Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Wilma

Hej!

Undrar lite om det är någon som vet hur farligt det är att man druckigt alkohol när fostret var väldigt nytt säg 1-2 veckor? dvs innan man vet att man är gravid? Ingen hejdundrande fylla men salongs berusad iallafall. Gissar att det är något som faktiskt händer kvinnor om man inte är medveten om sin graviditet eller ej planerat det!?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

det är ingen fara. överlåter förklaringen till nån annan. tog tvärstopp i hjärnan=)
 
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

Här kommer förklaringen:
Fostret och mamman delar blod genom moderkakan. Där får fostret all sin näring. Allt (nästan) som mamman får i sig förs över till fostret.
Men moderkakan bildas inte förrens efter några veckor (2,3?) och innan dess är det ingen fara om man dricker eller får i sig andra farliga ämnen.
 
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

Som redan är sagt... under de första veckorna är fostret endast ett litet embryo som inte får sin näring genom moderkakan. Alltså är det ingen fara. Var själv ute och "festade" en gång innan jag visste att jag var gravid, men det var under de första två veckorna. Gissa om man blir orolig i efterhand....Men det är som sagt ingen större fara!!
Lycka till!
 
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

ja gud ja!

innan jag hade testat mig men jag hade mina misstankar pga diverse symptom va jag hos pappa en kväll och han tyckte jag skulle smaka på nått vin han hade köpt. jag protesterade lite men ville inte "avslöja" mig innan jag visste om de va en bebis där eller inte. tog en liten liten klunk, knappt s tungan vart blöt=)

Men oj va dåligt samvete man hade efter det=)
 
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

samma här, jag drack alkohol för en månad sen, nästan exakt. Men då visste jag inte att jag var gravid. Jag är i 10:e veckan nu, men som tur är hände inget. Grattis till babyn förresten :) hoppas för både dig och mig att allt går bra hela vägen tills bäbisarna har kommit till världen!!
 
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

tack=) grattis själv:bump:
 
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

Ska man vara helt kinkig så delar mamman och fostret aldrig blod. Om det vore så så skulle man alltid få sin mammas blodgrupp.

Däremot så flyttas det över näringsämnen från moderns blod till barnets blod med hjälp av moderkakan. Dessutom går slaggprodukter från barnets blod till moderns blod.

Alkohol går lätt över, men inte i full dos. Barnet brukar få halva alkoholdosen jämfört med mamman, så har du druckit dig till 0,2 promille så får barnet 0,1 promille (förutsatt att moderkakan har börjat funka).

Info om moderkakan

Info om alkohol och graviditet

Som ni kan se på en bild på länken ovanför så är det först i femte veckan som det kan börja ge problem med alkohol. Alltså veckan efter utebliven mens.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

Tack för alla svar, enligt mina beräkningar så borde fostret varit 1vecka vid tillfället dvs en liten stund före utebliven mens. Jag dricker så sällan alkohol så det kändes väldigt jobbigt att jag lyckats tajma in så illa.

Det som gör mig orolig dock är att jag har så ont i magen minns inte att jag hade det med linus så tidigt, mår lite illa o är väldigt trött. är i typ 4-5 veckan nu(beräknat från ägglossning). Ska ta kontakt med banmorskan på mån och försöka få tid för ultraljud för att bestämma vecka.
 
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

Jo jag vet det men drog en liten snabbförklaring. Tack för den utförliga varianten!
 
Sv: Hur farligt är alkohol i början av graviditet?

Förstår att du är orolig. Du behöver dock inte oroa dig över att det är alkoholrelaterat, moderkakan fäster inte förrän efter utebliven-mens-datumet.

Lycka till med barnmorskesamtal plus -besök.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 437
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Hej! Först inlägget så säg gärna till om jag har lagt det fel. Är gravid med första barnet i v,29 och fått ganska kraftig yrsel, så...
Svar
11
· Visningar
2 735
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp