Hur farlig är din hund?

Nej, du missuppfattade.Jag vill bara titta sedan när Inte Ung kommer indravlandes här :)
 
1. Ras och kön på din hund
Mellanschnauzer, tik.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Nej, hon skulle gå undan om hon tycker det är besvärligt. Kom hon inte undan skulle hon nog lägga sig ner och lida tills någon räddar henne :D

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Nej!

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nej!

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej!

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?

Beror på vad du menar. Hon skulle aldrig bara bita en hund, men visst har hon kommit i bråk. Och då kan hon försvara sig. Men aldrig hon skulle gruffa på en hund för gruffandets skull. Svaret gäller hund. Människa har hon aldrig bitit.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?

Tror jag inte. Har aldrig hamnat i den situationen. Hon skulle försöka smita undan tror jag.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?

Nej! Hon är bra mentalt och fixar ganska mycket. Sen kanske hon kan tycka något är obehagligt, men finns matte med och talar om att det är ok, så accepterar hon det.
 
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund
Collie, tik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja blev hon tillräckligt trängd så.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Som ovan.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nej.

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Troligen, om det inte fanns någon annan utväg.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Ja, av hundar.
 
Kul frågor!! :cool:

*1.HON är en blanding mellan AKITA & ev dobberman och är 9mån...
*2.Nej hon skulle inte bita ett barn..

*3.Nej det skulle hon inte heller..

*4.Ja det har hon.Hon gillar inte fulla eller påverkade människor..
*5.Nä hon leker som en galning med alla hundar som vill leka med henne :DVisar aldrig agg mot andra hundar!!
*6.Nej det har hon aldrig gjort...

*7.Det skulle hon nog göra..Fast nog inte för att försvara sig ..Utan mig..
*8.Nej det kan jag säga att hon inte gör..Hon är en stadig hund! ;)
 
1. Ras och kön på din hund

Labrador Retrievertik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?

Om hon inte kan backa undan kanske hon skulle kunna det, men aldrig om hon är lös och kan fly.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?

Samma

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?

Ja. Hon vill skrämma bort sån hon är rädd för innan det kommr åt henne.

5. Är din hund arg på andra hundar?

Schäfrar.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?

Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?

Det tror jag, om hotet är tillräckligt stort. Skulle jag ha henne kopplad och blev överfallen så... Jag tror det...

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?

Beror på om hon känner "förövaren" eller ej
 
Jag har 2 dansk-svenska gårdshundar. Tikar. Mamma och dotter.

Jag svarar nej på alla frågor gällande båda hundarna.
 
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund
8, snart 9 årig Schäfer tik


2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Nej!

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Nej!

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nej

5. Är din hund arg på andra hundar?
Inte ARG, men hon skäller väldigt mycket och försöker springa till dom. Har aldrig försökt bita eller så, bara snusar och skäller.


6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Nja...Inte om någon attackerade henne men om någon attackerade nån i familjen (hennes flock :D) skulle hon flyga på

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej, men underlägsen
 
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund
Blandras Finsk Stövare / Rhodesian Ridgeback, tik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Nej

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Nej

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nej

5. Är din hund arg på andra hundar?
Absolut inte!

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Aldrig

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Nej, hon går undan

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej
 
Jag förstår inte att man med säkerhet kan svara "nej" på frågor om hur ens hund reagerar i en trängd situation. Om ni vidgar begreppet "trängd" till att även gälla om hunden blir utsatt för smärta - ändrar ni era svar då?

För mig är det självklart att utgå från att precis alla hundar kan tänkas bita om de blir trängda. Sedan har naturligtvis olika hundar olika hög/låg tröskel, men det är en annan sak.

;) Krocket. Har haft sammanlagt 8 schäfrar, 1 s:t bernhard, 1 rottweiler, 1 dvärgschnauser samt en collie. (Och om ni undrar har ingen av dem bitit annat på kommando (har skyddshundar).)
 
Jag tycker inte heller man kan svara nej ang en situation man inte varit med om.
De flesta hundar borde bita i en tillräckligt utsatt situation, speciellt om det inte finns tillfälle att gå undan.
 
1. Tax/labrador 4 månader ca.

2. Nej

3. Nej

4. Nej

5. Nej

6. Nej

7. Nej

8. Kan känna sig lätt trängd av katterna som dominerar hemma, men har aldrig gått till attack.
 
Visst. Man kan inte säga med säkerhet nej. Men man svarar vad man tror om sin hund.
Och din fråga ang smärta handlade inte ens frågan om.

Så en skyddshund kan inte bita om den blir trängd :confused: Så du kan säga att dina bara biter på kommando. Men vi andra som svarat nej, kan inte säga att våra inte skulle bita?
 
(Jag skriver flera ggr eftersom vi har flera hundar, tar dessutom med min döda Schäfer, för skojs skull :))

1. Ras och kön på din hund
Malinois

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja, det skulle han nog.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja, om någon gjorde hans människor illa.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Ja, grävlingar. Han fullkomligt hatar dom.

5. Är din hund arg på andra hundar?
Inte direkt, han har bara bråkat en gång i sitt 4 åriga liv och det var med en mindre hanhund som försökte klättra i rang, i samband med mat.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej, aldrig en hund/människa. Bara grävlingar.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Nej, det tror jag faktiskt inte.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej, han bryr sig inte särskilt mycket om sådana situationer.
 
Antingen skrev jag otydligt, eller så läser du halvkasst. Jag är ganska säker på att jag inte skrev att mina hundar aldrig skulle bita i en trängd situation, bara att de inte hade bitit. Det är knappast det samma som att de aldrig kommer att bita. Eller? :confused:

Däremot tycker jag att det är jättekonstigt att man kan säga just det att hunden inte skulle bita.

Så smärta ingår inte i begreppet trängd? Är "trängd" då bara att någon agerar hotfullt, men inte rör hunden?

Och det går bra att utveckla sina åsikter i stället för att hacka ner - funkar mycket bättre enligt mig.

;) Krocket
 
1. Ras och kön på din hund
Springer spaniel 5 år
2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja, kanske
3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja, kanske
4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Ja, så fort han blir trängd
5. Är din hund arg på andra hundar?
Ja, mot hanhundar
6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej, inte bitit. Han har skällt till och huggit i luften för att markera
7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Ja
8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Ja, om det är mycket folk och hundar runt honom och flera människorna ska på honom samtidigt



[/quote]

Kommer jag och min hund bli dömda nu i högsta hundstolen :smirk:
 
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

Nej

1. Ras och kön på din hund
Schäfer tik 2½

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja, hon skulle kunna bita. Men då måste hon vara ordentligt trängd och då menar jag att hon inte har någon möjlighet att komma undan.Men det är inget som jag ser något fel i då det är i för hundens ögon en normal reaktion. Om min hund biter ett barn så är det mitt fel som satt henne i den situationen

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Vet ej, tror att det skulle krävas lite mer än om det hade varit ett barn

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Aldrig

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej!

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Nej, jag har svårt att tro det men jag vet ej till 100%

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej hon har hög tolerans
 
Trängd!

Angående "trängd" så tänker jag nog närmast på en situation som hunden uppfattar som hotfull och som den INTE kan ta sig ifrån. Mina hundar skulle heller aldrig bita någon om de har friheten att välja att istället gå därifrån. Kan de gå därifrån är de ju inte direkt trängda.
En situation där Ester t.ex. skulle kunna bita ett barn är då svågerns pojk vill krama henne. Han brukar, trots tillsägningar och trots att han blir skrämd då Ester skäller, sätta sig brevid Ester och krama henne. Lägga sin kind mot hennes och hålla fast henne med både armar och ben. Ester morrar för att visa att hon inte tycker om det, finnsdå inte jag där att säja åt hund och framförallt pojken så skäller hon och markerar åt honom att släppa. Han är inte hundvan utan brukar släppa väldigt fort då hon börjar skälla. Hade han INTE släppt då så tror jag nog att Ester hade kunnat bita/nafsa honom.
Det är en trängd situation - en hotfull situation som hon inte kan backa ur.
 
1. Ras och kön på din hund
Shetland sheepdog, hane (född -93)

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Det är möjligt.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Det är möjligt.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Räknas katter :D?

5. Är din hund arg på andra hundar?
Om han känner sig hotad, ja. Dock aldrig oprovocerat.

6. Har din hund någonsin bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Ja. Om man nu ska ta anledningen så var situationen så att en människa "brottade ner" en annan (en lek). Den nedbrottade skrek högt varpå vovven min bet den "attackerande" personen.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Det är möjligt.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Ja, han är mycket reserverad. Dock har han aldrig reagerat aggressivt då han blivit trängd eftersom vi i största möjliga mån undvikit att sätta honom i dessa situationer (jag låter t.ex. aldrig barn klappa honom).

Jag vågar påstå att de flesta hundar kan bli "farliga" på ett eller annat sätt. Jag som ägare (tillika flockledare) måste se till att alltid ha situationen under kontroll och skydda min hund från "farligheter". Ingen hund ska behöva stå ut med "allt"!
 
1 Schäfer, hund, 5 år snart

2 Nej

3 Kanske, beroende på vad som menas med trängt

4 Nej

5 Nej, men avig innan han kollat dom

6 Nej

7 Nej

8 Nej


Lägger för skojs skull in även samtliga mina egna fd.

1 Schäfrar, 1 tik (dog 2 år gammal), 4 hundar (alla dog av ålder?)

2 Nej

3 Ja, beroende på vad som menas. En hund slet nästan av armen på figuranten under korning. Ingen har dock bitit irl. Läget har väl aldrig varit trängt nog. ;)

4 Nej

5 Nej, bara viss hanhundsmarkering

6 Ja, mig en gång för mycket länge sedan. Bar mig klumpigt åt och fick skylla mig själv. Mer markering, ej ilska.

7 Nej

8 Nej

LIA
 
Och vart har jag hackat på dig? Jag ställde en fråga precis som du gjorde.
Men jag tolkar ordet trängd som om hunden tex blir hotat, jag tolkar det inte som smärta. Då skulle frågan varit* biter din hund om någon utsätter den för smärta*

Varför inte svara på frågorna själv? (de mian gjort alltså)

Där jag har skrivit nej, det är där jag tror att det är nej när det gäller min hund. Man kan aldrig veta med något djur. Men jag tycker jag känner min hund så väl så jag tror jag kan säga nej på de frågorna.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 567
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 576
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 455
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp