Hur fasen ska jag komma ur den nedåtgående spiralen. Hunden äter inte!

Om han äter maten som godis på promenaderna så kanske det går att ge honom maten så till stor del? Om han inte är känslig i magen så kanske lite matrester från er mat kan gå ner serverat i matskålen? Om inte annat för att det känns bättre för dig. ;)

Är ju inte helt ovanligt att unghundar äter ganska dåligt, jag har haft ett par stycken som varit så, men jag har inte stressat så mycket med det, de har i alla fall ätit tillräckligt för att inte bli magra och de har inte varit sjuka.

En åt dock ganska dåligt fram till att vi insåg att han hade typ kronisk tonsillit, efter bortopererade tonsiller åt han betydligt mer normalt. Men de övriga har mest varit tonåringar och mer intresserade av annat än mat. De har ätit betydligt bättre när de blivit några år äldre.
 
Jag har en 9 månaders storpudel som är helt otroligt kräsen. Hon äter verkligen inte alla sorters torrfoder vi provar och spottar till och med ut de flesta märken av hundgodis. Lite lätt frustrerande, och jag har läst på, testat alla möjliga märken på torrfoder osv osv, men tycker nu att jag har kommit fram till att en salig blandning av foder får henne att äta helt okej!

På morgonen får hon torrfoder blandat med matrester om det finns, samt Magnussons ångkokta foder, sport-varianten. Det är i princip bara kött och lite grönsaker i det, och hon tycker det är jättegott. Det luktar ju mycket mer än torrfoder, så man kan ju förstå om det är godare för en hund. Hon äter sällan upp allt torrfoder på morgonen, men det får stå framme resten av dagen. Provade att ta bort matskålen i början men då åt hon inte. Hon brukar bli hungrig efter lunchpromenaden så då brukar hon äta upp resterna.
Ställer också i ordning en rejäl portion färskfoder på tining i kylen, och det får hon på kvällen tillsammans med lite olja från Nutrolin. Kan med fördel strö på lite torrfoder på det, för färskfoder går liksom alltid ner! Hon slukar verkligen allt. Jag äter inte kött själv så jag tycker verkligen inte om att behöva ge färskfoder, men det är helt klart värt det eftersom hon äter det och gillar det.

Tycker det låter bra att du ska utesluta katarr osv hos veterinär, för jag började fundera på det med min hund innan jag insåg att hon "bara" är väldigt kräsen och vill ha lite variation :)

Edit: glömde en grej - jag har upptäckt att på min hund så är det bättre att inte göra en stor sak av själva serveringen av maten. Jag gör i ordning skålen, ställer ner den och säger Varsågod, sen går jag därifrån och gör något annat (även om hon inte ser alls intresserad ut). Då brukar hon faktiskt alltid gå och smaka!
 
Senast ändrad:
Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska han äta eller inte" snurrar konstant i huvudet och nio gånger av tio (känns det som) går det som jag tror. Hunden äter inte.

De senaste 8-10 månaderna har vi försökt få unghunden (schäfer, 17 månader) att äta genom att ta bort maten efter fem minuter och sedan ställa tillbaka den. Blandat färskfoder i maten. Provat säker tio olika sorters foder. Vissa tittar hunden inte ens åt (så de har vi inte försökt med mer än en gång) ett och annat har smakat bra i ett par dagar, sedan är det slutätet igen. Så rent aktivt har hunden kanske ätit tre till fyra foder under mer än en vecka. Vi har gömt maten så att hunden får leta efter den. Funkar någon dag eller möjligen två. Vi har bytt matskål och det funkar någon dag eller två. Det är kort sagt total kaos runt maten nu.

Det här stressar mig så fruktansvärt och det känner ju hunden av förstås och är då ännu mer ovillig att äta. Hunden mår illa för att han blir tom i magen. Ett tag har det funkat att ge halva matransonen i en kong men det funkar inte heller längre. Vi har provat att ge lite mindre på morgonen, flera gånger om dagen, svällt maten, inte svällt maten osv. osv.

Vi ska till veterinären i slutet på maj och kommer diskutera problemet då också för att utreda om hunden har magkatarr eller något. Han fick max relax i den lilla maten han petade i sig under några dagar, men då betedde han sig som om han var drogad, så det slutade jag med rätt omgående.

Han är inte lös i magen och äter gärna frolicen som han får som belöning vid promenaderna.

Jag skulle önska att någon kunde hjälpa mig komma ur det här matkaoset så vi kommer på banan igen. Hjälp!
Åh, när vår hund var ung skrev jag liknande inlägg här på buke. Även hon schäfer. Vi testade allt. Färskfoder, olika sorters torrfoder, det ena dyrare än det andra. Ingenting fungerade. Detta i kombination med en högaktiv hund som hade ett enormt behov av mat för att hålla vikten.

Nu är hon 11år gammal och såhär i backspegeln ser jag några saker som fungerat bättre än andra. Vi låter maten stå framme, hon äter ofta på andra tider av dygnet än vi tänkt oss. Är skålen tom eller börjar bli tom så fyller vi på. De senaste 3 åren har hon ätit ett och samma torrfoder utan att tröttna (även om hon iofs äter dåligt men hon matvägrar iaf inte), billigt skitfoder (Doggy) men vet. menar på att ett sämre foder trots allt är bättre än ingen mat alls. Tvärtemot alla hundmänniskors rekommendationer får hon även rester, i den mån det är lämpligt, blandat med sin mat vilket hjälper hennes aptit och däremd förmågan att hålla vikten.

I många år vägdes hon 1ggr/mån hos vet. För att hålla koll. När hon gick under lägsta tillåtna vikt fick vi köpa extremt kaloririk mat på burk av vet. som man ger nyopererade hundar så fick hon äta det 2 veckor för att komma upp i vikt igen. Det har vi inte behövt göra de senaste 3 åren och de senaste 3 åren kontrollvägs hon enbart 2ggr/år då hon håller vikten väldigt bra.

För lite perspektiv: Loppan är 67cm hög och väger i snitt 28kg nu. Som mest har hon vägt 28,5kg. När hon var yngre var vi nöjda om hon kom över 24kg och den undre gränsen var 21kg. Då var hon väldigt tunn.
 
Min pappas hane åt dåligt tills han blev dryga två år. För den hunden fungerade det bäst att ha fri tillgång. Då kunde han gå och knapra då och då, oftast åt han som bäst sent på kvällen/natten. Han kunde lätt gå 3-4 dagar utan mat. Han får också matrester när det finns, det äter han med god aptit. Både färskfoder och blötmat kunde ratas.

Det fungerade inte att ta bort maten efter några minuter, eftersom han då bara struntade i att äta. Tycker faktiskt sällan att det tipset fungerar på riktigt kräsna hundar.

Nu när han är äldre äter han betydligt bättre!
 
Har också en hund som åt dåligt under unghundstiden, det fungerade bäst att ha maten framme hela tiden, det var anledningen till att vi slutade ge honom färskfoder också, eftersom det kändes sämre att ha det stående utan att han åt. Han åt oftast när han kom in från promenaderna (så länge det inte var risk för magomvridning) eller på natten. Ibland gick det att få igång honom att äta om vi kastade några kulor åt honom i luften eller på golvet eller gjorde några trix där han fick några kulor som belöning.
 
Jag har fri tillgång på torrfoder och ger mjukmat från Royal Canin.
Fungerar till min inte så matglada hund som får ont i magen och mår illa om han inte äter.
 
Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska han äta eller inte" snurrar konstant i huvudet och nio gånger av tio (känns det som) går det som jag tror. Hunden äter inte.

De senaste 8-10 månaderna har vi försökt få unghunden (schäfer, 17 månader) att äta genom att ta bort maten efter fem minuter och sedan ställa tillbaka den. Blandat färskfoder i maten. Provat säker tio olika sorters foder. Vissa tittar hunden inte ens åt (så de har vi inte försökt med mer än en gång) ett och annat har smakat bra i ett par dagar, sedan är det slutätet igen. Så rent aktivt har hunden kanske ätit tre till fyra foder under mer än en vecka. Vi har gömt maten så att hunden får leta efter den. Funkar någon dag eller möjligen två. Vi har bytt matskål och det funkar någon dag eller två. Det är kort sagt total kaos runt maten nu.

Det här stressar mig så fruktansvärt och det känner ju hunden av förstås och är då ännu mer ovillig att äta. Hunden mår illa för att han blir tom i magen. Ett tag har det funkat att ge halva matransonen i en kong men det funkar inte heller längre. Vi har provat att ge lite mindre på morgonen, flera gånger om dagen, svällt maten, inte svällt maten osv. osv.

Vi ska till veterinären i slutet på maj och kommer diskutera problemet då också för att utreda om hunden har magkatarr eller något. Han fick max relax i den lilla maten han petade i sig under några dagar, men då betedde han sig som om han var drogad, så det slutade jag med rätt omgående.

Han är inte lös i magen och äter gärna frolicen som han får som belöning vid promenaderna.

Jag skulle önska att någon kunde hjälpa mig komma ur det här matkaoset så vi kommer på banan igen. Hjälp!
Virrpannan min spaniel har också varit svår med maten. Vi gav upp och ger helt enkelt frolic till frukost. Men hon äter det inte om vi lägger det i skålen det ska vara ur handen som belöning på promenaderna. Eller utspritt på marken så hon får söka efter det. Det tycker hon är roligt.
Sen ger vi vanlig hundmat blandat med blötfoder till middag. Ibland äter hon ibland inte. Ibland går hon ner och äter upp det mitt i natten. Bara vanligt torrfoder i en skål äter hon inte.
När jag ger frolic ur handen kan jag efter en stund blanda med vanligt torrfoder.
Hon såg ut som ett benrangel med päls på till hon var två år ungefär. Men nu är hon fin och i bra hull men det har varit bökigt att få till en matrutin.
Sen om hon hittar en halväten pizza eller några pommes sen i förrgår ute under en buske så slukar hon det direkt så klart😬
Är vi ute på någon längre tur och vi har smörgåsar så har jag en till henne också.
Lite bökigt när alla våra tidigare hundar bara ätit torrfoder rakt av.
Jag tror att hon ofta var för stressad och uppe i varv för att äta när hon var yngre. Hon åt bäst de dagar det inte hände så mycket.
 
Ja just det. Jag hade för många år sen en hund som inte var så matglad. Till honom gav jag hela dagsransonen torrfoder på morgonen och sen fick skålen stå. Han gick och smååt lite nu och då men helst åt han på natten. När jag gick och la mig så kom han också och la sig, efter nån halvtimme i sängen gick han upp och åt upp sin mat och sen kom han och la sig igen.
 
Virrpannan min spaniel har också varit svår med maten. Vi gav upp och ger helt enkelt frolic till frukost. Men hon äter det inte om vi lägger det i skålen det ska vara ur handen som belöning på promenaderna. Eller utspritt på marken så hon får söka efter det. Det tycker hon är roligt.
Sen ger vi vanlig hundmat blandat med blötfoder till middag. Ibland äter hon ibland inte. Ibland går hon ner och äter upp det mitt i natten. Bara vanligt torrfoder i en skål äter hon inte.
När jag ger frolic ur handen kan jag efter en stund blanda med vanligt torrfoder.
Hon såg ut som ett benrangel med päls på till hon var två år ungefär. Men nu är hon fin och i bra hull men det har varit bökigt att få till en matrutin.
Sen om hon hittar en halväten pizza eller några pommes sen i förrgår ute under en buske så slukar hon det direkt så klart😬
Är vi ute på någon längre tur och vi har smörgåsar så har jag en till henne också.
Lite bökigt när alla våra tidigare hundar bara ätit torrfoder rakt av.
Jag tror att hon ofta var för stressad och uppe i varv för att äta när hon var yngre. Hon åt bäst de dagar det inte hände så mycket.
Låter väldigt likt min kille. Det verkar ju inte som att de inte gillar maten, de blir uttråkade och stressade och allt där emellan 🤪
 
Ja just det. Jag hade för många år sen en hund som inte var så matglad. Till honom gav jag hela dagsransonen torrfoder på morgonen och sen fick skålen stå. Han gick och smååt lite nu och då men helst åt han på natten. När jag gick och la mig så kom han också och la sig, efter nån halvtimme i sängen gick han upp och åt upp sin mat och sen kom han och la sig igen.
Jag tycker det är så vanligt, att kräsna/inte matglada hundar äter på natten. Troligtvis för att det är lugnt och stilla då, och hunden faktiskt hunnit bli lite hungrig efter att ha gjort saker under dagen.
Sen kan det såklart vara svårt med fri tillgång om man har flera hundar.
 
Jag tycker det är så vanligt, att kräsna/inte matglada hundar äter på natten. Troligtvis för att det är lugnt och stilla då, och hunden faktiskt hunnit bli lite hungrig efter att ha gjort saker under dagen.
Sen kan det såklart vara svårt med fri tillgång om man har flera hundar.
Här har vi bara en hund, men en del av matkulorna försvinner ner i en kattmage här istället 😉
 
Här har vi bara en hund, men en del av matkulorna försvinner ner i en kattmage här istället 😉

Var försiktig så att inte katten äter för mycket hundmat. Om jag inte minns fel så är det ett ämne som katter behöver som saknas/finns för lite av i hundmat. Inte bra om katten äter sig mätt på hundmaten.
 
Var försiktig så att inte katten äter för mycket hundmat. Om jag inte minns fel så är det ett ämne som katter behöver som saknas/finns för lite av i hundmat. Inte bra om katten äter sig mätt på hundmaten.
Jo, så kan det säkert vara. Det brukar dock handla om ett par kulor någon gång då och då. Det är bara lite lustigt att katten, som normalt är väldigt petig tycker att hundmatskulorna är knapriga och goda 😅
 
Min var sån som yngre valp. Det som funkade då var att ha maten framme och inte "tjata" på henne att äta, utan jag satte ner en full skål på morgonen och sen fick det vara. Jag testade en massa olika tips som inte funkade alls, typ det där med att ta bort skålen efter 10 min. Nuförtiden äter hon portionerat utan problem. Jag toppar hennes mat med lite smulat hundgodis, en liten bit matrester/skinka eller blötmat om jag har det hemma. Hon tröttnar fort men sålänge jag varierar toppingen lite så slinker det ner :up:
 
Har ni provat strössla på Fortiflora över maten?

Jag har inte så mycket erfarenhet av hundar som äter dåligt. Men när vår yngsta blev sjuk och inte ville äta så kunde Fortiflora hjälpa både genom att hon tyckte det var smakligt och att det lugnade ner magen ngt på sikt liksom.
 
Vi har alla olika erfarenheter och det finns så många olika knep man testat, allt fungerar inte på alla hundar, det är så olika

Ett axplock från mig
1. Jag har haft individer som i stort sett bara ätit för att överleva och varit vandrande spjälstaket tills dom är 3-4 år. Då börjar dom äta. Dom blir inte matvrak, men är mer i normalhull. Om det sitter i huvudet eller om det kanske kan hänga ihop med hormoner och hundens utveckling till vuxen individ, det vet jag inte.
2. En period var jag pank och köpte ett billigt foder. I det här fallet Briantos lamm och ris Sensitive. Det gick några månader och jag märkte ingen skillnad på killen som inte ville äta. Men en dag kom han faktiskt och sa att han var hungrig, det är tomt i skålen! Det hade han aldrig gjort förut. Och han hade faktiskt lagt på sig i vikt! Nu äter han mer eller mindre normalt sen dess, även andra foder.
Under en period före jul fick jag hem nåt skit och alla hundarna var dåliga i magen, länge. Oavsett vad jag gjorde med dietfoder, probiotika, allt det där. Dom fick Royals Gastro Intestinal i nästan 2 månader, alla magar blev bra. Och killen som slutade äta igen när han var dålig i magen är nu som vanligt återigen.
3. En gamling åt allt sämre på gamla dagar. Testade burkmat, Hill's a/d för att få i henne lite energi. Och kom på att om hon fick några skedar av det på morgonen så tycktes det kicka igång systemet och hon åt under resten av dagen. Inte så mycket som jag önskat, men hon åt.
Ibland undrar jag om det är så pass irriterat i magen att hunden inte har någon matlust.
Och att ett foder som typ Royals ovan under en längre tid kan få magen att läka ut.
Och sen funkar det. Skulle det bero på allergi så är det ju värre för då kan dom ju ändå inte äta det dom är allergiska mot. Det tycks inte vara fallet för mina för dom kan äta vad som helst nu. Sen att olika typer av mat är olika gott, det är ju en annan sak :-)
 
Jag aktar mig lite för att hålla på och byta mat så fort hunden inte vill äta det som serveras med god aptit.
De lär sig otroligt fort, precis som små barn, att om det som serveras inte äts, så ställs snart något annat fram.

Tror också på att låta maten stå framme, om man har en hund som inte kastar sig över maten, framförallt om metoden att plocka bort maten ej har någon effekt.

Hade en golden för många år sedan som inte var speciellt glupsk, han åt sällan när maten serverades, utan gick och smååt under dagen.
 
Har ni provat strössla på Fortiflora över maten?

Jag har inte så mycket erfarenhet av hundar som äter dåligt. Men när vår yngsta blev sjuk och inte ville äta så kunde Fortiflora hjälpa både genom att hon tyckte det var smakligt och att det lugnade ner magen ngt på sikt liksom.
Min fick fortiflora när vi började medicinera eftersom medicinen gjorde magen lite upprörd. Men det hjälpte även till få honom äta (medicinen har som biverkning de tappar aptiten)
Gick så långt att han stod och väntade vid matskålen på att vi skulle strö över pulvret först innan han åt :cool::rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 693
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
947
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp