Hur firar ni jul ... och vad har ni pa julbordet?

hastflicka

Trådstartare
Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat over kalle anka :nailbiting: da tiden inte riktigt racker till. VI ater dopp i gryta till lunch, med tunnbrod som doppas och skinkan som for forsta gangen ats till.
Sedan ar det kaffe och glogg ... och dar nagon stans borjar julklapps utdelningen. Har delas alla julklappar ut, men sedan maste man vara lite talmodig, man oppnar en person i taget sa alla hinner se vad alla andra far. :p

Nar den evighets langa sysselsattningen ar klar :cautious: (Det tar TID nar den har farmorn inte kan sluta kopa sa manga julklappar)🤔 :p och da ar det dags att borja med middags bestyren. Skinka, potatis, sill, gravlax, prinskorvar (gudomligt goda "lil smokies" ar "stand in for de Svenska prince korvarna) , jansson, revbensspjall, kottbullarna brukar jag hoppa over da jag tycker det ar aldeles for jobbigt att gora dem.
rodbetts sallad, sill sallad, bryssel kal (med pomegranate, hasselnotter, och lite getost) brukar racka for att tillgodose allas behov av sallader och gront. ☺️

Hon (son hustru) som brukar halla i sjalvaste "Christmas" pa riktigt Amerikanskt satt har nu gatt i strejk. I ar blir det beef wellington :eek: istallet for kalkon "with all the trimmings". :d Dagen efter var stabbiga Svenska jul maltid kanns en beef wellington sa oandligt mycket frashare an kalkonen och sotpotatis gratangen. :D

Darn ... jag maste ju baka gluten fritt hart brod ocksa :meh: Hur ska jag annars kunna fa en hard macka med skinka (eller sill, eller lax) och potatis?🤷‍♀️
 
Jag är faktiskt ledig på julafton 🤸‍♀️
Ska ta sovmorgon, äta min vanliga frukost, energidryck och banan innan jag åker till stallet och rider 😁
Lunch har jag inte planerat. Sambon kommer hem någon gång på eftermiddagen så vi kan kolla på Kalle och ge varandra julklappar.
Tänkte äta lite plockmat på kvällen, det mest juliga på den är varmrökt lax och prinskorv.
 
Vi börjar oftast firandet vid 14-15 och äter då julbordet direkt. Vi sitter rätt länge så Kalle Anka startas och går i bakgrunden. Mot slutet av Kalle brukar tomten komma. Paketöppningen tar lite tid. Ofta spelar vi även julklappsspelet eller varianten där man ska öppna ett paket med grillvantar på. Efter paketen (eller under om det drar ut väldigt på tiden) brukar vi fika. Mot kvällen sen äter vi gröt alt. Ris à la Malta.
 
Hos oss är Kalle Anka viktigt! Ingen julafton utan Kalle Anka!

Vi börjar med julfrukost bara familjen då vi smygstartar julmaten. Detta gör vi för att vi alltid firar jul borta varje år så det är mysigt att ha något eget bara vi.

Sen Kalle Anka kl. 15! Ett absolut måste för mig som Kalle Anka fan i övrigt! Höjdpunkten!

Ibland åker vi till julfirandet innan Kalle Anka och tittar där och ibland tittar vi hemma och kör till firandet efteråt. Det beror på vem vi firar jul hos. Firar vi hos nån där Kalle Anka är viktigt så tittar vi där men om de vi ska fira hos ändå bara kommer springa runt och stressa med maten under Kalle Anka så tittar jag hellre hemma i lugn och ro och åker dit efteråt.

Sen julklappsutdelningen. Vi är aldrig så många så den tar inte så lång tid. Men klapparna öppnas en och en oftast. Lite olika traditioner hos olika delar av släkten. Ingen tomte.

Sen brukar vi spela nåt brädspel eller titta på en mysig film.
 
Jag vet inte hur jag firar jul längre - sedan pandemin kom har väl allt vänts upp och ner....typ.... :cautious: I år blir vi nog, precis som förra året, själva maken och jag. Men annars har vi i flera år varit hos min bror och firat med kalkonmiddag på julafton. Men jag kommer att köpa lite god mat och godis åt oss, och så blir det väl en myskväll i soffan framför TVn och datorn. Sämre kan man väl ha det egentligen..... :) Till nyår är det tänkt att mina föräldrar ska komma hit på lite småplock och bingolotto. Vi får hoppas att det blir så :up: !
 
Vi firar lite olika men middagen är alltid densamma dvs Pinnekjøtt med kokt potatis och kålrabbistappe, norsk tradition. Är väldigt gott så har absolut inget emot det :d ( julelunch med svenskt julbord brukar vi ha med kompisar veckan innan jul, vilket också är trevligt.)

På dagen på julafton ska vi på lunch hos svärföräldrarna tillsammans med mannens syskon och deras familjer. Efter det åker vi lagom hem till Kalle Anka och börjar på pinnekjøtt middagen. Brukar inte se på Kalle på tv men är lite taggad på Tareq Taylor som värd i år 😁👌

Är höggravid och blir så galet trött på kvällarna så ser fram till en lugn kväll hemma, kanske lite trivial pursuit senare på kvällen när mini fått alla sina paket och sover gott 🤗🌟🎄🎁
 
Jag åker hem till mina föräldrar några timmar, äter middag som består av potatisgratäng, quornfilé (kött för dom) och sallad efter det nån god efterrätt.
Sen åker jag hem och kollar film eller nåt :)
 
Brukar komma hem till mina föräldrar vid midnatt den 22:a. Då brukar vi gå loss på revbensspjällen. Den 23 kokar vi skinkan och äter på kvällen. Julaftons frukost blir skinkmacka och dopp i grytan för dom som vill. Efter Kalle dukas julmaten fram. Det brukar bli en sill och laxtallrik först, men olika sorters kall och varmrökta laxar, lite gravad, ål, ägghalvor mm. Andra tallriken brukar innehålla skinka, hentrillade köttbullar, revbensspjäll, fårfiol, brysselkål, halländsk grönkål, ev sylta, en god potatis, ev någon kallskuret vilt. Till efterrätt några bitar Alladin. 2Juldagen blir det rester, typ samma mat igen alltså. Och på annandagen något helt annat, typ stek. Ska bli så gott, gud vad jag längtar! Julklapparna slutade vi med för 30 år sedan, ingen som tycker det är kul att få saker som man troligtvis inte vill ha.
 
Vi börjar med mysig frukost hemma med familjen, risgrynsgröt och skinksmörgås. Barnen (och jag :p) öppnar våra adventskalendrar. Sedan åker vi till stallet, brukar inte ha tid att rida utan det blir mockning och lite pyssel bara, lite extra julgott till hästarna. Sedan hem och packa ihop och sedan hem till min systers familj där vi firar tillsammans med deras familj och våra föräldrar.

Vi brukar satsa på att äta jullunch kl 13 och kör då julbord. Vi brukar ha potatis, sill, viltköttbullar, ibland prinskorv, julskinka, julvört, smörgåstårta och några vegansk alternativ. Efter det brukar det vara Kalle Anka och samtidigt författar vi julrim. Nu när barnen är så pass stora (yngsta är 12 och äldsta 15) har vi ingen tomte längre. Efter lite fika och rimmande (detta brukar ta ett par timmar, minst) är det julklappsutdelning då alla först får sina paket och sedan går vi varvet runt och läser rimmen och gissar på vad som är i. Om man gissar tillräckligt nära får man öppna. Denna procedur brukar också ta ett par timmar men är väldigt mysig. Efter det brukar vi vara hungriga igen så då blir det omgång 2 av julmat. Beroende på hur mycket klockan är efter så spelar vi ibland något spel eller badar i deras badtunna. Sedan promenerar vi hem, vi bor ca 1 km ifrån varandra bara så det är skönt.
 
På grund av att jag är queer är jag inte välkommen hos familjen på julafton, men firar på juldagen med de som accepterar mig (vilket ändå är ganska många:D). Sen är det inte hela familjen som faktiskt firar jul nu, vissa är ortodoxa och andra muslimer, men de brukar komma ändå, så kommer vi på deras firanden. Som barn var Jul nr 2 alltid en välkommen överraskning mellan Jul nr 1 och min födelsedag:banana:

Själva firandet blir i år lite sparsmakat på grund av pandemin, men mycket traditionell julmat, både svensk och från flera andra delar av världen. Jul för mig är mat, och att alla degar ner kring brasan efteråt. Klappar förstås, men inte så mycket eller maffigt, något litet från var till var typ. Och såklart risalamalta, juldagens höjdpunkt!
 
I min familj brukar vi samlas typ vid 14 eller lite efter. Vi brukar ha någon knytis-variant där vi delat upp julmaten mellan oss och så hjälps vi åt att fixa det sista där på plats. Brukar ha ett stort bord med julgodis och glögg framme och hänger där tillsammans (parallellt med att maten värms och fixas) framför Kalle på tvn.
Under kvällen äter vi julmat och delar ut julklappar. Just nu minns jag inte riktigt ordningen, kanske julklapparna mellan Kalle och maten? Minnet sviktar :laugh:
I år kommer jag och sambo avsluta kvällen rätt tidigt för jag ska förbi stallet och ge hästarna kvällsmat på vägen hem sen :)

Vi har ganska traditionell julmat tror jag. Både kallt och varmt. Folk gillar ju lite olika saker så det brukar göra att det blir en bra blandning.

I min sambos familj gör de någon heldagsvariant med både jullunch, fika och julmat på kvällen. Jag tycker det är lite av en plåga när det blir så himla långdraget, men det är så de alltid gjort ;)

(Vi brukar köra vartannat år, när det inte är pandemi)
 
Vi börjar med frukost hemma. Nybakat saffransfrallor med ost och marmelad. Samtidigt tittar vi på sista avsnittet av julkalendern. Ofta är det lite julklappsutdelning mellan mig och sambon då. Sedan gör vi oss i ordning och vissa år är det en liten jullunch med typ sill, lax, skagenröra och vörtbröd. Sedan efter det fri lek, ofta är det något av julmaten eller fika som ska fixas. Brukar fika strax innan eller under Kalle Anka som står på mest i bakgrunden.
Efter Kalle blir det hundpromenad och därefter drinkar, lite tilltugg/snacks och ofta något brädspel. Sedan fixar vi maten. Oftast helstekt kalkon med tillbehör som kål, potatisgratäng osv och quornfilé till oss som ej äter kött. Quornfiléen marineras i julkryddor och ”stuffing” som även används för att fylla kalkonen.
I år kommer dock jag och min sambo äta skaldjursplatå medan de andra äter kalkon.
Efter middag är det julklappsutdelning och dessert/godis.

Det blir oftast en heldag och vi varierar mellan att fira hemma hos oss, hemma hos min mamma eller min bror och flickvän. Vi brukar vara fem personer så det är lagom.

Juldagen och annandagen är alltid lite olika. Ofta bjuder min pappa eller sambons farmor hem för lite middag eller fika men det varierar. Ibland är vi bara hemma själva de andra dagarna.

Julbord äter vi aldrig på julafton utan brukar gå ut tillsammans och äta det på restaurang någon gång i december istället.
 
Vi börjar julafton med fika med glögg i båtklubben, ett tag var vi hysteriskt många men det har tunnats ut med åren då barnens kusiner hittat egna traditioner.
I år blir lite speciellt då inte sambons bror är med oss, så vi kommer tända marchaller på mastkransbryggan.
Sen hem göra klart allt vi inte hunnit med kvällen (vilket brukar vara en hel del)
Förbi vårdhemmet lämna en blomma till mina föräldrar sen till mitt föräldrahem (där sonen bor) för att fira julafton med alla barnen och sonen inneboende
Sambon slocknar framför Kalle och hans vänner, och så äter vi alldeles för mycket mat och delar ut lite julklapper och sen däckar alla i soffor och fotöljer framför tvn
 
Förr val jularna alltid stora familje-/släkthelger. Det har ju förändrats inte minst pga pandemin men även skiftjobb och att man flyttat långt.
Det blir lite olika för varje år, mest beroende på hur jag jobbar. Eller om det är en pandemi. :meh:

I år jobbar jag alla dagar kring jul utom just julafton. Då jag har långt till familjen är det inte aktuellt att fira med dom pga att jag inte hinner dit över dagen. Så jag ska faktiskt till en kompis vars vuxna barn inte vill fira alls. Åker dit på em/kväll efter stall och hundpromenad, tar med mig lite mat jag kan äta och så ska vi mest umgås. Inget speciellt juligt.
Sen ringde chefen från mitt nya extrajobb igår och bjöd in mig på jul. Så det känns ju fint att folk tänker på en där man sitter på sin kammare :heart Om inte annat har jag ju en plan B om nån på första stället blir sjuk, sånt händer ju i dessa tider... Isåfall blir det att köra lite lastbil och sen ta med mitt knytkalas på annat håll istället :)
 
Jag och sambon firar traditionsenligt julafton själva. Efter bonusfamiljstrauma under uppväxten vägrar jag att fara runt den 24:e (det är inte så illa som det låter, bara nästan).

Julafton innebär sovmorgon, titta på julkalendern och sedan blir det lite vad vi känner för. Något år har vi dragit igång ett stort brädspel, någon gång har vi gett oss ut på en dagsvandring. Oftast äter vi julmat, provar lite olika ölsorter och öppnar paket på kvällen till något sällskapsspel. I år blir det nog turnering i Mario Kart Double Dash :D
 
Jag och sambon firar traditionsenligt julafton själva. Efter bonusfamiljstrauma under uppväxten vägrar jag att fara runt den 24:e (det är inte så illa som det låter, bara nästan).

Julafton innebär sovmorgon, titta på julkalendern och sedan blir det lite vad vi känner för. Något år har vi dragit igång ett stort brädspel, någon gång har vi gett oss ut på en dagsvandring. Oftast äter vi julmat, provar lite olika ölsorter och öppnar paket på kvällen till något sällskapsspel. I år blir det nog turnering i Mario Kart Double Dash :D

Så mysigt det låter!
 
Det är väldigt mysigt och passar oss alldeles utmärkt! Den största julklappen varje år att slippa stökiga familjefiranden.

Jag håller med. Jag tycker inte om att fira jul i stora sällskap. Det blir hysteriskt och stimmigt. Helst ska det vara så få att alla kan delta i samtalet. När man blir så många att det blir många mindre grupper då slutar det alltid med att follk höjer rösterna för att höras och det blir väldigt gapigt och stimmigt.

Jag vill också ha det lugnt och behagligt.
 
De senaste åren har sambon och jag firat själva i fjällen, så även i år. Vi tar sovmorgon, äter frukost och ger oss sedan ut och åker skidor.

Efter skidturen blir det lunch och då vill sambon äta dopp i grytan. Själv brukar jag ta en skickmacka och kanske en julöl eftersom jag inte gillar dopp i grytan. Egentligen hade jag föredragit sillunch, men det krockar med sambons tradition med dopp i grytan, så vi sparar sillen till kvällen (men jag funderar på att ändra det till i år). Efter lunch blir det långpromenad med hundarna och därefter julfika med julklappsuttdelning. Därefter är det valfri tid för tupplur, läsa en bok eller åka skidor (med pannlampa).

På kvällen äter vi julbord, tittar på någon serie och äter choklad. På juldagen kör vi repeat, minus dopp i grytan och julklappar.
 
Jag håller med. Jag tycker inte om att fira jul i stora sällskap. Det blir hysteriskt och stimmigt. Helst ska det vara så få att alla kan delta i samtalet. När man blir så många att det blir många mindre grupper då slutar det alltid med att follk höjer rösterna för att höras och det blir väldigt gapigt och stimmigt.

Jag vill också ha det lugnt och behagligt.

Håller med till fullo. Jag tycker hemskt mycket om min släkt men det är en rätt högljudd skara extroverter, jag är raka motsatsen själv och blir fullkomligt dränerad om jag ska delta i den sortens julfirande. Vi umgås en hel del resten av året istället, under mindre kaotiska former :rofl:
 

Liknande trådar

L
Dressyr Hejsan, jag har en fullblods korsning som kom till mig for ett ar sen for att hon var farlig och hade forosakat en hel del olyckor...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: lovelylace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp