Hur farlig är din hund?

mian1

Trådstartare
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?

5. Är din hund arg på andra hundar?

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
 
1. Ras och kön på din hund
Basset hound, tikar

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja! En är ganska van vid barn och hon skäller och markerar om de tränger henne. Den andra är inte van vid barn och går undan. Hon skulle med största sannolikhet i alla fall nafsa om hon blev trängd.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Förmodligen inte, de är fega.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Ester kan nafsa efter cyklister, men det är delvis på lek.

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej! De kan mopsa upp sig mot rottweilers av nån anledning, men de är aldrig arga.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
De har flugit på varann ett par gånger över mat.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Nej!

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Ja, de blir lätt trängda eller rädda av främmande människor.
 
Bits din hund? Nja Är bara hundarna i media farliga? Nej.... men det är dom som får uppmärksamheten

1. Ras och kön på din hund
Engelsk Setter, hane 3½ år

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Har aldrig hänt men om han inte kommer därifrån och han provoseras så kan ja inte säga nej.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Samma som ovan, men inte nån i familjen.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Nej, (lr ja...mot igelkottar på tomten) :D

5. Är din hund arg på andra hundar?
Nej, men osäker mot vuxna hanar efter två överfall.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Försvara sig... men inte anfalla (tycker det är två olika saker)

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej, men han backar om det kommer nån som han inte känner "över honom"
 
Att du vågar starta en sån här tråd - Inte Ung kommer att bli alldeles till sig :D

Jag kan inte svara på dessa frågor, har just nu en 12 veckors valp....
Får återkomma :D
 
1. Ras och kön på din hund

Schäfertik på 3 år

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?

Nej

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?

Nej

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?

Nej

5. Är din hund arg på andra hundar?

Nej

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?

Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?

Nja skullle kunna ja men då måste någon verkligen ha satt upp ett mycket stort hot mot henne eller (troligtvis främst) mot oss och vi skulle på så sätt signalera stor fara.
Förmågan att försvara sig (kamp) finns där men hon är väldigt stabil i sitt psyke.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?

Nej, hon är vad jag vet inte rädd för något alls.


Om min hund biter någon är det dax att gå till veterinären för då är det något medicinskt fel.
Hon har en mycket stor smärt- och tålighets gräns och tenderar inte att bita om hon har tex öroninflammation (har hänt en gång).
Hon är dragvänlig dvs jag har medvetet tränat henne på att dra i hennes päls osv just för det fanns tanke på att ha ett barn till (vilket nu inte sker) så att risken för att ett litet barn skall bli bitet/nafsat minimeras.
Däremot så får inte barn behandla henne hur som helst även om det går.
Risken att bli biten av min hund om man tom bryter sig in i min lägenhet är minimal :o
Hon tycker veterinären som ger henne sprutorna är trevlig och tycker att veterinärkliniken är ett intressant ställe att vistas på.
 
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?
Nej dom bits inte. Nej inte bara dom men det är dom enda man får höra talas om eg.

1. Ras och kön på din hund
Lhasa Apso tik+hane

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Näe ingen av dom...då dom båda blivit utsatta för barn som ryckt dom lite varstans och skrämt dom utan att bita....utfall kan dom göra för att skrämmas.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Samma som ovan...nej...men tror vuxna ligger risigare till i utskällningen :D

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Min hane mot mig i trotsåldern under kloklippning. Funkar utmärkt nu!

5. Är din hund arg på andra hundar?
Inte arg bara nyfiken i en strut om VEM DET KAN VARA??

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Nej

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Nej
 
Bättre att icke-hund-människor lär sig att ALLA hundar kan bitas om de blir trängda. Inte bara hundar som ser "farliga" ut. Man skickar INTE sina barn fram till en främmande eller ensam hund och man frågar ALLTID ägaren om lov ifall man vill klappa.
Jag HATAR människor som skrämmer mina hundar bara för att de vill klappa. Såna som inte respekterar att mina hundar är reserverade och inte vill bli klappade av främlingar. Men folk har minsann läst serien om basseten Laban och dessutom ser mina hundar så snälla och lugna ut.

Så frågorna är till för Inte_Ung och alla andra. De som av nån anledning tror att bara kamphundar bits eller de som tror att den egna hunden minsann aldrig skulle bita någon, trots att den lätt känner sig trängd eller trots att den faktiskt brukar morra åt grannen.

Mina hundar bits! De har nämligen tänder!!! :devil:
 
Är det så illa? Bättre är väl att känna sin hund och att uppträda på ett respektfullt sätt mot andras? För hur kan man som hundägare ha ett strikt ansvar för egna hunden ifall andra människor gör det hela omöjligt?
På frågan: Kan din häst sparkas? skulle nog en överväldigande majoritet svara ja. Sen är det klart att olika individer har olika benägenhet att sparka. Olika toleranströskel och känsla av att behöva försvara sig. Varför skulle det vara konstigt att en hund, ett rovdjur och inte ett bytesdjur, kan känna sig hotat och därmed försvara sig mot en fara?
 
1. Ras och kön på din hund
Tervueren, tik.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Ja, när hon är stressad eller uppjagad så kan hon nypas.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Ja, som ovan.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Under stress, ja. Cyklister och joggare är i farozonen. :angel:

5. Är din hund arg på andra hundar?
Stress, lek, kamp...då finns det såna tendenser.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Inte av ilska, men av stress. Det är lika illa tycker jag.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Det beror nog helt på läget. Hon är en riktig fegis i de flesta situationer, men jag tror att de flesta hundar försvarar sig till slut när de inte kan komma undan längre. Det var nog ett ja.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Ja, om det är många okända människor runt henne och en ny miljö.
 
Är det så illa? Bättre är väl att känna sin hund och att uppträda på ett respektfullt sätt mot andras? För hur kan man som hundägare ha ett strikt ansvar för egna hunden ifall andra människor gör det hela omöjligt?
På frågan: Kan din häst sparkas? skulle nog en överväldigande majoritet svara ja. Sen är det klart att olika individer har olika benägenhet att sparka. Olika toleranströskel och känsla av att behöva försvara sig. Varför skulle det vara konstigt att en hund, ett rovdjur och inte ett bytesdjur, kan känna sig hotat och därmed försvara sig mot en fara?

Hjälp!! :eek:

DET HÄR blir en godbit! TROR jag ska vara åskådare :D
 
Vad pratar du om? :confused:
Jag har inte skrivit något av det du svarar på, du måste svara på fel inlägg.
 
1: Dvärg tax
2: Nej inte hon inte
3: nix
4: nej aldrig aggresiva, därimot har det missats lite i hennes sociala träning ute i vardagslivet av tidigare ägare så hon är osäker på det mesta, en liten fegis därför skäller vi lite på folk-hundar ute men det blir bättre för vardag som går!
5:nix
6:Aldrig
7: nej det tror jag inte!
8: Hon är en fegis, men tror gått om alla människor!
 
Jag syftade inte på din hund utan på att debatten var så illa att du inte vågade mer än titta på längre. Det var alltså inget anklagande!!!
 
1. Ras och kön på din hund? Golden Retriver, hane

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? nej

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen? nej

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? nej, endast en gång när det va någon o smög utanför huset :smirk:

5. Är din hund arg på andra hundar? nej

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? tror inte det. alltså, ifall människan skulle attackera honom så skull ehan nog bara krypa ihop :(

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? inte lätt hotad men lätt trängd.
 
Vågar jag ens svara på detta? :confused:

Ras och kön på din hund
Rotttweiler, en tik och en hane

Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Evita skulle göra det utan tvekan. Tasse går undan eller lägger sig platt på bråkmakaren.

Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Samma svar för Evita även här. Tasse kan om han blir arg, men det krävs en del för att göra honom arg. Hotas hans människor blir han däremot tvärförbannad.

Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Evita har gjort det. Karlar, barn, kvinnor i heltäckande slöja och andra hundar är typiska triggare.
Tasse har gjort det en gång när matte var nära att få på käften.

Är din hund arg på andra hundar?
Inte Tasse. Han fungerar med de flesta hundar så länge de inte kastar sig på honom. Evita kan man inte kalla arg, snarare rädd, men beteendet är det samma.

Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Evita har nypt till en figurant under MH:et. Tasse har aldrig gjort det.

Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Ja, om hotet är stort nog.

Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
När det gäller Tasse svarar jag nej och när det gäller Evita svarar jag ja.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 553
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 574
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 454
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp