta det. Har dock blivit bättre nu, blev tillsagd av läkare att äta mer salt och har vant mig lite.
 
Att man skulle få saltbrist av svettning stämmer ju heller inte. Man svettas ut väldigt lite salt i relation till vatten, svett är hypotont. Så svettas man massor så blir man uttorkad och får för högt saltvärde i blodet.
Jag tänkte mer på värme, dricka lite mer än normalt- rubba saltbalansen något. Är det väldigt varmt mycket länge är salt viktigare att få i sig än när det som här är varmt en vecka kanske.
 
Inför sommaren 2019 panikhamstrade jag Resorb så nu har jag säkert 5 utgångna förpackningar men de innehåller ju mest socker så borde hålla några år extra?
Apropå Resorb, det är ju mest socker i den? Det kan ju inte vara så bra egentligen? Förstår att det nog är för smakens skull.
 
Fast det är ju "vi" på befolkningsnivå. Väldigt stor variation där. Den som lagar mycket mat från grunden och inte har vanan att salta extra är inte säkert att den får i sig alls särskilt mycket salt.

Ang ts:
Jag börjar må lite illa, får inte saltcravings eller så. Det brukar ta ett tag innan jag kommer på vad det är, men då går det över fort om jag äter lite salt. Dricker gör jag.
De flesta lagar dock inte allt från grunden!
 
Jag är rätt oförstående till att behöva anstränga sig för att äta mer salt bara för att det är lite varmt några veckor om man inte är mycket fysisk aktivitet längre perioder eller har någon sjukdom som påverkar och då är det nog lämpligare att ta någon sportdryck eller annat för elektrolytbalansen än bara salt. Jag saltar knappt min mat och behöver ändå springa runt milen för att jag ska känna behov av sportdryck eller vätskeersättning. Annars dricker jag bara lite extra vatten fördelat under dagen. Att man äter för lite salt är generellt inte ett problem för någon med ”normal” svensk kost idag. Sen att många mår dåligt av värmen stämmer förstås men tror sällan det är pga för lite salt.
 
Aldrig ens funderat på om jag behöver extra salt även om jag tränar en del. Vet däremot på Partille cup för massa år sen när en ung släkting spelade så delade de ut påsar med salt att ha i vattenflaskorna. Men då var det runt 30 grader och de spelade flera matcher på Heden där det inte fanns några större möjligheter till skugga. Så gissningsvis behövdes det vid det tillfället.
 
När jag lagar mat så undviker jag att salta, delvis för att det redan är så mycket salt i mycket mat som äts. Däremot när jag haft tung runda på jobbet och sprungit i 400 trappor under en dag (jo, jag har tyvärr räknat) och därefter stått och gått inne på svettigt kontor, då har jag känt att det varit trevligt med vätskeersättning.
 
Inför sommaren 2019 panikhamstrade jag Resorb så nu har jag säkert 5 utgångna förpackningar men de innehåller ju mest socker så borde hålla några år extra?
Apropå Resorb, det är ju mest socker i den? Det kan ju inte vara så bra egentligen? Förstår att det nog är för smakens skull.
Resorb tycker jag personligen är svårdrucken. Föredrar ICAs vätskeersättning. Dessutom färre E-ämnen :).
 
Här där jag bor i 30 grader + normal sommar och ofta kvav luft som gör att man svettas bara av att ligga still. Vi äter inget extra salt och har aldrig hört ngn prata om vätsekersättning. Däremot påminnelse om att dricka och tjata lite extra på barn och äldre.

Idag var det 35 grader när barnen startade sin voltigeträning, jag hade med mig en påse salta pinnar och dom tog snabbt slut så alla barnen var uppenbarligen sugna på salt.
 
Aldrig ens tänkt tanken på att behöva extra salt. Förutom när mamma skickade med mig massa Resorb när jag skulle jobba utomhus på Bali en sommar. Annars hinkar jag vatten i värmen! Blir visserligen ändå alltid slö i värme så kan ju inte garantera att det räcker 🤪😄
 
När jag jobbar med bina i värme så äter jag kokt ägg och har på salt på ägget. Både protein och salt på samma gång, och dricker vatten såklart.
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 140
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp