Hur farligt är melanom?

tott

Trådstartare
Förstår att frågan inte går att svara på rakt av, men är intresserad av att höra om era erfarenheter.

En person i min närhet har i 10-15 år haft en n ca 1 cm i diameter mörkbrun fläck på "bakre revbenen". Hen har funderat på att operera bort den, men det har inte blivit av. När personen var på vaccinering reagerade sköterskan som vaccinerade och såg till att personen fick en tid för avlägsnande av fläcken.
...som visade sig vara melanom...
Läkaren som opererade bort fläcken och meddelade analyssvaret sa att hon trodde hon hade fått bort allting, men att den drabbade personen ändå ska få remiss till ytterligare en operation för att få bort ännu mera runt det nuvarande ärret.
Personen är 80 +

Inte utan att jag har ont i magen för den här diagnosen...


Vad har ni för vetskap om eller erfarenheter av melanom?
 
Min erfarenhet är dålig tyvärr. Hudcancer är otäck för att den gärna bildar metastaser lite överallt i kroppen. Min anhörig tog bort en leverfläck, den visade sig (efter att de först tappat bort provet och sedan efter en tid hittat det igen!) vara malign. Väldigt snart därefter fick hen operera bort en tumör i hjärnan, och efter ytterligare några veckor var hela hjärnbarken full av små metastaser. Någon egentlig behandling hann inte ens inledas innan personen var död. Jag hoppas verkligen att det går bättre för din närstående.
 
Förstår att frågan inte går att svara på rakt av, men är intresserad av att höra om era erfarenheter.

En person i min närhet har i 10-15 år haft en n ca 1 cm i diameter mörkbrun fläck på "bakre revbenen". Hen har funderat på att operera bort den, men det har inte blivit av. När personen var på vaccinering reagerade sköterskan som vaccinerade och såg till att personen fick en tid för avlägsnande av fläcken.
...som visade sig vara melanom...
Läkaren som opererade bort fläcken och meddelade analyssvaret sa att hon trodde hon hade fått bort allting, men att den drabbade personen ändå ska få remiss till ytterligare en operation för att få bort ännu mera runt det nuvarande ärret.
Personen är 80 +

Inte utan att jag har ont i magen för den här diagnosen...


Vad har ni för vetskap om eller erfarenheter av melanom?
Jag hade en farbror som dog av melanom, men det är ett samlingsnamn på flera olika cancerformer. Tills motsatsen bevisats - han får hjälp :heart
 
Min erfarenhet är dålig tyvärr. Hudcancer är otäck för att den gärna bildar metastaser lite överallt i kroppen. Min anhörig tog bort en leverfläck, den visade sig (efter att de först tappat bort provet och sedan efter en tid hittat det igen!) vara malign. Väldigt snart därefter fick hen operera bort en tumör i hjärnan, och efter ytterligare några veckor var hela hjärnbarken full av små metastaser. Någon egentlig behandling hann inte ens inledas innan personen var död. Jag hoppas verkligen att det går bättre för din närstående.
Usch! Jag beklagar! Min anhöriga har inga problem (just nu) av varken fläcken eller annat. Hen går regelbundet på hälsokontroller - bara för att hen tycker det är bra. Personen har tidigare opererats för 2 olika cancer under en 20-års period - båda med lyckat resultat.
Vet du hur snabbt det fick från upptäckt fläck till operation för din närstående?
 
En avlägset bekant (man) dog i 60-årsåldern ganska nyligen. Återkommande domningar i handen visade sig vara en hjärntumör som inte gick att operera, den cancern uppkom från ett malignt melanom (hudcancer) som tagits bort många år tidigare.
 
Ja du, de är svårt att säga. Min sambo hade en anhörig som gick bort redan i 30 års åldern pga av hudcancer som spred sig vidare och blev en hjärntumör som inte gick att operera till slut. Hens hudcancer debuterade redan i 13-14 års åldern tyvärr. Hen fick slåss mot cancer i många år innan kroppen gav upp till slut 😓
 
TS, var det en utvecklad hudcancer och inte förstadie? Har goda erfarenheter av förstadie till elakartad som togs bort och inte spökat sen dess. Det har inte gått så lång tid ännu men ser bra ut så långt.
 
Jag har 5 personer på min vänlista på fb nu (alla australienare 40+) som genomgått och eller genomgår nu chemo (hur man nu stavar det) mot hudcancer, främst i ansiktet.

Jag har ca 50 ausievänner på fb i ålder 25-60, räkna ut procenten själv.

Ta det allvarligt, sitt hellre i skuggan än smörja in med solkräm (min egen hypokondri att sunscreen innehåller otyg för huden) och eller bär solhatt med stor skärm
 
TS, var det en utvecklad hudcancer och inte förstadie? Har goda erfarenheter av förstadie till elakartad som togs bort och inte spökat sen dess. Det har inte gått så lång tid ännu men ser bra ut så långt.
Jag vet inte riktigt. Melanom sade min närstående att läkaren hade sagt att det var. Eftersom hen haft fläcken så länge så verkar det kanske inte vara någon galopperande sort i alla fall.

Var det du själv som var drabbad?
 
Det är omöjligt att säga då melanom är lite ”allt eller inget”. De kan vara elakartade och sprida sig snabbt i hela kroppen, men de kan också vara lokala på huden. Om de är de senare och blir säkert borttagna i sin helhet ger de inga besvär efteråt. Melanom är den farligaste av de ”vanliga” hudtumörerna. Det finns andra, ännu vanligare, hudtumörer som i princip aldrig metastaserar.
 
Det är omöjligt att säga då melanom är lite ”allt eller inget”. De kan vara elakartade och sprida sig snabbt i hela kroppen, men de kan också vara lokala på huden. Om de är de senare och blir säkert borttagna i sin helhet ger de inga besvär efteråt. Melanom är den farligaste av de ”vanliga” hudtumörerna. Det finns andra, ännu vanligare, hudtumörer som i princip aldrig metastaserar.
Hoppas innerligt på en lokal "hud-melanom" då.
 
Den här tråden fick mig att tänka mitt födelsemärke som jag har funderat på att kolla upp. Tittar man på nätet så verkar kry etc kolla födelsemärken. Kan de verkligen göra det via mobilkameran/en bild eller är det slöseri med tid?
 
Den här tråden fick mig att tänka mitt födelsemärke som jag har funderat på att kolla upp. Tittar man på nätet så verkar kry etc kolla födelsemärken. Kan de verkligen göra det via mobilkameran/en bild eller är det slöseri med tid?

Rent allmänt tycker jag det är bättre att gå till sin vårdcentral än att använda sig av nätdoktorer då det är så dyrt för regionerna. Så rent samhällsekonomiskt är det bättre att gå till sin egen primärvårdsläkare som också kan titta med ett speciellt hudmikroskop. :)
 
Rent allmänt tycker jag det är bättre att gå till sin vårdcentral än att använda sig av nätdoktorer då det är så dyrt för regionerna. Så rent samhällsekonomiskt är det bättre att gå till sin egen primärvårdsläkare som också kan titta med ett speciellt hudmikroskop. :)
Jag har tänkt att gå till vc men har fastnat på att de verkar tycka att man ska ha 1 födelsemrke att kolla upp. Att jag går dit och liksom "kan du kolla min fläck i armhålan". Jag skulle vilja gå till någon som kollade igenom mig och sa om det var något som behöver kollas upp s.a.s. Det har mamma gjort (annan region) men jag har inte hittat någon sån här.
 
Jag har tänkt att gå till vc men har fastnat på att de verkar tycka att man ska ha 1 födelsemrke att kolla upp. Att jag går dit och liksom "kan du kolla min fläck i armhålan". Jag skulle vilja gå till någon som kollade igenom mig och sa om det var något som behöver kollas upp s.a.s. Det har mamma gjort (annan region) men jag har inte hittat någon sån här.
Jag har för mig att det årligen brukar vara nån "kolla pricken vecka inom vården" som gör just det du efterfrågar.
 
Jag har tänkt att gå till vc men har fastnat på att de verkar tycka att man ska ha 1 födelsemrke att kolla upp. Att jag går dit och liksom "kan du kolla min fläck i armhålan". Jag skulle vilja gå till någon som kollade igenom mig och sa om det var något som behöver kollas upp s.a.s. Det har mamma gjort (annan region) men jag har inte hittat någon sån här.

Aha. Inte vet jag om det blir enklare att visa upp hela kroppen på telefonkameran heller. :p oklart hur det fungerar i olika regioner men du kan ju alltid höra med din hälsocentral. Alternativt be någon kompis/partner kolla på ställen som du inte når själv och därefter gå till läkare om det är något märke ni är osäkra på. Tror de flesta hälsocentraler har någon form av hudmottagning och även om de inte har någon specifikt intresserad läkare ska ju alla allmänläkare klara av att bedöma huden om något ser farligt ut.
 
Aha. Inte vet jag om det blir enklare att visa upp hela kroppen på telefonkameran heller. :p oklart hur det fungerar i olika regioner men du kan ju alltid höra med din hälsocentral. Alternativt be någon kompis/partner kolla på ställen som du inte når själv och därefter gå till läkare om det är något märke ni är osäkra på. Tror de flesta hälsocentraler har någon form av hudmottagning och även om de inte har någon specifikt intresserad läkare ska ju alla allmänläkare klara av att bedöma huden om något ser farligt ut.
Nej telefonen är inget alternativ för mig. Jag får jättemärkliga bilder i huvudet när jag ser framför mig hur jag ska visa hela kroppen i mobilkameran 🤪
 
Vad har ni för vetskap om eller erfarenheter av melanom?
Både min mormor och min mamma har haft det. Opererat bort och gått på återkommande kontroller. Det äringet som kommit tillbaka men ffa min mamma har fått ta bort väldigt mkt extra runtom fläcken som satt på benet. Mormor hade i ansiktet och där tog dom mindre, men har haft koll på fläcken efteråt.

Man ska ta det på allvar och de får inte sola mer. Ingen av dem har solat mer än vanlig utevistelse i sitt liv, inga charterpressare liksom utan mer bondmora och svenssonsemester. Inte rödhåriga men lite lätt fräkniga. Det finns ju olika sorters melanom och dessa verkar ju ha varit snällare än andra.
 
Malignt melanom kan vara på väldigt olika sätt beroende på hur länge du gått med det och hur långt det har trängt ner i hudlagren.

Det finns ju de som bara sitter i yttersta hudlagret, där räcker det att ta bort fläcken och lite runt, sen finns det ju de som går djupare och då brukar man ta mer plus kolla närmsta lymfkörtel.

Min mamma hade ett ytligt, så för henne räckte det att ta bort fläcken och lite till, plus återkontroll om ett år.
Min morfar hade gått med sitt länge, så det hade spritt sig tyvärr.

Så mycket beror på hur djupt det är och hur länge du gått med det.
Så kolla era fläckar!
 
Malignt melanom kan vara på väldigt olika sätt beroende på hur länge du gått med det och hur långt det har trängt ner i hudlagren.

Det finns ju de som bara sitter i yttersta hudlagret, där räcker det att ta bort fläcken och lite runt, sen finns det ju de som går djupare och då brukar man ta mer plus kolla närmsta lymfkörtel.

Min mamma hade ett ytligt, så för henne räckte det att ta bort fläcken och lite till, plus återkontroll om ett år.
Min morfar hade gått med sitt länge, så det hade spritt sig tyvärr.

Så mycket beror på hur djupt det är och hur länge du gått med det.
Så kolla era fläckar!
Min anhöriga hade, som sagt, gått med det i många många år.
Enligt analyssvaren är Breslow 1,1 (T2) mm och Clark klass III.
 

Liknande trådar

Relationer Jag träffade för snart ett och ett halvt år sedan min nuvarande pojkvän. Vi dejtade ganska länge innan vi i slutet av våren blev ett...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp