Bukefalos 28 år!

Hur feg ska man vara????

Girasol

Trådstartare
Undrar i mitt förvirrade stilla sinne hur ni hade funderat. Vi äger ett holsteinersto av god stam. Hon har idag 3 avkommor med olika hingstar. äldsta avkomman som är 4 iår gick kavlitetsbed. nu i maj och den gode gossen gjorde 9-9 på hoppningen... 8,88. Därmed är han direktkvalad till championatet på Flyinge i höst. Jättekul förståss.
Till saken hör att jag själv nog tycker att han kunde ha bättre exteriör!!! Nåväl nu till min fundering. Skulle ni vara "fega" och satsa på samma fadershingst igen och få helsyskon eller skulle ni prova hingst närbesläktad med 4 åringens far eller helt enkelt en hingst som givetvis på pappret borde passa stoet och som man själv gillar och hoppas få fram en storhoppare till. MEN kan man ha sån tur att samma sto fullkomligen vräker ur sig topphästar *s*.
2 åringen är en god hoppare med fin teknik på löshoppningen, återstår att se om han följer storebror i spåren. årets föl blev en tjej med något kort hals men i övrigt superexteriör... ja om man nu bortser från att hon helst borde varit något gracilare... Man kan ju inte få allt.

Rådvill tant i småland.
 
Sv: Hur feg ska man vara????

Jag hade "fegat" och tagit samma som på 4-åringen, du har redan två avkommor av andra hingstar och man behöver inte byta varje år det ÄR tillåtet att använda samma hnst flera ggr ;).

Mitt ena sto har 3 avkommor efter en hingst och 1 efter en annan nu ska ska hon betäckas med den som hon "bara" har en av igen för det som kom ut var till full belåtenhet.
 
Sv: Hur feg ska man vara????

Forst och framst ska du inte ropa hej forrens du ar over backen. Att din 4-aring gjorde bra ifran sej pa kvalitets bedomningen ar en grej, men att han kommer att bli en blivande superstjarna ar en helt annan. Manga av de hastar man ser pa unghast bedomningen blir ingenting stort sedan nar de vaxer upp av nagon anledning.

Daremot tycker jag att om du tror att du hade en vinnande formula mellan ditt sto och 4-aringens pappa sa kor pa den nasta gang. Varfor inte??
Jag har dock 2 stycken unghastar som ar helsyskon, och de ar inte ett dugg lika varandra. Den ena ar gracios och hoppar fint, den andra ar lite tyngre och hoppar med mycket scope, men med en halvtaskig teknik. De ser inte ett dugg lika ut heller, den ena har ett stort huvud och den andra har ett litet huvud. Dock har de bade en bra ansatt hals av perfekt langd och de ar bada hogresta.

Det ar inte fegt att anvanda samma hingst flera ganger pa raken, daremot kanske du gar miste om en fin avkomma for att du ar blind pa bara en hingst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur feg ska man vara????

Nej jag ropar inte hej för vi har ju inte hoppat över nån bäck... Själv är jag så otroligt nöjd med att äga en märr som iallafall har fått beröm med väl godkänt för sin avkomma.-än sålänge. Många kommer ju inte så långt. Att det ska bli någon superstjärna förväntar jag mig absolut inte, men visst vore det kul om man fick fram nåt som gick lite större klasser. Å andra sidan avlar vi inte för att få fram bra allroundhästar utan siktar på svårklasskusar. Om man siktar mot stjärnorna så kanske man hamnar halvvägs upp på granen.
*ler* har god erfarenhet av att dyra och otroligt lovande unghästar med guldkantad syskonskara snabbt blir värda 2,50 kilot (föder även upp travhästar.).
Håller med dig om att bli blind på ett öga. Har på travsidan ett ganska ungt sto som fått sitt andra föl i år. fölen är helsyskon. pappan är rätt ok om man ska följa tävlingsstatistiken men känns verkligen som jag lagt alla ägg i samma korg. ( nu blev det så pga att den hingst vi bokade gång nr.2 dog och det var en vinst, för att få ut något av vinsten gick vi tillbaka till den första -samma ägare på båda hingstarna- dessutom fick vi som tröst kraftigt reducerat pris till en annan märr och har därmed två årsföl efter samma hingst + åringen, måtte det nu hålla.)
 
Sv: Hur feg ska man vara????

Kör på samma pappa du och håll tummarna för att även denna avkomma "blir framgångsrik"!!
Spännande... :)

Får man vara nyfiken och fråga vilken hingst det gäller? :angel:

Lycka till!! ;)
 
Sv: Hur feg ska man vara????

Grattis till ert fina resultat på kval. bedömningen!

Om din 4-årings exteriör inte påverkar hans ridbarhet, hållbarhet eller hoppning negativt så är det ju inte fel att ta samma hingst igen. Samtidigt kanske ditt sto är så bra att hon lämnar bra avkommor med många olika hingstar. Jag hade nog varit noga med att ta en hingst med topp-poäng i hoppning om jag valde någon annan.
 
Sv: Hur feg ska man vara????

Om du är nöjd med avkomman och inte nyfiken på att prova hur stoet lämnar med andra hingstar ser jag inget fel i att använda ett framgångsrikt koncept en gång till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp