Hur finansierade ni erat hästköp???

Ja just ja, den ena hästen är ju dräktig nu o dess kostnader har jag betalat själv, dom uppgår väl till ca 10.000.- nu. :smirk: Hoppas det blir vad jag vill ha... ;)
 
Jag och familjen har totalt hittills genom åren köpt 5 st hästar i varierande prisnivå (från "gammal travare" till hbl med tävlingsmeriter upp till msv nivå) och alla hästarna har betalats med egna pengar från kontot.

Personligen för egen del just nu iallafall är jag emot att ta lån för sådna "onödiga" lyxsaker som häst och hästtillbehör utan väljer istället att köpa billigare alternativ tills jag sparat ihop till det dyrare. Det är DYRT att ha häst med tillhörande utrustning och man kan inte räkna med att få tillbaks några pengar för hästen eller ens få den såld så jag räknar med att pengar jag lägger på hästen är pengar som jag aldrig får tillbaks. På transporten räknar jag med att den har kvar ett visst värde (och den kostar inget åt mig under tiden jag skulle försöka sälja den) men övriga saker räknar jag som "pengar kastade i sjön".
 
Mamma & pappa betalade första hästen (min&mammas ihop) tror de hade de pengarna, eller om de tog ut ett litet lån... :confused: Det var "bara" 30 000 så... :smirk:

Till andra hästen betalade jag 7 000, mamma 13 000. Min del tog jag ut från mina fonder, det gjorde nog mamma med sin del också.

Fölungen jag har har jag tagit från min lön till. Det är ju inte en klumpsumma när man själv föder upp, där kommer kostnaderna mer "pö om pö"...
 
Jag hade pengar sparade, och köpte min första egna häst en 17-årig travmärr som jag har lånat ut för ca halvår sedan. Köpte en travmärr till för en liten summa som jag använt på travbanan, nu går hon som promenadhäst och jag trivs jättebra med denna ras. Dom är vänliga invidiver.

----------
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Vi barn i familjen (4 st varav 2 utflugna o 1 på 18 o jag på 16) fick 5.000 kr var o då la jag mina på hästen. Min syrra hjälpte till med sina o mamma betalade resten.. men nu var hon ju inte dyr..bara 17.000. Men det är mycket för mig! Hon var verkligen en bra häst för pengarna :) 16 år, fin stam, fina ben o även hela kroppen :) Min öonsten! Sto dessutom o då tar jag ju föl på henne :love:
 
Första hästen Favina, köpte jag och mamma. Vi hade ett städ och la undan alla pengar ett extra knäck.

Sedan när jag köpte Miranda tog mamma lån men jag betalade. Överförde från mitt konto till lånet.

Nu när jag tog studenten fick jag Miranda i present, så nu betalar jag ingenting.

Kram Favina :bump:

(Tack mamma o Micke :bow: :bow: :bow:)
 
Köpte min häst OTROLIGT billigt. Han var visserligen bara 6 mån. :rofl:

Så där blev det kontant betalning från egen ficka! :)

Idag är han 11 år och värd mycket mer... :love:
 
Andra pållen, hbl-kille. Där lånade jag på banken, medlemslån.

Tredje pållen, oxå hbl-kille, lån på Wasa-kredit.

Bägge hbl killarna kostade 60.000 st... inte en chans att betala för ''egna'' pengar!

Denna inställning förstår jag inte. Pengarna (de egna) måste fram ändå och dessutom med ränta.
Vad gör det bättre att betala i efterhand + ränta istället för att lägga undan pengar före o slippa räntan?
Har man för brått kanske?
// Linda
 
Första två betalade pappa. 12 000 kr 1972 (läromästare, B-ponny) och 4500 kr 1974 (vanvårdad 2-årig korsningsponny nära döden).

Första stora hästen köpte jag själv 1991 för 5000 kr (kbltravare). Hade sparat ihop själv. (jag var 13 år).

Arabvalacken köpte jag på avbetalning (som senare blev gratis iom att han hade dolda fel och istället för att häva köpet fick jag hästen). Kostade 20 000 kr.

Tredje hästen kostade 30 000 kr och köptes på avbetalning. Hon fick dock tas bort innan hon var slutbetald men då löste livförsäkringen ju ut.

Fjärde hästen kostade egentligen ingenting i inköp. Tog ett sto dräktigt 7:e månaden på foder, och fick behålla fölet. Dock har ju stoet kostat i foder och allt sådant, och fölis har vid 6 månaders ålder kostat 15 000 kr EXKLUSIVE veterinärvård..

Ang spara ihop..jag har inte möjlighet att spara ihop sålänge jag har häst. Och jag vill inte ara utan häst ett år för att spara ihop ;)

Nu planerar jag inte att köpa någon mer häst, men om dte går åt helvete med valackens skada så löser hans livförsäkring förhoppningsvis ut och då tar jag de pengarna. Men jag hoppas an ska kunan fungera i någon form iaf så jag slipper det.
 
Första hästen, en ponny, köptes för slaktpriset med mina sparpengar.
Till andra hästen började jag spara så fort jag började jobba och köpte den när jag sparat ihop köpesumman+till sadel och annan utrustning + löpande utgifter. Det tog 6 år.
 
Min fråga tillbaka till dig:
varför inte låna?

Varför gå och vänta flera år, betala för att rida andras hästar osv istället för att låna pengar och få min häst nu?
Jag vet ju att jag har råd.
 
Min fjording köpte mormor åt mig, det va dock ingen större utgift; 6000 kr, så jag hade kunnat betala själv, men jag fick honom i julklapp.
 
Hallå där!

Jag köpte min D-ponny för 10000kr

Dessa pengar hade jag på mitt sparkonto.

Så det var inte så svårt att finnasiera köpet..

Lycka till!!
 
lånade 30000 på banken, pållen kostade 25 (men begärt pris var 29)
betalar av 1000 kr/månad
nästa ponny som dyker upp här snart kostar 13000 så det blir med egna ihopsparade pengar (nåja, stipendiepengar oxå :) )
 
Jag har haft pengar och lånat/fått av mamma.
Men för nästa häst som det letas efter nu så lär det bli ett banklån.
 
Jag fick ut några kronor för min förra häst som jag tyvärr var tvungen att avliva. Sen sparade jag väl ihop typ 10 000 kr själv och detta räckte till min häst!
 
Min första köpte jag för pengar jag fått av min morfar under alla födelsedagar... och halva den andra betalade jag för egna ihopsparade pengar,den andra hälften fick jag låna av min snälla pappa. (Nu återbetalat). Den tredje var billig så den kunde jag betala kontanat.
 
Har tre hästar varav den billigaste köptes för 30000.

Pappa är min stora hjälte, han köpte de första två hästarna men den sista och även dyraste köpte jag av hårt sparade pengar :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag hittar bara trådar på hur mkt häst kostar att hålla efter inköp. Men ni som lånat pengar från banken? Hur mkt betalar ni varje månad...
Svar
13
· Visningar
4 911
Senast: mackan
·
Hästmänniskan För att göra en lång historia kort: Min man köpte en häst för 3½ år sen som då var väldigt grön, rädd för allt o bara grundriden. ( då 5...
Svar
17
· Visningar
3 456
Senast: Fibusen
·
M
Avel Jamen HUR gör ni?! Ni som betäcker med lite dyrare hingstar (inom alla raser!)? Hur betalar ni? Tar ni lån på banken? Sparar ni ihop...
2
Svar
30
· Visningar
2 856
Senast: annam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp