Hur fattar ni galopp?

Fossing

Trådstartare
Sitter och läser i SvRFs ridinstruktionsböcker, där de menar att man ska fatta galopp för inner skänkel. Då började jag fundera och kom fram till att jag på min häst nog fattar för ytter skänkel. Vi har haft lite problem med galoppfattingarna (dvs han fattar lite den galoppen han känner för) så vi har övat mycket på detta. Jag lägger givetvis an båda skänklarna för framåtdrivning, men ibland får jag trycka till mer med ytter. Jag upplever att med ytter skänkel kan jag påverka och aktivera ytter bak, och det är ju där jag vill att hästen ska börja galoppera. Speciellt på rakt spår utan väggar vill jag vara tydlig med vilket ben han ska börja med för att få rätt galopp. Tänker jag fel nu?
Hur gör ni?
 
Inte helt galet tänk. Ytter skänkel "styr" ytter bak. Men om du ska fatta vänster galopp i vänster varv så är ju vänster sida "förande" (kommer inte på ett bättre ord) och då måste du tala om att vänster ska vara förande och det gör du med vänster skänkel (i detta fall inner)
Själv fattar jag med tryck av sittbenen.
 
Sitter och läser i SvRFs ridinstruktionsböcker, där de menar att man ska fatta galopp för inner skänkel. Då började jag fundera och kom fram till att jag på min häst nog fattar för ytter skänkel. Vi har haft lite problem med galoppfattingarna (dvs han fattar lite den galoppen han känner för) så vi har övat mycket på detta. Jag lägger givetvis an båda skänklarna för framåtdrivning, men ibland får jag trycka till mer med ytter. Jag upplever att med ytter skänkel kan jag påverka och aktivera ytter bak, och det är ju där jag vill att hästen ska börja galoppera. Speciellt på rakt spår utan väggar vill jag vara tydlig med vilket ben han ska börja med för att få rätt galopp. Tänker jag fel nu?
Hur gör ni?
Jag fattar med inner och ytterskänkel är mer mothållande.
Tänker alltid inner skänkel mot yttertygel och därför känns det logiskt. Jag vill ha hästen upp på ytter innan fattningen.
om hästen lätt fattar fel skulle jag tro att det beror på att du förbereder galoppen lite dåligt snarare än att du fattar för ytter.
 
Fattar för inner jag med, eller mest för sittbenen men det kommer ju när hästen blir mer välutbildad.
 
Jag fattar bara galopp... drar inte fram eller bak skänklen utan sätter mig bara i balans, vrider bäckenet lite åt den galoppen vi ska ha och ger eftergift.
min häst är inte så välskolad men hon avskyr att bli klämd om magen, så skänkel hjälpen är bara vid behov och missbrukar man den så Säter hon sig på tvären ;).

Tycker att det är mycket enklare än att joxa med skänkel läget, har man förberett hästen så förstår den vad eftergiften betyder :) fartar galopp på samma sätt oavsett vilken häst jag sitter på. 90% förstår direkt, och gör de inte det så får man vara tydligare och förbereda bättre.
 
Jag lärde mig fatta galopp för ytterskänkel men har övergått till innerskänkel/säte helt enkelt för att min häst är enormt känslig och gärna blir på dubbla spår om man använder för mycket ytterskänkel i fattningarna. Dessutom tycker jag det är lättare att få bytena raka om man inte behöver trycka till för mycket med nya ytter utan att det räcker med att sitta om.
 
Med min gammelhäst fattade jag genom att lyfta inner höft något. Med den andra som jag haft en del problem i galoppen med fattar vi för ytter. Inte så mycket skänkel där heller men sittben och höft precis när ytter ska lyfta.
På ridskolan där jag rider är det också för ytter. Mer skänkel där än på hemma hästarna.
 
Jag fattar för innerskänkel eftersom man vill att inner bak ska trampa mer in mot hästens tyngdpunkt. Fattar man för ytterskänkel är det lätta att rumpan kommer inåt och att fattningen blir på dubbla spår samt att inner bak trampar utåt istället för framåt inåt. Så har jag fått lära mig i alla fall. Anledningen att vissa fattat för ytter är väl för att det ska bli lättare med bytena sen som sker för den nya ytterskänkeln.
 
Alltid ytterskänkeln, givetvis kan man behöva förstärka lite med inner om hästen är lite långsam. Men ytterskänkeln är viktigast! Det är ju ytter bak som inleder galoppsprånget.Dessutom blir det väldigt mycket mer logiskt för hästen när man senare ska börja med bytena, eftersom man byter för nya ytterskänkeln.
 
Förr fattade jag alltid för inner, men med ny tränare har jag bytt till att fatta för ytter. Sen beroende det lite på hur mycket man har med sig hästen, ibland räcker det bara att tänka tanken nästintill :)
 
Alltid ytterskänkeln, givetvis kan man behöva förstärka lite med inner om hästen är lite långsam. Men ytterskänkeln är viktigast! Det är ju ytter bak som inleder galoppsprånget.Dessutom blir det väldigt mycket mer logiskt för hästen när man senare ska börja med bytena, eftersom man byter för nya ytterskänkeln.
Kyra har jag för mig byter för inner- tror allvarligt båda delarna funkar och har sina fördelar.
 
Jag fattar för innerskänkel eftersom man vill att inner bak ska trampa mer in mot hästens tyngdpunkt. Fattar man för ytterskänkel är det lätta att rumpan kommer inåt och att fattningen blir på dubbla spår samt att inner bak trampar utåt istället för framåt inåt. Så har jag fått lära mig i alla fall. Anledningen att vissa fattat för ytter är väl för att det ska bli lättare med bytena sen som sker för den nya ytterskänkeln.

Tränare fr spanska ridskolan fattade för ytter. Han pratade också om att i bytena så skulle man öppna upp den nya innersidan (tror jag, höll inte själv på med några byten men det var nåt om att mer öppna upp än att lägga till).

Själva fattningen skulle man känna när ens yttre sittben gick neråt då var det rätt tillfälle att ge galopphjälpen eller att toucha i ena steget när ytter sittben går ner och nästa gång ytter sittben går ner så kommer själva fattningen. Men ju känsligare hästen blir ju mer kan man ju fatta bara genom att känna sina sittben i förhållande till hästens rörelser/bakben och så "lyfta" in hästen i galoppen med inner höft.

I alla fall väldigt viktigt att fatta i rätt ögonblick, så det gäller att man bara är född med känslan eller att man lär sig var man har bakbenen rent teoretiskt. Jag tillhör det senare släktet....
 
Fattar för ytter vilket blev problematiskt då min femåring jag ridit in själv skulle provridas inför ridskolekarriär. Nu försöker jag fatta för inner, hon kan och förstår det, men känns fortfarande mer rätt att fatta för ytter
 
Jag fattar för ytter, men min var skolad för inner när jag köpte henne så hon förstår båda alternativen men tycker hon fattar bättre galopper för ytter.
 
Ytter för jag tycker det är lättare men eg är det bäckenet som "galopperar" snarare än skänkeln som trycker.

Det viktigaste tycker jag är att man är konsekvent.

Och riskerar man att behöva sälja kan man ju kanske låta bli varianten att dra i ena örat :p
 
Jag fattar också för inner. Laddar, halvhalt och fram med innerbenet och höften samtidigt som jag ger eftergift. Min häst gillar att fatta galopp, så han fattar minsta antydan till galopp därför behöver jag bara förta fram inner utan att igentligen använda skänkeln.
Jag fattar inte vad ni menar att det skulle vara lättare med byten om man fattar för ytter? Jag har just börjat leka med enkla byten, och i min hjärna verkar det svårare att byta för ytter. Jag ställer något mot nya inner och byter för nya inner..... Eller tänker jag tokigt nu?
 
Har alltid tyckt att det är mer logiskt och fungerar bättre att fatta för ytter (om det nu inte räcker med att lyfta upp/fram inner sittben lite, utan man måste använda skänkel), eftersom galoppen ju börjar med ytter bak. Så döm om min förvåning när jag insåg att på min nuvarande häst är det mycket lättare att fatta med inner skänkel, trots att det är jag själv som ridit in honom och i stort sett endast jag som ridit honom och han alltså är lärd att fatta för ytter!
Men eftersom inner funkar bäst på honom, så fattar jag numer för inner.

Och vad gäller galoppombyten tror jag faktiskt att det är en fördel att fatta och byta för inner; mindre risk för svängande bakdel och mindre risk att ryttarens ytterskänkel hamnar ända bak i ljumsken på hästen om hästen inte riktigt lyssnar och ryttaren försöker vara övertydlig genom att överdriva hjälpen (inte helt ovanligt...).
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 973
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 941
Senast: MiaMia
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 341
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 014
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp