Hur får ni pigga hästar arta lyssna på fre hjälper?

Sannanil

Trådstartare
Hejj!
Jag har precis börjat rida en jätte pigg/ springig häst på min ridskola och har lite problem med att få honom ”lungn” och lyssna på mina hjälper. Han springer gärna iväg och vill ha huvudet högt, jag försöker få ner hans huvud men det ”håller” inte så länge innan det är uppe igen. Varje gång jag rider honom känns det bara som att jag sitter och drar i honom, vilken jag inte vill.
Vad tycker ni jag ska tänka på tills nästa gång jag rider honom? Hur ska jag få honom att lyssna på mig? 😊
 
För det första ska du sluta fokusera på att "få ner hans huvud". Det blir bara en dragkamp som inte ger någonting och dessutom kommer att göra hästen ännu springigare. Vad säger din ridlärare, som känner hästen?
 
För det första ska du sluta fokusera på att "få ner hans huvud". Det blir bara en dragkamp som inte ger någonting och dessutom kommer att göra hästen ännu springigare. Vad säger din ridlärare, som känner hästen?
Enda anledningen till att jag försöker ”få ner hästens huvud” är eftersom min ridlärare säger det till mig. Med ”få ner hästens huvud” menar jag att böja honom vilken oftast brukar få honom att lyssna bättre, enligt min ridlärare.
 
Enda anledningen till att jag försöker ”få ner hästens huvud” är eftersom min ridlärare säger det till mig. Med ”få ner hästens huvud” menar jag att böja honom vilken oftast brukar få honom att lyssna bättre, enligt min ridlärare.
Hästen är stressad, får du honom avslappnad kommer han sluta springa, så enkelt är det.

Det kan vara du som ryttare, utrustningen, ridskolesituationen eller fysiska bekymmer som stressar honom. Försök känna när han trissar upp och undvik den händelsen så gott det nu går på en ridskola.
 
Enda anledningen till att jag försöker ”få ner hästens huvud” är eftersom min ridlärare säger det till mig. Med ”få ner hästens huvud” menar jag att böja honom vilken oftast brukar få honom att lyssna bättre, enligt min ridlärare.
Att böja hästen i halsen genom att dra i tyglarna lär ju inte hjälpa. Ingen vidare ridlärare låter det som, eller så kanske du missförstår henne. För övrigt jättesvårt att ge råd utan att ha sett er. Men allt som innebär "dra i tyglarna" är fel på en stressad och springig häst.
 
Jag hade försökt rida mer med sitsen och vikthjälperna. Att rida lätt i långsammare tempo kan få hästen att lugna ner sig. Erbjud hästen en stadig hand och en stadig sits så att den får en chans att känna att det är bekvämt att inte stressa iväg. Mjuk hand, kontakt med tygeln utan glapp, aktivera magmusklerna och tyngden i stigbyglarna.

Testa rida den några gånger i rad om du kan och se om du kan hitta knapparna. Om det känns som att hästen inte lyssnar och du känner att ni inte kommer någonstans, be om att få byta häst. Ni kanske inte passar ihop helt enkelt och det är bättre att du får rida en häst som du känner att du kan lära dig av :)

Ridläraren kanske säger att du kommer lära dig, att hästen måste lyssna eller vad det nu kan vara.. Men lyssna på din magkänsla. Det ska vara roligt att rida, inte som att försöka hålla sig kvar på en halvtokig häst som bara vill springa. 😅
 
Hästen är stressad, får du honom avslappnad kommer han sluta springa, så enkelt är det.

Det kan vara du som ryttare, utrustningen, ridskolesituationen eller fysiska bekymmer som stressar honom. Försök känna när han trissar upp och undvik den händelsen så gott det nu går på en ridskola.
Fast det behöver inte bero på stress att en häst är springig. Hästar har olika sätt att smita ifrån jobb. En del springer och en del blir "sega". Absolut KAN den vara stressad, men det behöver inte vara fallet.
 
Tänk dig att du ska vara lite "tyngre" än normalt. Lugna rörelser i sadeln, stadigt säte som sitter ordentligt ner över hästen och sitt ner med hela sätet i sadeln. Inte att du ska sitta ner hela tiden, men kom ner ordentligt när du sitter och ha kontakt med hästen och använd dina egna vikthjälper. Se framför dig med blicken när du rider och planlägg dina vägar på banan, kroppen ska följa hästen på böjt spår och sitt ordentligt mitt på, rakt över hästen speciellt på raka spår. Trampa ner ordentligt i stigbyglarna, knip inte med knäna, balansen ska vara neråt med "driv" framåt i sätet. Mycket förhållningar och halvhalter, "ta och ge", små rörelser med händerna, mjuka följsamma händer.

Att vara mentalt förberedd och lugn själv hjälper också mycket, man kan inte stressa fram en avslappnad häst, man måste själv vara lugn och låta hästen få komma fram till ett sånt läge dvs vara ganska cool uppe på ryggen om den stökar i början så den tillåts att komma fram till ett avslappnat läge.

Som någon annan sa, man kan inte använda för mycket händer det blir en dragkamp som inte är bra för någon. Hästar är flyktdjur som vill komma bort från obehag, dom spänner sig och springer mer om dom är obekväma. Olika individer är olika känsliga och då behöver man jobba mer som ryttare för att få dom att slappna av.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp