Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
Collie, tik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja det skulle hon

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja det skulle hon

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Ja, hon gillar inte schäfrar eller rottweiler


5. Är din hund arg på andra hundar?
Se ovan

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Ja min farmors golden retriver


7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Ja om hon blev tillräckligt hotad

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Ja det gör hon
 
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

Nej, våra hundar bits inte, men det finns många tickande bomber i vårt land.

1. Ras och kön på din hund

Vi har tre cockrar, tikar, 6mån, 2 & 10 år. 1 springertik 4 år, 1 Kleiner Münsterländertik 5 mån samt en Tysk jaktterrier 8 år.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?

4 av de sex hundarna har jag svårt att tänka mig en situation där de skulle känna sig trängda med ett barn, de älskar människor och f.a barn över allt annat, och största risken är att barnet blir ordentligt tvättat av en "rosa plutoduk". Den äldsta cockern och Tjt:n skulle nog kunna nypa ett barn för att freda sig, men inte regelrätt bita så att blodvite uppstår.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?

Se svar på fråga två.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?

Tjt:n gillar inte stöddiga hanhundar, men är helt OK med andra hanar. Han försöker också behålla bytet på jakt om det är någon ny som kommer fram först. Framhärdar de backar han dock undan. You can't blame a guy for trying :smirk:

5. Är din hund arg på andra hundar?

Nej, inte annat än Tjt:n som inte gillar kaxiga hanhundar.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?

Springern och Tjt:n ryker ihop ca.2 ggr per år. Av någon märklig anledning så pendlar Tjt:s känslor för springern mellan stor kärlek(oftast) och grinigt muckande(sisådär 2ggr/år). Inga människor har någonsin råkat ut för tänderna i vår flock.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?

Förmodlligen Tjt:n, men det skulle krävas stor provokation. De andra har jag svårt att se en situation där de skulle attackera.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?

Nej, ingen av dem.

Kan heller inte förstå vad så många här har emot "Inte_Ung". Jag tycker att det är bra att få höra ordentligt vad "den andra" sidan uppfattar som problem med hundhållningen som den ser ut i samhället. Det betyder ju inte att man slaviskt måste anpassa sig efter hans/hennes åsikter, men det är ju viktigt att jämka så att alla kan leva tillsammans.
 
Ras och kön - golden hane 3 år

Träng läge bita barn? Nej men markera att det här är min chokladmuffins - även om det är du som har tappat de på golvet.Men inte bita.

Trängt läge bita vuxen? Nej cch då blir markeringen om exemplet med chokladmuffinsen mer, ja ja eftersom du slängde ner den på golvet så är den väl min...eller, :d

Aggr tendenser? Har blivit påhoppad av fet bred arg (konstigt va??) jaktlabrador påstås det???, svart sådan. Blåser upp sej om vi möter något liknande, alltså stor svart hund. Ja då blir han arg faktiskt. Älskar annars allt och alla.

Arg andra hundar? Hanhundsilsk av ovan nämnda sort.

Bitit någon? Ja den det blev bråk med, men inget blodvite. I somras hade vi också besök av en äldre goldenblandning, hane och när han på vår hunds revis fick vatten ur vår hunds vattenskål blev det väldigt otäckt morr och vrål och rulla runt i gräset. Men ingen blev biten. En uppgörelse där. Vi slängde oss för att "dela på dem" vilket kanske inte behövdes och blev inte "angripna" eller vad jag skall säga.

Bita om han blev attakerad? Ja av slagskämpe, det gjorde han ju, men som sagt inte sårande.

Lätt trängd eller hotad? Näe. viftar på svansen åt allt och alla :p(utom stora svarta hanhundar :devil:).

självbevarelsedrift.
 
Tack för en bra tråd!
Tack alla som ärligt beskriver sina hundar.

Jag har läst allt till hit, och funderat en hel del på svaren.

Jag har kommit fram till följande:
Alla de hundägare som påstår att deras hundar "Kan Bita", dem skulle jag lita på. För då vet jag att de är medvetna om riskerna och ser till att hantera dem.

Alla som säger att "Min Hund har aldrig bitit, men man vet ju aldrig med djur", dem skulle jag också lita på.

De som skriver att "Vi har tränat på det, och hunden är därför säker", de litar jag också på. De har ju redan hanterat riskerna.

Men, de som bara kategoriskt påstår att "Nej, nej, nej inte min hund inte", de skulle jag inte känna mig säker med. För det känns som om svaret är slarvigt och som om den hundägaren inte kommer att hantera riskerna med hunden. De hundägare som jag har svårast med, är de som släpper sina hundar vind för våg och tycker att det är okej att göra det för de är ju "så snälla så". Och så går de och gör något annat och håller inte reda på var hunden är.

Sedan så beror det litet på rasen. Om hunden är en Golden Retriever, Schäfer, Boxer, New Foundland, Rhodesian Ridgeback eller Rottveiler, och ägaren säger att den är ofarlig. Då så tror jag på det. Men är hunden en Tax, Tervueren eller liten knähund, så har jag svårare att tro på det.

Hundraser som jag har trevliga erfarenheter av:
Rottveiler, Vorste, Schäfer, New Foundland, Mellanschnauser, Boxer, Rhodesian Ridgeback, Australisk Kelpie, Norwich Terrier, Yorkshire Terrier, Mops, Golden Retriever, Biegel, Stövare.

Hundraser som jag har haft dåliga erfarenheter av:
Tervueren, Mellanschnauser, Schäfer, Fjärishund, Tax, New Foundland, Biegel, Stövare.

Och så har vi raser där själva hunden inte är något problem, utan BARA ägaren: Flat Coted Retriever. Trevlig hund, knäpp ägare.
 
1. Ras och kön på din hund
Hund 1. Blandrastik. Hund 2. Sheltiehane.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
1. Ja. 2. Ja.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
1. Ja. 2. Ja.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
1. Ja. 2. Ja.

5. Är din hund arg på andra hundar?
1. Rädd och osäker. 2. Rädd för hanhundar.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
1. Ja. 2. Nej.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
1. Ja. 2. Vet ej.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
1. Ja. 2. Nej.
 
Det kan även bero på att hunden utsatts för så mkt att den redan borde ha bitit vid vissa tillfällen....men visst ALLA hundar kan nypa till. Men många skrev ett enkelt nej

Mina hundar har aldrig bitit ngn och dom är ett par år....jag har dock inte svarat på hur mina hundar skulle reagera om de utsätts för smärta....där kan jag säga det att tiken lätt som en plätt biter medans hanen tjuuuuter tills ngn han känner sig trygg med kommer till hans undsättning.

Eftersom du överhuvudtaget inte tycker om hundar behöver du ju inte lita på ngn härinne... :confused:
 
Håller helt med dig, det är en bra tråd!
Har skrivit nej på det mesta och så har jag tax också som du inte riktigt gillar, men känner min hund väl och vet att hon inte för dagen skulle bita någon, hon är några år gammal och har varit med om en hel del men bita har hon aldrig tagit till. Men visst även om jag svarat nej så vet jag att det kan hända och det ligger på mitt ansvar att ha kontroll på hunden så det inte får hända!!

Håller helt med dig om dom du inte gillar det gör inte jag heller, skall man ha hunden lös så skall det vara under kontroll. Hund som är lös eller kopplad skall heller inte fram till folk, alla gillar ju som sagt inte hundar!
 
Eftersom du överhuvudtaget inte tycker om hundar behöver du ju inte lita på ngn härinne...
Jo det måste jag ju kunna, annars så kan jag ju över huvud taget inte röra mig här i världen. Eftersom det ju anses att hundarna hör till samhället, så måste ju hundägarna se till att man kan lita på att de håller ordning på sina hundar.

Riskerna i samhället med hund, är inte att jag måste sitta instängd och hålla mig undan, de är att hundförbuden kan börja hagla om det inte går att lita på hundägare.

Det är ju fortfarande fler människor som inte har hund, än det är som har hund.

Jag är dessutom övertygad om att GODA hundägare skulle se det som ett nederlag, om inte omgivningen litade på att de kunde hantera sina hundar.
 
Vet många som klarar att röra sig häri världen UTAN att ta reda på hur andras hundar reagerar i vissa situationer.
ALLA hundar kan nypa till och det vet du ju..du anser ju att hundar är opålitliga (skrivet i tidigare trådar) så lev efter det då.

Risken är ju inte överhängande att du skulle stöta på mina hundar iallafall :smirk: säkert inte många andras härifrån bukes heller...

Inte när du bor där du bor... så går ut och fråga hundägarna i "din by" istället... om du nu måste veta VILKA som kan bitas...
 
Jag är dessutom övertygad om att GODA hundägare skulle se det som ett nederlag, om inte omgivningen litade på att de kunde hantera sina hundar.

--------
I detta instämmer jag.

Och på ursprungsfrågan om hur farlig min hund är, så får jag säga att han är inte farlig, men däremot har vi fått jobba hårt på hans instink att nafsa. Han är vallhund, som vallar genom att nafsa kor i haserna så detta, för honom "naturliga" beteende, har vi fått kämpa en del med.

Eftersom han inte är så gammal har jag ännu inte varit med om att han hotat med att bita av ilska, eller att han bitit någon (mer än då att han velat valla oss medelst hasnafsningar, vilket nu som sagt, inte sker längre).

Vi tränar hela tiden i vår vardag på att göra honom och mig till ett tryggt och bra ekipage. Bland det svåraste som finns är nog att "bygga" en riktigt bra och trygg familjehund, dessa är ju så att säga alltid på jobbet.
 
Risken är ju inte överhängande att du skulle stöta på mina hundar iallafall säkert inte många andras härifrån bukes heller...
Jo, den risken är faktiskt överhängande. Det är mycket populärt att åka ut till dessa trakter från just Huvudstaden, för att komma ut i skogen och kunna släppa hundarna lösa.

Här är både vackert och lättåtkomligt. Så man tar bilen på Söndagsutflykt med hunden. Ställer bilen litet lagom i vägen så där, vid någon grindöppning till en kohage eller så. Öppnar bildörrarna och släpper ut hundarna. För man är ju på LANDET ju, och där så kan alla hundar springa lösa. Det vet ju alla människor.

Detta händer lämpligtvis vid svampsäsong. Så jag bävar för fullt just nu. Vilken lös hund skall jag hitta i hästhagen på Söndag? Och vilka bilar skall stå i vägen till grindarna till mina hästhagar?

Vet många som klarar att röra sig häri världen UTAN att ta reda på hur andras hundar reagerar i vissa situationer.
Jaha, träffar de bara på hundar som står under sin ägares kontroll då? Det är tyvärr inte mig förunnat i alla lägen. Ibland så brukar hundarna komma först och ägarna en stund senare. Vad tycker du att jag skall göra under den mellantiden då? Åka till Sta'n?

ALLA hundar kan nypa till och det vet du ju..du anser ju att hundar är opålitliga (skrivet i tidigare trådar) så lev efter det då.
Hur skall jag leva efter det då? Gå med pistol i fickan och skjuta varje lös hund som jag får problem med? Det vore väl något grymt, även om jag lagligen skulle kunna göra så.

så går ut och fråga hundägarna i "din by" istället... om du nu måste veta VILKA som kan bitas...
Byborna har nu efter 10 år lärt sig att de inte får ha lös hund på min mark, så de använder koppel när de går förbi över min tomt. Eller går inte alls här längre, för de accepterade inte att jag krävde koppel.

Det jag vill veta är snarare vilka hundägare som kommer att skydda mig från sin hund, så jag slipper att bli biten.
 
1. Ras och kön på din hund
= Sib. Husky /Greyhound (F1:a :smirk:)

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
= Vet ej ,har aldrig hänt ,till 99% svarar jag nej men man kan ju aldrig veta ,han går hellre undan .

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
= Samma som ovan ,han går hellre undan (fredlig typ) fast vid en klar hotbild så kan han bli tvärarg (jag blev hotad av en annan hund medans han var i en buske ,det gillade han inte och det blev bråk)

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
= Nej ,en hund då -men det var befogat .

5. Är din hund arg på andra hundar?
= Nejdå han är snäll :) speciellt mot tikar :p

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
= Inte vad jag vet .

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
= Plåga ,stressa och gå på honom tillräckligt så...men han kommer göra många utfall och markeringar innan det väl händer något .

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad
= Nej .
 
Det jag vill veta är snarare vilka hundägare som kommer att skydda mig från sin hund, så jag slipper att bli biten.

Håller med, det är väl där problemet ligger. Visst finns det raser som har en viss benägenhet för den ena eller andra egenskapen, men jag tycker inte att man ska anklaga rasen för det, snarare ägaren. Skaffar man en hund med en viss typ av egenskaper så får man ta ansvar för det.

När jag skaffade min hund visste jag inte hur lättstressad hon är och att hon jagar efter cyklister/joggare och nyper dem i benen. Det verkar omöjligt att träna bort och det är ju MITT problem, förhoppningsvis inte alla cyklisters. I så fall har jag brustit som hundägare.
Jag släpper gärna min hund lös när vi är ute i skogen, men i så fall när vi går där vi är ensamma. Annars koppel.

Jag litar sällan på andras hundar. Inte p.g.a hundarna, utan p.g.a ägarna. Det finns precis lika många oseriösa och oansvariga hundägare som det finns ansvarsfulla och duktiga hundägare. Tyvärr är det ju likadant med hästägare. Jag blir lika förbannad när ungar utan ansvariga föräldrar tillåts flårida runt i skogarna och trampa sönder marken, som när folk släpper sina hundar lösa överallt. Men det är en annan sak... ;)
 
1.Alaskan Husky tik (25% Malimutt 75% Sibirien Husky)

2.Nej de skulle hon inte!

3.Nej de skulle hon inte!

4.Nej det har hon inte!

5:nej det är hon inte!

6.Nej det har hon inte!

7.Nej

8.Nej
 
Jaja tyck vad du vill. Vrid och vänd allt till din fördel.

Jag vet att JAG inte åker ut till landet ör att ha min hund lös på andras mark, gör andra det så gnäll på dom för det vet vi ju att du kan....

Är det BARA hundägare som blockerar dina grindar till hagarna? :confused: eller även svampplockare??
Tänkte om du hatade svamplockare också? ;)

Du har helt enkelt för lätt att dra alla hundägare över samma kant...det är sorgligt...för alla hundar ÄR INTE odresserade monster som endast excisterar för att bita och skrämma upp just dig...

Jag kan gå med mina hundar i vårt eget strövområde.

Enligt mig är du ett hopplöst fall som bara intresserar dig för att förstöra för andra inne på hundforumet..vad du nu får ut av det :confused: Du kanske gillar att driva folk till vansinne...vad vet jag...

Vad gillar du för djur annars då?? Förutom hästar??
 
Men, snälla....

Om du sköter din hund på ett bra sätt behöver du väl inte ta åt dig av kritiken. Jag tar hänsyn till andra människor och djur, och känner mig då inte träffad av kommentarer som avser just sådant. Om man inte kan gå in och framföra sina erfarenheter av hundar och hundägare på detta forum, var skall man då gå för att få fram det till de som behöver höra det? Var och en får väl känna sig träffad efter egen förtjänst??! Som multipel hundägare har jag inget som helst problem att förstå att inte alla delar min passion (kanske för att min mor aldrig delat den :cool:), och att de har ett behov att få somliga hundägare att förstå att de gärna lever utan närkontakt med hundar.

Lev & låt leva, och må därmed bättre.

Duvan
 
1. Ras och kön på din hund
shetland sheepdog, tik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja. har hänt att hon försökt bita barn när hon blir trängd.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Nej.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nej. Bara sin boll då.. :rofl:

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej, haha, hon är mest rädd och nyfiken.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
inte så länge jag haft henne.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
det tror jag inte, men vad vet jag.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
nej.
 
Kan oxå bero på att Inte_ung skriver som hon gör :smirk:

Jag är ju sjäääälvklart världens bästa hundägare...eller hur var det nu? Sak samma....problemet är inte det att jag tar åt mig av inte_ungs kommentarer utan jag försöker i största mån att förklara HUR vi hundägare är.

Tyvärr har jag ruttnat på inte_ungs ständiga tjatandee och gnatande om hur BRA hon är och hennes sätt att ställa samma fråga om och om igen... ;)

Tror vi är fler som är rätt trötta på henne, många kanske klarar av att inte bry sig om en sån människa (du då eftersom du kanske haft liknande duster med din mamma??) men många med mig blir rent ut sagt förbannade på vissa saker hon kläcker ur sig :mad:

Jag tycker hon är onödig som ens tittar in på hundforumet. (citera gääärna det inte_ung :smirk:)
 
Jag har två hundar, och kan säga att dessa är världens snällaste vovvar!
Men som du skriver, att jag kan inte med säkerhet säga hur de skulle reagera om de blev rejält trängda, och inte skulle kunna komma undan. Så jag kan inte svara helt säkert.

Tycker det är bra att du ifrågasätter vad en trängd situation innebär . Jag anser att det självfallet kan innebära smärta för hunden i sammanhanget.... inte bara att hunden kan uppfatta det hotfullt :bow:
 
Alla har vi väl olika tålamod med att diskutera med oliktänkande.

Själv tycker jag att det är mycket intressantare att diskutera med oliktänkande än att behöva läsa tusen dumma inlägg och påståenden från folk som inte är pålästa och som svarar på inlägg fast de inte har en aning vad det handlar om. Fast nu tänker jag mer på diverse delar av hästforumen, så ni på hund behöver inte ta åt er. Nåja, inte så många iallafall... ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 619
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 583
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 455
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp