Bukefalos 28 år!

Hur får ni i småttingarna pencillin?

vippan

Trådstartare
Ja, som rubriken låter... hur får ni era små pencillin?

Sonen 1,5 år har fått lunginflammation :( och då också pencillin... flytande... med fruktsmak (vilket inte gjorde det mycket bättre tycker jag :grin:)

Det är jättesvårt att få i honom det! Så... fram med era bästa knep! :idea: :banana:

FÖLJDFRÅGA:
Varför finns inte pencillin i stolpillerform?
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Vi håller också på med en pencilinkur just nu, öroninflammation... igen...

Har kåvepenin med fruktsmak (vart den fruktsmaken är har jag ingen aning om smakar skunk!) Här går det riktigt bra trots att de är 3 sprutor medicin som ska in efter varann. Hon tycker det är roligt med sprutan och sen får hon alltid ett par doser vatten efter medicinerna och då smakar det ju inte lika illa men är fortfarande kul ett dricka ur den.

Förra gången hon gick på pencilin var det lite klurigare då brukade jag ge henne den när hon satt och lekte eller något. Överrumplade henne lite och bara sprutade in det. Det är ju något nödvändigt ont och det får hon finna sig i.


Dottern är 16 mån.
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Ja, som rubriken låter... hur får ni era små pencillin?

Sonen 1,5 år har fått lunginflammation :( och då också pencillin... flytande... med fruktsmak (vilket inte gjorde det mycket bättre tycker jag :grin:)

Det är jättesvårt att få i honom det! Så... fram med era bästa knep! :idea: :banana:

FÖLJDFRÅGA:
Varför finns inte pencillin i stolpillerform?


Då dottern min älskar sött så körde vi denna varianten. Äcklig medicin- god medicin.
Den äckliga medicinen var pencillinet och den goda var riktigt söt saft eller juice, tillblandad i en gammal ursköljd Alvedonflaska(flytande). Då såg medicinerna lika ut och severades på likadant sätt (spruta). Första gången fick hon smaka på den goda medicinen och det var en höjdare. Men för att få mer "god medicin" var man tvungen att ta den "äckliga". Till slut kunde hon rutinerna själv och bad om äcklig först för att kunna själv avnjuta den goda.
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Läkare har innan de fått egna barn en stor förkärlek för Kåvepenin, en medicin som bränner i munnen och sen ska vara i ganska stor mängd, totalt hopplös att få i barn!
Jag har haft tre öronbarn och det första sprutade jag i Kåvepenin med våld, gick bra tills hon började kunna framkalla kräkningar ... nr två visade sig vara allergisk mot Kåvepenin så det slapp vi efter första gången.
När barn tre kommit hade mitt skinn på näsan vuxit sig tjockt så jag frågade rakt ut om h*n tänkte skriva ut Kåvepenin, svarade de ja så sa jag att det behöver du inte för det ger jag inte. Tror inte att det var någon gång som jag behövde gå ut utan medicin.
Med åren har de också dragit ned på antalet dagar man ska ta medicin, för öroninflammation var det med första barnet 10 dgr med andra och tredje sju eller fem dagar, oftast tog de då om efter några dagar så det blev en 10 dagarskur utöver.
Penicillin som suppar har funnits men av en sort som inte bet på vad som helst.
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Så fort han ser sprutan sticker han... hm... och han är väldigt duktig på att spotta ut :grin:

Det går ju att få i honom men det gäller att inte visa sprutan... och man får hålla på ett tag.

Idag la jag det på en sked och droppade AD droppar på, det tycker han är lite roligt att få, så första skeden gick bra. Sedan fick han resten med gröten, inte helt poppis men han åt iaf för han var jättehungrig :laugh:
Vi får se hur det går ikväll...
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Då dottern min älskar sött så körde vi denna varianten. Äcklig medicin- god medicin.
Den äckliga medicinen var pencillinet och den goda var riktigt söt saft eller juice, tillblandad i en gammal ursköljd Alvedonflaska(flytande). Då såg medicinerna lika ut och severades på likadant sätt (spruta). Första gången fick hon smaka på den goda medicinen och det var en höjdare. Men för att få mer "god medicin" var man tvungen att ta den "äckliga". Till slut kunde hon rutinerna själv och bad om äcklig först för att kunna själv avnjuta den goda.

Det ska jag prova! Kanske det fungerar :laugh:

När jag var liten och fick pencillin fick jag alltid lite cocacola efter (det var inte så vanligt att man drack cola "till vardags" :grin:) så då tog jag pencillinet utan att bråka. Men jag var ju lite större då.
Jag kan ju inte förklara för lilla killen på samma sätt, men ditt tips låter jättebra!
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Ja, det är ju rätt mycket som ska i, han har visserligen fått en liten dos (10 dagar :grin:) men det blir iaf 4 halvstora skedar som ska i...

Som sagt, sked 1 och ev 2 går bra men sedan är det stopp...

Tänk vad lätt det skulle vara med suppar!
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Ja, det är ju rätt mycket som ska i, han har visserligen fått en liten dos (10 dagar :grin:) men det blir iaf 4 halvstora skedar som ska i...

Som sagt, sked 1 och ev 2 går bra men sedan är det stopp...

Tänk vad lätt det skulle vara med suppar!

Är det inte lättare med sprutor? T.o.m. jag tycker det och har detta till hostmediciner och annat.
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Är det inte lättare med sprutor? T.o.m. jag tycker det och har detta till hostmediciner och annat.

Han spottar bara ut...
Det spelar ingen roll hur jag än gör med sprutan, så har jag smörjan över hela honom och mig :rofl: busfrö!
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Spruta inte rakt in i munnen, utan mot kinden. Inga stora doser i taget och så nära med vatten/saft eller något annat att skölja ner med FORT.
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Spruta inte rakt in i munnen, utan mot kinden. Inga stora doser i taget och så nära med vatten/saft eller något annat att skölja ner med FORT.

Ska pröva det med men han är ruskigt sanbb på att spotta ut... :grin:
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Min dotter fick Kåvepenin när hon var drygt ett år (lunginflammation) och det var ett rent helvete att få i. Fick då ett tips som funkade ganska bra:
Samtidigt som du sprutar in i munnen så ska du blåsa barnet i ansiktet, ganska hårt - mot näsan, de sväljer då automatiskt - jämför om det kommer en stark vindpust ute så sväljer de av ren reflex.
Det fungerade ganska bra. (Jag hade barnet liggande i soffan och lite papper runt ifall hon skulle spotta).
Men att ni fått Kåvepening beror nog på att det är en lunginflammation det handlar om - det är KP som biter bäst mot det. Man vill ju liksom få nåt som funkar också men det smakar ju päck.

Läkaren sa till oss också att om det verkligen inte skulle gå att få i henne det så måste man byta mot annan sort som smakar bättre. Så du får väl kontakta vården om det verkligen inte går och be att få en annan sort.

Dottern får just nu en kur mot öroninflammation, Amimox. Hon har ju nu under sitt drygt tvååriga liv fått äta en och annan kur mot ÖI och hon har alltid fått Amimox eller Spectramox mot det så det är bara mot LI hon fått KP.
 
Sv: Hur får ni i småttingarna pencillin?

Nu har det gått bra att få i honom medicinen! Tre gånger gick det att han satt och sög på en spruta med julmust samtidigt sprutade jag in lite pencillin i taget.

Den fjärde gången gick han inte på det :grin: så då blandade jag pencillinet i julmust och då gick det bra. Det fungerade även i morse!
Vi får se hur länge det håller :angel:

Nu håller jag tummarna. Kuren är slut på måndag. Jag har ju annars "blåstricket", som Zoya beskrev, att ta till :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 513
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 621
Senast: Araminta
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 024
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp