Hur farligt är det med murgröna och andra klätterväxter? (utbruten från Har köpt ett ödehus)!

Enligt husägare och boende i detta grannhus mitt i stan är det största problemet med deras klättervän att det blir lite mörkare inomhus och att spindlar trivs i grönskan.
 

Bifogade filer

  • 20191004_082437.jpg
    20191004_082437.jpg
    374,9 KB · Visningar: 60
Är vildvin (rådhusvin) lika aggressivt på att tränga in i springor med skott som murgrönan är? Jag har läst, framförallt på engelska trädgårdsforum, riktiga skräckhistorier om murgrönan. Själv hade jag den bara på en hörna av huset samt vid en veranda som ändå skall tas bort och det ar tur att jag inte gjorde som tänkt och satte den längs hela trädgårdssidan av huset.
Jag har endast haft vildvin på tegelfasad, som ju inte behöver målas. Men, eftersom den skjuter skott in i håligheter, så skulle jag aldrig någonsin låta vildvin komma lös på trä, eller puts.
Se även det där med att tränga in vid fönster, eller vid takfoten.

Drar man ner vildvinet, så följer lätt underliggande löst sittande puts med, och den växer fort, men inte fullt så snabbt som murgröna.

Mitt tidigaste minne av vildvinsproblem, är hur mamma och pappa var djupt bekymrade över vildvinet de planterat, trängde sig in på vinden ovanför ett fönster, på altanen där vi bodde då.

Murgröna har jag bara lite kunskap om, eftersom jag bor där den bara till viss del är härdig.
 
På tegelhus känns det relativt vanligt med murgröna på husets kortsida. Åtminstone här i söder.
Huset jag köpte var översvämmas av klättergröna på ena sidan, en hortensia (var det nog) som tagit sig in på vinden via ett fönster. Inget av det var ett större problem, då hade solitärbin gjort mer skada då det flyttat in mellan tegelstenarna.
O andra sidan så när jag bodde hos morfar en vinter så tog sig en ros igenom springorna på ett fönster, in till vardagsrummet.
 
Jag ska försöka ta upp det här med rätt lärare på skolan tänkte jag :) tyvärr så kan det dröja lite eftersom vi har en markkurs nu ock är insnöade på växtbäddar istället för växter :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: Wille
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp