Hur firar vi Ljusvintern? Eller, skapandet av en ny högtid.

Detta fick mig att tänka på den fantastiska Arktiska "lysvintern", där man i april-maj kan åka hundspann och snöskoter i gnistrande snö under midnattssolen om man befinner sig tex på Svalbard! :love:

(Jag röstar i övrigt för alla anledningar att fira, allra helst med bubbel. :D)
 
Detta fick mig att tänka på den fantastiska Arktiska "lysvintern", där man i april-maj kan åka hundspann och snöskoter i gnistrande snö under midnattssolen om man befinner sig tex på Svalbard! :love:

(Jag röstar i övrigt för alla anledningar att fira, allra helst med bubbel. :D)
Ah, om man är där det är mer snö (eller kommer lite till här) så borde man ju lägga till tolka efter häst på listan.
Och nej, här tolkas inte med skidor utan tefat eller liknande 😊.
Ingen midnattssol eller hundspann här tyvärr 😇.
 
Ja, den vi hade som bröllopstårta för många år sedan var vansinnigt god.
Men då slapp jag baka själv.
Jag får nog fuska och beställa till firande av ljusvintern också 😅. Baka bottnar är inte riktigt mig grej tror jag. Lär gå sönder när jag ska skära 🙈.
ICA har färdiga chokladbottnar som faktiskt är riktigt goda :) !
 
I natt när jag inte kunde sova låg jag och funderade på kryddor och insåg att kyndel är en dag.
Du är något på spåret. Kyndelmässodagen firas första söndagen i februari. Då jag älskar ideen om att fira Ljusvintern så får det bli första lördagen i februari för mig. Då är även våran "vita" månad slut och ett glas Prosecco kommer sitta fint! :bump:
 
Det känns helt rätt att fira ljusvinter i helgen 😍 cremant och ingredienser till tårta är inhandat.

Idag ca 08:

CA1E1C9D-5CF1-4A55-8717-A84A27653E54.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp