Hur finansierade ni erat hästköp???

alice

Trådstartare
Lånade ni pengar av släkting, banken eller liknande? Eller är ni så rika att ni hade 50000 (taget ur luften) att slänga upp, bara så där? Sparade ni i flera år?
Jag har bestämt mig för att sälja min ungponny nästa vår/sommar/höst för att gå över till stor häst. Då gäller det ju ganska mycket pengar eftersom jag har tävlingsambitioner (inga GP-klasser, men kanske man kan ta sig ur "lätt-klass-träsket" :D). Visst, jag får ju en del för min ungponny, men det räcker ju inte. Är det ett bra alternativ att låna på banken/agria mfl? Eller är det att rekommendera att spara och spara och spara och sen betala hästen med egna pengar?
Berätta! Hur gjorde du och vad handlade ditt hästköp om för summor?

//alice
 
Jag lånade den största delen av beloppet (80%) och betalade resten med sparade pengar. Jag ville inte tömma sparkontot helt, eftersom hästköp som bekant medför vissa omkostnader! :)

30000 + moms
Valde lån från Folksam/Ikano då de vid en liten jämförelse hade bäst villkor för mig.
 
Är nyfiken: Vad blev månadsbetalningen?

Det är väl den summan jag kommer att behöva låna ung.(såvida inte hästpriserna skjuter i höjden på ett år)

//Alice
 
Köpte med pengar från fickan! Men då handlade det iofs inte om några jättesummor. Har alltid lyckats hitta bra hästar till små belopp! :) Skulle aldrig våga tömma kontot helt då man aldrig vet vad som kan hända så då är väl nästan ett lån bättre. Men jag har som tur är aldrig varit i den situationen än! Lycka till med hästköpet!

//jo7 :bump:
 
Första pållan köpte jag för egna pengar... fullblodsflicka, 3 år, 13.000 kr tror jag det var.

Andra pållen, hbl-kille. Där lånade jag på banken, medlemslån.

Tredje pållen, oxå hbl-kille, lån på Wasa-kredit.

Bägge hbl killarna kostade 60.000 st... inte en chans att betala för ''egna'' pengar!
 
Köpte mina hästar kontant. Men de kostade bara 3000kr resp. 10.000kr, är inga tävlingshästar direkt ;) (nordsvensk bruks och islandskorsningsponny)
Rekommenderar att försöka spara ihop så mkt du kan och sen låna resten till en vettig ränta. Man behöver ha kvar sparade pengar ifall det händer ngt oförutsätt så det är osäkert att tömma sparkontot helt. Min sambo lånade 40.000kr när han köpte sin häst (halvblod) + pengar till transport mm (totalt 70.000kr tror jag) och han betalar av ca 1000kr/mån. Men månadskostnaden beror ju på vad man väljer för avbetalningstid.
Lycka till! :)
 
Min var billig(men dock tävlingshäst, snart :angel:) så jag betalade med sparade pengar( bodde hemma=inga kostnader på hela sommaren och jobbade hela sommaren)
 
Sparade pengar, båda gångerna. Då jag sålde den första satte jag pengarna på bankkonto. De "återanvändes" till nästa hästköp. Var drygt 50 000 i inköpskostnad för den sistnämnde (islandshäst).

Själv skulle jag dock benämna inköpskostnaden som billig i sammahanget; transport, utrustning, stall eller stallplats, försäkring, vet och foder är kostnader du aldrig kommer ifrån. Att spara till pållen gör att man är van att ha den marginalen - för det kostar sen fyrfotingen per månad...
 
Jag har betalat min första stora häst (ponnyn jag hade tidigare betalade mina föräldrar själva) med pengar som mina föräldrar sparat till mig när jag var yngre (kostade 40000). Mitt andra halvblod (föling för 23000) sparade jag ihop ca hälften till själv och hälften betalade jag med pengar föräldrarna sparat ihop tidigare. Hade inte heller vågat länsa sparkontot helt ifall något oförutsett händer, då är det nog bättre att ta lån. Bara man verkligen räknar på det tidigare så man har råd att både betala tillbaka lånet och hålla hästen - de har ju en tendens att alltid kosta mer i slutändan än vad man tror.. :smirk:

Lycka till med ditt kommande hästköp!!!
 
Mamma betalar =)

Jag fick min häst när jag fyllde 16... eller rättare sagt presentkort på en häst som jag kunde pröva ut själv. Mamma har pengar på banken så det är inga problem! Ibland är det bra att vara liten... ;)
 
Öhh... Det har någonting med deklarationen att göra, man kan ju dra av räntekostnader för lån. I alla fall är det den högre summan som man betalar, och den lägre som det kostar... typ...

/Majola, ekonomisnillet
...som för säkerthets skull har räknat på den högre summan!
 
POnnyn kostade tre och en halv månas studiemedel, sparade när jag bodde hemma. Hade hälften från försäljningen av kallblodstravaren.
 
pappa betalade! ;) Men då har han också fritt fram att rida så mkt han vill på pållen! :)
Han lånade inte pengar utan det var pengar som "fanns".
När jag i framtiden ska köpa dressyrhäst lär jag få låna pengar på banken.. :(

Nirak
 
Jag var genomfattig när annonsen på Favina hittades så...tja, jag fick henne betald av alla älskade seniorer här:love: (om någon nu skulle ha missat det alltså ;) )
 
Somliga har det bra! ;) :angel:

Är urfattig (= student) i dagslläget, men jag tror inte att min situation är en tillräcklig "snyftare" för att några skulle ställa upp för mig som de gjorde för dig (:bow: åt bukefalosarna som hjälpte dig). :o :p Jag ska ju "bara" byta häst när jag studerat klart (om ett år) och fått ett fast jobb och sen vänta 6 mån till jag kan få lån. Usch, det känns som en hel evighet tills dess, och undertiden har jag en häst som inte passar ihop med mig. :cry: *uppgiven*
Förlåt, blev lite självömkande. :o :( Känns bara tungt just nu!

(oj, vad många gubbar det blev! :eek:)

//alice
 
Jag har 2 billiga hästa jag, 7500.- resp. 3500.- :D :D
Föstnämnda betalade pappa då jag bara var 11 år då o det är hela familjens häst. Sistnämnda köpte jag för egna tjänade :D pengar för 5 år sedan. :)
 
Hmm, min första egna häst FICK jag, så det var ju inte så svårt att få ihop :D

Andra hästen "tillverkade" jag själv, alltså betalade betäckningen och såna kostnader, uppgick till ca 7.500 kr när fölis väl var ute, och det betalade jag ju i omgångar och tog av pengar som blev över, alltså mina fickpengar kan man säga.

Tredje hästen köpte jag för sparade pengar + semesterersättning jag hade innestående, 15.000 kr, fullblod från banan.

Och så fjärde egna har jag "tillverkat" själv igen, dock mycket dyrare den här gången. 15.000 kr redan när han kom ut, och de pengarna hade jag sparat ihop innan.

Övriga hästar har jag lånat, så de har ju varit "gratis" i anskaffning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag hittar bara trådar på hur mkt häst kostar att hålla efter inköp. Men ni som lånat pengar från banken? Hur mkt betalar ni varje månad...
Svar
13
· Visningar
4 906
Senast: mackan
·
Hästmänniskan För att göra en lång historia kort: Min man köpte en häst för 3½ år sen som då var väldigt grön, rädd för allt o bara grundriden. ( då 5...
Svar
17
· Visningar
3 450
Senast: Fibusen
·
M
Avel Jamen HUR gör ni?! Ni som betäcker med lite dyrare hingstar (inom alla raser!)? Hur betalar ni? Tar ni lån på banken? Sparar ni ihop...
2
Svar
30
· Visningar
2 835
Senast: annam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp