Hur fira ponnyns 30-årsdag?

ameo

Trådstartare
Moderator
Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta.
Sen återstår ju frågan om man ska fira honom den 1 januari eller den 24 maj, som är hans riktiga födelsedag. Eller kanske båda dagarna.. :up: OM inte annat så för att vara säkra på att hinna fira honom... Vår inställning är att han är kvar hos oss så länge han mår bra och håller hullet, vilket han uppfyller väl just nu. Men händer det honom något kommer han få en enkel biljett till hästens evigt gröna land.
Förslag på hur man kan fira honom mottages tacksamt!

Jag kan ju passa på att presentera honom och hans personlighet lite också.
Yngsta sonen har vuxit ur honom och det blev lagom att pensionera honom med en sista ridtur i slutet av sommaren.
20170926-235444-1.jpg

Numera är han bara sällskapsgubbe till en 22-årig fullblodsgubbe, de har ett bra (långsamt :p) liv ihop! :heart Den ene gubben dräller mat, den andra står under städar efter honom. Alla nöjda och glada... :D

1524046939091.png


Han har lite egna åsikter om hur saker och ting ska vara, vilket vi tillåter numera. Om man inte stänger alla trådar i grinden när kompisen tas ut för att ridas, så kommer han strax travande i sakta mak och upplyser om att han vill ha mer mat! :love: Det var ungefär det som hände på bilden ovan, han får först en skopa pellets och sen går han runt på logen (där vi binder upp när vi gör i ordning för ridning) och städar efter de andra drällpellarna...
Han har egentligen aldrig varit en "snäll läromästare", utan möjligen bara "läromästare", som även lärt barnen att ramla av...:laugh: Men på rätt humör, en väldigt trygg kompis.


Det enda jag kan tänka mig att låta honom göra utöver att gå hemma i hagen och vara lat pensionär, är om sönernas skola väljer att ha en "husdjursdag" även kommande sommar. Alla barnen fick välja att ta med sig ett valfritt husdjur till skolgården. Och han ÄLSKADE att få komma dit och få uppmärksamhet bland alla barnen! Han bara njöt, trots att det sparkades fotboll bakom honom och det var hundar, katter, kaniner och en tupp med sin höna i en bur. :love: Det kan han få göra en gång till! :)
20170609_100739.jpg
 
Åh så fin gammal gosse ni har :love:. Mitt förslag är att fira på dagen med en hästtårta och en lång härlig rykt om han älskar att bli ompysslad :). Kanske låta honom vara med på "husdjursdag" och uppmärksammas extra? :). Jag hade firat honom på den riktiga dagen, den 1e januari som sägs vara alla hästars födelsedag lägger jag själv ingen betydelse .
 
Jag hade absolut firat båda dagarna på en såpass gammal trotjänare! :)
Annars rent generellt firar jag på den riktiga dagen, i mitt fall 5 april.
 
Fin kille! Självklart ska ni fira i maj med pompa och ståt :bump:

Är ju inte riktigt samma sak att fira i början på året tycker jag men ni gör ju som ni själva vill såklart :)

Lite snabb googling visade att han har namnsdag i oktober. Så många dagar att fira för er :D
 
Jag hade nog uppmärksammat mest i maj men en liten extrafest i januari är väl inte fel :) Vad tycker han om? En god soppa på lusern och morots- och äppelbitar? Eller en knäcketårta med betfor?
Min brukar få nån form av slickgodis, han är helt galen i dem!
 
Vilken fining :love:
När en av hästarna på ridskolan pensionerades på sin födelsedag vid 32 års ålder fixade vi en mysdag. Han fick alla möjliga godsaker, och sedan fick han göra det bästa han visste - vilket var ut i grimma på "springpromenad", vi turades om att springa med honom i ca två timmar. Han njöt och tuffade på i trav ena sekunden och gladfnattade andra sekunden med massa bocksprång och glimten i ögonen. Sedan var det hem till stallet och gosa och lite mer godis, sedan ryktade vi honom riktigt blank och knoppade honom och grejade tills det såg ut som han skulle iväg på VM :D Han var en sån häst som verkligen myste när man borstade och höll på mycket. Dessutom såg man på honom att han älskade att vara iordningfixad, då blev han alltid så där förväntansfull och glad.
 
När min gammelman fyllde 30, fick han en massa godis. Bjöd de i stallet på tårta (tror jag det var). På hans födelsedag 18 juni. Fick alltid julklapp och gottis vid nyår
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 458
Senast: nowayout
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 908
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp