Hur finansierar ni hästarna sen då?

S

Sirisiri

Läste precis tråden om hur man finansierade sitt hästköp. Många lånade pengar verkade det som. Hästar är otroligt dyra i drift. Jag har jättelåg stallhyra, så min häst kostar i genomsnitt knappt 1500 kr/mån inkl allt om inget oförutsett inträffar (veterinärkostnader). Har läst andra trådar om hur hästar kan kosta flera tusen kr i månaden. Sen ska vissa betala ränta och amorteringar på lånen.

Hur finansierar ni det??? Har ni så bra lön? Mina fasta utgifter är nästan 9000 kr per månad utan häst. Alltså 10500 kr med häst, utan träningar... Sen har jag inte så mycket pengar kvar... Ändå betalade jag min häst med sparade pengar.

Skulle vara kul att höra hur ni löst det!
 
Räknar inte... Jag undviker att räkna efter hur mycket hästarna kostar egentligen, då skulle jag bara bli ledsen. Men jämför man mina vanor med t.ex sambons så ser man var jag får mina pengar från. Jag dricker aldrig, röker/snusar inte, köper kläder när det är superrea, osv.
 
Jag har inga lån på hästarna.
Min fjorda har jag hos pappa gratis, det enda jag betalar där är krafftfoder o den utrustning jag behöver till henne, resten står han för. Så där behöver jag aldrig oroa mig om något skulle hända. :) Krafftfoder per månad för henne är inte mkt, kanske i snitt 50.- :smirk:
Varmblodet har jag inhyrt, där är kallhyran 750.- o sedan tillkommer hö, krafftfoder o spån, räknar den totala kostnaden för det till ca 800.-/månad. Alltså totalt 1550.-/månad då. Sedan tillkommer ju utrustning, träningar mm o givetvis oförutsedda utgifter som tex veterinärer. :smirk:
Men tilltills har det alltid ordnat sig med det trots att jag inte har några undansparade pengar till det...
 
Hehe...jag kommer att vänta med att köpa häst tills jag har "så bra lön" ;) Men nog tusan grubblar jag över hur det ska bli möjligt!! :crazy:

Idag har jag ingen lön (CSN, 6700 kr/månad) och mina fasta utgifter är väl på ca 4000-5000 utan häst... :(
 
Allt är väl relativt, men pållan kostar i runda slängar ca 4000:-/månad när hon är hemma i Sthlm. Nu är hon på lösdrift med bebisen men ska komma "hem" igen efter avvänjningen. Då kommer jag att stå med dubbla hyror eftersom fölis ska stå kvar på lösdriften och pållan ska stallas upp här. Eventuellt kommer vi även att köpa ytterligare en häst eftersom min sambo börjat rida. :D

Hur vi betalar? Vi tar av lönerna varje månad och sätter in det till respektive stallägare. :smirk:
 
Arbetar heltid
Försakar vissa (för det mesta) saker som kläder (d.v.s. köper inte nytt jämt och ständigt), nöjen (som bio med mera) o.s.v.
Röker inte/snusar inte
Sparar för allt vad det tål......
t.ex.....
 
Jag räknade, och blev mörkrädd. Nu räknar jag bara på vad de kostar i underhåll sas. Dvs foder, strö, hovslagare, vacc och avmaskning samt försäkring. Det blir halva min månadsinkomst ändå. Och så alla veträkningar =(

Men för det mesta går det på något konstigt vis ändå.

Jag har dock försakat OERHÖRT mkt. T ex köper jag aldrig nya kläder, lägger inga pengar på nöjen (bio, restaurangbesök, krogen), jag bor hemma (kan inte bo själv och klara hästarna sålänge jag är sjukskriven).
 
Stallhyra på 1700, totalt per månad blir det cirkus 2300kr med försäkring etc, har inte börjat träna ännu och då blir det ju dyrare.

Jag bor hemma = billigt.

Så jag lever på studiemedel och för att kunna skaffa körkort och så så jobbar jag extra.

Innan när jag hade min lägenhet så jobbade jag på ICA och hade efter alla räkningar var betalda och hästens räkningar betalda ca 6000kr över varje månad. Levde gott med andra ord...
 
Då jag hade min första häst skrev jag upp ALLT, så då hade jag extremt bra koll på kostnaderna. Nu har jag slutat med det, för de kostar så mycket som de kostar.

Men finanisering; det är helt en fråga om PRIORITERING och hur man väljer att leva sitt liv. Jag har t ex ingen stallhyra, men väl lån på stallbygget...

Som jag skrev i den förra tråden så är dock oftast själva hästinköpet billigt, motför vad de löpande kostnaderna kan dra iväg till.
 
Jag finansierar mina hästar genom att planera min ekonomi. Vissa månader så kostar de ju mer och andra mindre. Sätter alltid undan lite pengar varje månad till veterinärkontot om något oförutsett skulle hända. På så sätt påverkar inte en skada/sjukdom den vanliga ekonomin. Sen har billig stallhyra, havre och vi tar själva hö/hösilage i stallet, annan mat, vitaminer mm får vi dock köpa till orginalpris... Jag har som många andra inte räknat exakt vad hästarna går på per månad.. Vill inte veta.. :crazy: Men jag kan uppskatta att mina 2 hästar kostar tillsammans ca 4000kr i månaden. Sen tillkommer kostnader för tävlingar, saker till hästarna mm..
 
Nu pluggar jag - alltså har jag inte råd att ha någon häst. Men så fort jag får ett kvalificerat jobb har jag råd med en pålle :)
 
Jag har ingen aning om hur det går ihop för mig.
Sambon får 6700:- studielån och jag får 4400 alfakassa
Hästarna kostar ca 1500-2000:-/mån 2 st
vi har ganska mycket i räkningar och oftast går det precis ihop, men matpengar är det värre med.
Jag vet inte hur vi överlever men på nåt sett går det, denna månaden har det kostat 5000:- i hästpengar!!!
Usch usch
 
Tja, jag kan lugnt säga att inte har man råd att ha så många andra intressen... ;)

Har idag en lön så jag klarar det, men inte blir det många utsvävningar utöver... :crazy:

Vet jag med mig att det blir mer utgifter nån månad, ja då får man ta nått x-tra skift. Det går alltid att lösa :D

Ibland, när man inte är på hästhumör, brukar jag tänka på hur många utlandresor jag missar på att ha häst. Det blir rätt mycket pengar.
Men när man kommer till stallet och pållen bara blir så där glad å se en, ja då är sol, bad och varma sandstränder långt borta... :love:
 
Hittills har min föräldrar betalt det mesta på hästarna och pengarna har de tagit av sina löner till (medelavlönade). Jag har då betalt lite t.ex. någon skoning ibland, viss utrustning o.dyl. till den hästen jag betalt del av köpesumman på.
Nu har vi bara 2 hästar, och den ena betalar jag allt på, jag tar av min lön till det. Den andra betalar min mamma för.
 
Det verkar som om det finns fler som prioriterar bort allt annat. Man får hoppas på löneförhöjning snart så man kan börja leva...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 148
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
889
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Oknytt
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp