Hur får vi aktiva och glada skötare ?

N

Nangijala

Vi är en rätt stor klubb i mellansverige som har problem med en sak . Vi har nämligen knappt några skötare ! Vi har ett skötarsystem med 2 skötare på varje häst , men knappt hälften av 26 hästar har skötare , varav 2 hästar har 2 skötare. Vi har haft skötarkurser , skötarmöten , allting , men ingen tycks intresserad , vad gör man ???
 
Kanske bjuda skötarna på ngn timme fri ridning/vecka? :bump:

Speciella ridturer i skogen för skötarna?
Naturligtvis ledarledda!
 
Erbjuda dom något i gengäld tror jag är det bästa. Det ska ge något tillbaka att vara skötare. Man kan ha t.ex. utbildningsprogram där dom får lära sig om hästens sjukdomar t.ex. Ha speciella grupper för skötarna där dom får rida sin sköthäst gratis, kanske en timme varannan vecka eller något sådant.
 
Vi har inget direkt skötarsystem, för det skulel inte löna sig här.
Vi har lektioner måndag-torsdag, se nhar vi "fodervärdar" på helgerna som får rida hästen fredag-söndag fm, förutsatt att det inte är några andra aktiviteter.
För det får vi betala en speciell summa i månaden samt ha stalljour enligt ett rullande schema fredagar o lördagar.
Det tycker jag är ett väldigt bra system för då får man ju lära sej att ha ansvar för en häst ett par dagar i veckan samt lära sig att ha hand o stallet. :idea:

Så har vi en "juniorsatsningsgrupp" som har stallet på söndagar samt leder på barnridningen på söndagarna, och av det får vi åka på olika aktiviteter, med och utan hästar o på så sätt lära oss mer.

Fasst sånt går ju inte om man har lektioner typ varje dag...
MEn det tycker jag är ett väldigt bra system att locka nya människor till stallet :)
 
Vet faktiskt inte, jag undrar var alla underbara skötare tagit vägen, när jag var liten så var det kölista på att få vara skötare och ta hand om en häst, nuför tiden vill inte ungarna lyfta ett finger om det inte får något för det och då menar jag inte gemensken med ett djur..
 
Annonsera ut det lite mer....kanske ar det ett barn som vill bli skotare, men kanske inte riktigt vet hur man ska fraga osv.
Sag till pa alla lektioner att ni soker skotare. Och givetvis maste ni ge dem nagonting i gengald. En och annan tavling, rida ut i skogen pa sondagen osv. Det finns alltid nagonting som ni inte behover betala for.
Lycka till!!
 
Jag tror att man på något vis måste höja statusen att få vara skötare, men frågan HUR kvarstår fortfarande. Antar att paketet dessutom inte ska kosta just något och inte innebära en massa arbete för de ideella ledarna som heller inte direkt står på kö?

Kurs, ev med krav på "examen", för att få vara skötare? Då vet man att skötarna har grundkunskaper men missar kanske en del med provskräck. Någon form av skötarmärke att bära i stallet för att visa att man är skötare och alltså har i uppdrag att hjälpa yngre elever och visa gäster tillrätta? (Eller är det enbart hästskötsel ni är ute efter, inte "småvärdinnor"?) En anslagstavla i klubbrummet med bilder på varje häst och de olika skötarna?

Skötarmöten, och skötarfester har ni redan testat, men har ni något attraktivt program på de mötena? Sponsrad resa till Globen/Strömsholm/xxx? Men bestämmer sig det tongivande gänget i stallet att det där är småbarnstrams kommer ingen att vara intressarad.

Har ni testat med skötarkurser för föräldrar? De kanske hellre hjälper till än sitter på lektaren, fryser och leds ihjäl när barnen rider!

Har ni krav på ett visst antal dagar för era skötare? Så hade man här, minst tre dagar/vecka. På det missade man en del som även hade andra intressen eller bodde en bit från ridskolan.

Vad kan man då göra om inte skötarsystemet fungerar? Kanske sätta upp en dags- och veckoscheman där den som är i stallet kan pricka av att stallgången i lilla stallet är sopad, Brunte är ryktad idag och Bläsas träns är rengjort denna veckan? Personalen får koll på vad som är gjort och besökaren får tips om arbetsuppgifter (med eller utan hästkontakt :smirk: ) man skulle kunna ta itu med.
 
när jag skötte häst ...fick vi sköta dom tre dagar i veckan och vi va ledig en av lektionsdagarna ...vi fick hjälpa till med allt från blanda mat ....till att rida unghästar...och allt vi gjorde fick vi rid tid och fick rida igen det på valfri häst :smirk:...men jag kan hålla med om att intresset att vara skötar har gått ner va detta nu beror på :confused: det gäller bara att visa respekt för som som sköter,ha en bra stämning i stallet ,och uppmuntra och sen beror det ju lite på hur den person som äger/styr(alltså ridlärare /stallchef) stallet är :)
jag skötte på en privat ridskola ...och vi hade en underbar tid som jag gärna ser tillbaka på ...vilket barndomsminne :love:
eller va säger ni :confused:
 
som folk säger, ge skötarna något kul, tex rida sina skötarhsätar.
när jag var liten så fanns det inget sånt alls, det var lite trist. sedans å var ridskolan hemskt dålig på att informera skötarna, jag kände mig uttnyttjad fastän jag inte var stor alls då. Det där med att de informerade dåligt handlade mest om att de sålde och gjorde sig av med mina sköt-hästar hela tiden, en dag när man kom till stallet var dem bara borta.
Ledaren för skötningen var lite dum, jag fick itne sköta någon häst i lagom storlek, utan tvingades på stora halvblods hästar när jag inte var särskilt stor alls å nyss börjat rida.
Har bara dåliga erfarenheter av att vara skötare nästan, slutade dyka upp bara.
 
VA? När jag var skötare var det kö för att få börja sköta en häst och vi fick jobba som små slavar utan att få någonting för det... :crazy:

Vi hade inget krav på antal dagar, men de flesta hästar hade 2-3 skötare så det var oftast MINST en där varje dag. Problemet var då snarare att skötarna bråkade om vem som skulle få leda in från hagen, borsta etc. :rofl:
 
På min riskola får man först gå skötarkurs där man faktiskt lär sig sköta en häsat, och man måste då vara minst 10år. Varje häst har sedan mellan 1-3 skötare, och två ggr per år är det skötarridning vilket är gratis.

Det anordnas även skötartävlingar med ganska fina priser och det krävs att man sköter en häst eller jobbar i stallet för att få rida i hopp. respektive dressyrspecialgrupper.

Systemet fungerar bra.
 
våra 1:a skötare ska vara i stallet och rykta och hjälpa till med lite andra stallsysslor minst tre dagar i veckan och för det får de rida en gång i veckan och när det finns plats i någon grupp eftersom hästarna behöver gå!
Våra 2:a skötare har 2 stalldagar och får rida en gång i månaden och när det behövs..

vi har 14 hästar, alla har 3 skötare var och det är kö att få sköta, särskilt bland ponnyerna!
 
Aktiviteter,kurser,ridlektioner m.m för skötarna.
Har själv varit skötare på ridskolan.
det var bara massa jobb och man fick inget tillbaka kändes det som :(
 
vårat skötarsystem fungerade inte alls innan...
vi behövde inte göra så mycket för att bättra på det egentligen men vi
sa att det bara fick vara en skötare på varje häst(så det skulle bli lite mer attraktivt att få bli skötare, efterhand som intresset ökar kan man ju ha 2 men fler tycker jag blir lite mycket)
överhuvudtaget försökte få det till något lite "finare" att sköta en häst
skötarna får ingenting för det men det funkar bra ändå. inte exemplariskt men bra!
 
Hur är stämningen bland skötarna?Finns det några som är otrevliga eller stöddiga mot de som är yngre, okunningare eller "bara andreskötare"? Tjejer kan ju vara väldigt taskiga mot varandra och det är väldigt lätt att det bildas tongivande klickar i stallet, grupper av tjejer som tycker att de är duktigare än alla andra och som gärna förtrycker dem om de får chansen. Lite spioneri kan rekommenderas ( för de är aldriga otrevliga mot varandra när vuxna ser det, och mot vuxna kan de vara hur rara och insmilande som helst).


Ibland kan systemet vara korkat, t ex att det inte är uppgjort vem som sköter vilka dagar, utan "först till stallet får först borsta". Hur kul är det att komma till stallet för att sköta sin ponny när någona annan skötare redan hunnit före och gjort allting?

Får försteskötarna favörer som inte andreskötarna får?

Får skötarna uppmuntran,stöd och förtroende från de vuxna, eller får de bara stå där och borsta tills de tröttnar?

Det kan finnas många olika orsaker till att det inte fungerar. Ni kanske ska göra en liten enkät bland eleverna för att ta reda på hur de vill ha det?

Eller är det så enkelt som att hästarna är elaka och barnen är rädda för dem ?
 
Det finns en ridklubb här i Luleå som har fodervärdar på sina hästar i stället!

De betalar ca 1500:-/månad (tror jag) om de vill vara helfodervärd, hälften av det om de vill vara halvfodervärd.

Då är hästarna deras under helgerna, samt att de får rida hästarna på fredagen. De går även lektioner på fredagen men de går en lektion mindre än vad de gör övriga dagar.

Jag vet inte men jag skulle tippa på att de tjänar på detta, det beror ju på hur mycket de går lektion på helgerna. Men 1500:- extra/häst/månad och dra ner på lektionerna på helgerna, så kör de istället!

Det funkar jättebra och de har nästan aldrig hästar utan fodervärdar. Fodervärdarna har även förrätt på hästarna vad det gäller kurser och tävlingar mm.
 
Vad konstigt! Annat var det när man på min "ridskole tid" fick en sköthäst.. då var man ju lyckligast i världen...
 
Det där känner jag igen.. på min gamla klubb, när jag var liten så var det ett "privilegium" att vara skötare, man "fick" vara hjälpis, osv.. man nu ska ungarna alltid ha något om de ska göra något.. "ska jag vara hjälpis så ska jag minsann få ha "min" sköthäst i fred, och jag ska minsann få rida med på den å den kursen.. OCH jag vill ha lektionerna gratis.." Men HALLÅ!! Tycker det är synd att det blivit så.. men nu ska vi inte dra alla över samma kam..
 
vi hade också fodervärdar innan men vi var bara ca 5 st. vi gjorde iordning höpåsar och ledde på helgerna och då fick vi det billigare. jag hade världens mysigaste lilla d-ponny och för henne skulle det egentligen kostat 700 kr/månad men jag betalade 400-500 oftast. då fick vi rida 2 ggr/vecka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 053
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp