Hur farligt kan det vara med torkad svamp?

alazzi

Trådstartare
Det var extrapris på torkad svamp så jag köpte lite. När jag sen läser om hur man ska tillaga den blir jag fundersam. Skölja noga, ligga i blöt i hett vatten över natten och sen tillaga minst 10 minuter. Vad kan jag råka ut för om jag gör fel?
Förutom magsjuka då...
 
Det var extrapris på torkad svamp så jag köpte lite. När jag sen läser om hur man ska tillaga den blir jag fundersam. Skölja noga, ligga i blöt i hett vatten över natten och sen tillaga minst 10 minuter. Vad kan jag råka ut för om jag gör fel?
Förutom magsjuka då...

Jag har aldrig sköljt torkad svamp, men visst kan jag förstå poängen i det om det är köpt torkad svamp med risk för dålig rensning. Köpt torkad Karl Johan brukar ha en massa larvgångar och det kan nog vara sunt att snabbt skölja dem för att få bort ev. rester. Blötläggning brukar räck någon timme eller två, hur lång tid beror på typ av svamp. Tillagningstiden beror också på vilken typ av svamp eftersom olika svampar är olika svårsmälta.
 
Såvida de inte säljer torkad giftsvamp, så är risken noll.

Använder gärna torkas svamp som del av smaksättning och smular bara ner den i såsen/grytan eller mortlar i vissa fall, beroende på hur fina bitar jag vill ha. I svampsås åker bitarna ner hela såklart.

Skulle aldrig falla mig in att koka torkad svamp, då försvinner ju liksom exakt all smak ur svampen.
 
Jag köper ofta torkad Karl Johan. Jag häller på lite än mängd kokande vatten och låter dra i 15 min. Sen lägger jag svampen i såsen/risotton. Ofta får vattnet också gå med. Har aldrig blivit dålig av det.
 
Jag har aldrig sköljt torkad svamp, men visst kan jag förstå poängen i det om det är köpt torkad svamp med risk för dålig rensning. Köpt torkad Karl Johan brukar ha en massa larvgångar och det kan nog vara sunt att snabbt skölja dem för att få bort ev. rester. Blötläggning brukar räck någon timme eller två, hur lång tid beror på typ av svamp. Tillagningstiden beror också på vilken typ av svamp eftersom olika svampar är olika svårsmälta.
Usch, avskyr sådana här inlägg :P Det man inte vet har man inte ont av eller det man vet behöver man inte påminnas om hahaha
Jag äter inte hallon längre pga larver, ratar alla bär pga larver, utom jordgubbar. Så nu ignorerar jag ditt inlägg ;)
 
Usch, avskyr sådana här inlägg :P Det man inte vet har man inte ont av eller det man vet behöver man inte påminnas om hahaha
Jag äter inte hallon längre pga larver, ratar alla bär pga larver, utom jordgubbar. Så nu ignorerar jag ditt inlägg ;)
Larver i hallon. Har aldrig sett det i våra. I år hamnade 3 liter i frysen och mängder i magarna.
 
Har aldrig ätit ett hjortron, vet inte hur det smakar ens. Gillar inte blåbär så finns inte heller någon annan anledning för mig att äta det.
Så olika!

Jag har röda söta stora krusbär, hallon, svarta, vita och röda vinbär, blåbärstry, klarbär. Och skogen full med annat.
Under säsong går jag och småäter i buskarna mest hela tiden.

Vet inte hur jag skulle klara sommaren utan mina buskar :D
 
Så olika!

Jag har röda söta stora krusbär, hallon, svarta, vita och röda vinbär, blåbärstry, klarbär. Och skogen full med annat.
Under säsong går jag och småäter i buskarna mest hela tiden.

Vet inte hur jag skulle klara sommaren utan mina buskar :D
Jag gjorde liknande som barn och ung, men det var fram tills jag hittade en massa larver i hallonen. Det bästa sätt att förklara på är väl att jag har lite fobi för att stoppa något äckligt i munnen, matfobi, kommer från när jag var barn i grunden och fick något fruktansvärt äckligt i munnen (mat, inget oätligt alltså), så larver i hallon triggade helt enkelt den känslan och jag slutade helt att äta bär så eftersom man aldrig vet vad som finns i ett bär. Det är inte logiskt eller vettigt alls och jag har nu i sommar i skogen när jag sett blåbär och hallon och vinbär osv tänkt att jag skulle också vilja göra saft, sylt och gele som normalt folk. Med det sagt åt jag ett hallon i lördags när jag gått vilse, det luktade såååå gott, massor och åter massor av hallonbuskar. Men ett kunde jag klara av, sönderdelat i många bitar och välstuderat innan jag stoppade det i munnen. Och så testade jag något som såg ut som röda vinbär, synade det noga, men smakade "ljust" och vattnigt och inte som vinbär. Men ett bär fick mig inte att dö i alla fall.

Björnbär tycker om och köper ibland det. Frysta. Eventuella larver är stendöda då.
 
Så olika!

Jag har röda söta stora krusbär, hallon, svarta, vita och röda vinbär, blåbärstry, klarbär. Och skogen full med annat.
Under säsong går jag och småäter i buskarna mest hela tiden.

Vet inte hur jag skulle klara sommaren utan mina buskar :D
Samma här. Blåbär plockar man i skogen hallon i skogen eller i trädgården. Bonusdotterns sambo sa en gång. -wow det här smakar ju blåbär..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 707
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
763
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 409
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 949
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp