Hur farligt är det med ekar i hästhage?

Jag vet de som aldrig haft problem med ekar i hagen och de som fått katastrofala följder för hästarna när de knarkat på ollonen.

Jag, som har fjordhäst, skulle inte våga ha ekar i hagen.
 
Jag har ekar i en av hagarna. Det träd som brukar få mest ekollon är inhägnat men förutom det så används inte den hagen på sensommaren under någon månad. Det finns gott om vildsvin här så ekollonen ligger inte kvar längre än så. Vi brukar gå en runda och samla ihop det lilla som finns kvar innan hästarna släpps där. Bladen och barken är jag inte alls orolig att hästarna ska äta då det är gamla grova och höga träd där det enda de kommer åt är grov bark och löven som fallit ner är helt ointressanta då det finns mycket annat att äta i den hagen.
 
Hur farligt är det med ekar i hästhage?
Någon som har det? Har ni haft problem?
Det kan nog gå åt båda håll, min häst stod i hagar med ekar ett par år utan att någon i flocken påverkades men sen har jag hört att det kan bli väldigt illa också. Tror inga av våra hästar åt särskilt mycket av dom dock.

Nu kan jag nog säga dock att jag inte hade vågat riskera det med tanke på vad jag hört.
 
Ekar i sig är ingen större fara, men ekollonen är väldigt giftiga. På naturreservatet, där mina hästar betar några veckor varje sommar, finns många stora ekar och de år det är mycket ekollon tar jag hem hästarna.
Vi själva har just tagit ner i princip alla de ekar som stått på andra sidan staketet vid våra hästhagar, för att slippa ekollonen.
 
Ja. Jag trådar in ekarna när ollonen börjar trilla och krattar sen upp dem innan jag släpper hästarna där igen
 
Vi har haft hästarna i andra hagar när ollonen mognat. Krattar sedan bort dem innan hästarna släpps i hagen igen. (Bara ett fåtal ekar, så det har varit lätt hanterbart).
 

Liknande trådar

Anläggning Nån som vet om det är bättre att skruva eller spika fast brädor i hästhage?
Svar
15
· Visningar
1 531
Senast: aglaonema
·
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
292
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Skulle du bevittna att en häst far illa finns det flera åtgärder som kan vara avgörande för hästens välbefinnande och framtid.
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp