Hur firande ni er examen?

Singoalla

Trådstartare
I januari tar jag kandidatexamen i Statsvetenskap :) Jag har en examen från YH sedan tidigare i projektledning, men där ordnade skolan en stor examensfest när vi gick ut. Så nu sitter jag och funderar lite.. hur firar man en kandidatexamen? Hur firande ni? (kandidatexamen eller annan examen).

Jag umgås inte med någon från universitetet så det blir nog inget gemensamt skulle jag tro, om det inte plötsligt skulle bli nära sammanhållning nu under sista terminen. Jag har plockat ihop fristående kurser så jag har inte läst med samma gäng. Så jag tänker mer firande med vänner och familj :)
 
Här är det en ganska stor grej med ceremoni i stora salen, diplomutdelning, hattutdelning och sedan mottagning med drink i skolans regi. Efter det valde jag att fira med afternoon tea på ett ställe tillsammans med de närmast sörjande, och på kvällen gick vi ut och åt på en restaurang. Jag firade knappt alls med dem jag studerat med - sådant klarade vi liksom av innan själva dagen med examensbal och så vidare.

Jag tycker inte alls att man ska känna någon press att fira stort om man inte vill det, så känn efter vad du känner för själv och bjud bara in de du verkligen vill ha där. Kanske en lunch på din favoritrestaurang, en fikabuffé på hemmaplan, öppet hus med drinkar och tapas-liknande mat eller en mer storslagen middag ute någonstans?
 
Jag har valt att inte fira alls. Det är inget märkvärdigt för mig att ha betat av 3 år till i skolan. :)
 
Jag har valt att inte fira alls. Det är inget märkvärdigt för mig att ha betat av 3 år till i skolan. :)

Jag tänkte så först också, men sen slog det mig att man ofta firar födelsedagar och det känns ju som en ännu mindre anledning att fira om man tänker så.

Nej, jag är faktiskt stolt över mina år på universitetet! :) Särskilt med tanke på att jag jobbat minst halvtid vid sidan av så det har varit ganska tufft i perioder. Så jag tycker definitivt det finns anledning att fira!
 
Här är det en ganska stor grej med ceremoni i stora salen, diplomutdelning, hattutdelning och sedan mottagning med drink i skolans regi. Efter det valde jag att fira med afternoon tea på ett ställe tillsammans med de närmast sörjande, och på kvällen gick vi ut och åt på en restaurang. Jag firade knappt alls med dem jag studerat med - sådant klarade vi liksom av innan själva dagen med examensbal och så vidare.

Jag tycker inte alls att man ska känna någon press att fira stort om man inte vill det, så känn efter vad du känner för själv och bjud bara in de du verkligen vill ha där. Kanske en lunch på din favoritrestaurang, en fikabuffé på hemmaplan, öppet hus med drinkar och tapas-liknande mat eller en mer storslagen middag ute någonstans?

Har funderat på drop-in med drinkar och plockmat, och sen kanske gå ut på kvällen med de vänner som vill :) Just nu lutar det mot något sådant.. Bara närmaste familj och vänner i så fall.
 
Har funderat på drop-in med drinkar och plockmat, och sen kanske gå ut på kvällen med de vänner som vill :) Just nu lutar det mot något sådant.. Bara närmaste familj och vänner i så fall.
Det tycker jag låter jättebra! Och klart att du ska vara stolt, en universitetsexamen är ingenting man får bara sådär! Jag tycker gott att du kan sträcka på dig och vara lite mallig :D
 
I januari tar jag kandidatexamen i Statsvetenskap :) Jag har en examen från YH sedan tidigare i projektledning, men där ordnade skolan en stor examensfest när vi gick ut. Så nu sitter jag och funderar lite.. hur firar man en kandidatexamen? Hur firande ni? (kandidatexamen eller annan examen).

Jag umgås inte med någon från universitetet så det blir nog inget gemensamt skulle jag tro, om det inte plötsligt skulle bli nära sammanhållning nu under sista terminen. Jag har plockat ihop fristående kurser så jag har inte läst med samma gäng. Så jag tänker mer firande med vänner och familj :)

Firade inte alls, varken kandidaten eller mastern.
 
När jag tog kandidatexamen så hade jag och två kompisar gemensamt firande i en lokal med våra tre släkter.

Nu när jag läste ytterligare en examen så hade jag bara middag hemma för min familj.
 
Vi hade ceremoni med skolan på dagen, och en examenfest med klassen någon vecka innan. På examenskvällen bjöd jag in till stor fest för släkt och vänner och hade en jättefin kväll med en massa folk ute i min trädgård. Det var verkligen jätteroligt! Jag bjuder väldigt sällan till fest eftersom jag tycker att det är jobbigt (förberedelser, måste städa osv) men det här ångrar jag inte alls att jag gjorde.

Vi bjöd på buffé, tårtor och dricka. Hade dukat upp långbord i trädgården och hade dessutom tur med vädret.

Jag hade läst 5-årigt program och tog en yrkesexamen.
 
Jag firade min civilingenjörsexamen med en enklare tillställning med släkten. Bjöd inga vänner eftersom de flesta hur som helst inte skulle haft möjlighet att resa till min hemort, där vi höll kalaset.. Det var mest mina föräldrar som tyckte att vi borde ha en fest. Själv hade jag aldrig kommit på tanken. Alla i min klass gjorde sina exjobb utspritt över landet och blev klara vid helt olika tidpunkter, så när det närmade sig med exjobbsredovisning och sådant så hade man liksom helt tappat "skolkänslan". Det var inte som på gymnasiet, där det var nedräkningar och diverse aktiviteter med klassen och allt. När jag tog examen jobbade jag på mitt första jobb (som jag alltså fick innan examen) och kände mig inte som en student längre.

Såhär i efterhand kan jag tycka att det är lite sorgligt att jag/vi inte passade på att fira stort. Jag tror faktiskt inte att någon i klassen uppmärksammade examen över huvudet taget. Det känns så lustigt att examen bara ska komma och passera som ett "jaha?". När nu studenten, exempelvis, firas så otroligt påkostat överallt. En examen kan väl vara något att fira det med liksom!
 
Jag har valt att inte fira alls. Det är inget märkvärdigt för mig att ha betat av 3 år till i skolan. :)
Så tycker nog de flesta, men även om det nu är så att det är fler som disputerar idag än vad som tog studenten förr i tiden och det liksom har gått inflation i utbildning så kan man ju faktiskt passa på att fira. Det är väl inget märkvärdigt att fylla 40 eller att ett barn döps heller, men det är ju ändå dagar som är speciella jämfört med vanliga vardagar.
Dessutom är det långt ifrån alla som fixar en examen, så nog är det en prestation ändå!
 
Jag hade nog valt att göra ngt mysigt och trevligt med familj och närmsta vännerna, typ gå ut och äta på ngt lite finare ställe eller fixa ihop ngt gott hemma. Är inte så mkt för att ordna fest osv. Jag går ut en YH utbildning om ett år och vi kommer nog att gå ut och äta i klassen och sen firar jag lugnt och stillsamt med familjen på kvällen. Jag tycker att var och en får göra som de vill, man ser på det olika och uppskattar olika saker speciellt som vuxen. När man tog studenten var det ju rätt självklart vad man gjorde liksom....
 
Har inte firat varken kandidat- eller masterexamen ett dyft men när jag disputerar om ca 1,5 år så tänker jag bannemig fira! Min högskola kommer antagligen att bjuda på fika i anslutning till disputationen och sen blir det middag som jag betalar på kvällen för familj, vänner och kollegor.
 
Firade varken kandidaten eller mastern med släkt och vänner. Inför mastern var jag på examensbalen som universitetet anordnade :)
 
Jag firade min civilingenjörsexamen med att börja jobba. Men det är ju olika hur man är.
För övrigt avser jag inte på något sätt fira min snart kommande 40-årsdag heller.
 
Jag firade min kandidatexamen efter 5 års studier med en trädgårdsfest för släkt och närmaste vänner. Bjöd på buffé och hade slagit upp stort tält. Det var supermysigt och jag tänker fortf tillbaka på det med stor glädje. Jag hade från början inte tänkt att fira med fest.

Sen hade skolan lite senare en stor cermoni i kyrkan med diplomutdelning och efterföljande stormiddag. Då var bara mina närmaste anhöriga med (det var begränsning på antalet gäster som fick medfölja).

Kan tilläggas att jag aldrig sedan jag blev vuxen har anordnat fest vid födelsedag o dyl (bara mindre bjudningar). Så sist det var storfest var på studenten 10 år tidigare.
 
Firade inte min examen, gick inte ens på examensceremonin. När jag skrev sista tentan och plockade ut examen hade jag redan börjat jobba, så när det var dags för ceremoni och fest så hade jag redan mitt fokus på annat håll. Lite trist faktiskt, i efterhand...Jag firar sällan min födelsedag mer än en middag med familjen, känns inte som att det är så mycket att fira att jag idag är en dag äldre än igår. Men examen efter 5 år på universitetet är faktiskt något att fira!
 
När jag tog examen var det inte något som uppmärksammades alls, varken på universitetet eller annars. När jag fått ihop poäng så det räckte skickade jag in en ansökan, och några veckor efter kom ett examensbevis på posten. Det var inget jag direkt tänkte på då, men nu år det ju vanligt att universiteten anordnar examenshögtider. Jag firade mig själv med att köpa en häst, något jag längtat efter hela mitt liv :-)
 
Har läst rubriken många gånger och varenda gång stannar jag till och tänker "varför ska jag fira min exman?"

Lite ot kanske ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bästa Buke, nu behöver jag er samlade kunskap och erfarenhet! Som jag skrev i en tråd tidigare så är jag på gång att byta jobb. Men jag...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp