Hur fixa till dessa smågrejer?

cherie

Trådstartare
Jag har några småsaker jag vill fixa här hemma, men jag har tummen mitt i handet och kan pinsamt lite om sånt här. Jag kan knappt spika en spik rakt...

Först, så ser det väldigt fult ut runt våra lister i hallen - det syns lager med tapeter och håligheter. Slarvjobb sedan innan förmodligen. Hur fixar jag till detta på enklast, billigast, möjliga sätt? Jag vill inte behöva ta ner listerna även om jag förstår att det vore bäst.... Jag vet vilkt färg väggarna är målade med så jag kan alltid kompletteringsmåla efter arbetet.

image_zpskxuixbij.jpeg


image_zpso7eepvir.jpeg





Bakom en dörr är det till och med stora mellanrum i hörnet mellan listen och väggen....

image_zps6fb9hnei.jpeg




Sedan skulle jag även vilja måla en mörkbrun sockel (?) vit. Ytan är ganska glatt. Går det att måla vitt på ett snyggt sätt utan att dt blir flammigt eller ojämnt? Hur? Vilken typ av färg, pensel, roller, förarbete osv?

image_zpsdftfuxq0.jpeg
 
Hur fixar jag till detta på enklast, billigast, möjliga sätt? Jag vill inte behöva ta ner listerna även om jag förstår att det vore bäst....
Ett sätt är att spackla (en tub finspackel för några tior), slipa (slipkloss och slippapper, ytterligare några tior) och måla (minsta förpackningen av rätt färg).
Ett annat sätt, som jag själv nog skulle föredra, är att byta till bredare lister. De där listerna är för smala, listen behöver täcka in på väggskiva/tapet. Jag skulle köpa så breda lister som behövs - kanske 10-15 mm bredare än de som sitter där - och färdigmålade vita. För att såga listfogarna snyggt i 45 graders vinkel behöver du en gersåg eller en gerlåda, ingetdera är särskilt dyrt.
Sedan skulle jag även vilja måla en mörkbrun sockel (?) vit. Ytan är ganska glatt. Går det att måla vitt på ett snyggt sätt utan att dt blir flammigt eller ojämnt? Hur? Vilken typ av färg, pensel, roller, förarbete osv?
Jag skulle mattat ner ytan litet grann med slippapper på en kloss (skydda golvet med något tunt och tåligt) och sedan målat med en grundfärg med ordentlig vidhäftning, brukar kallas häftgrund, och använt en smal roller om jag inte helt enkelt hade penselmålat. Maska med tejp eller papper mot golvet förstås.
 
En bredare list täcker det där, både snabbare och snyggare än om du ska kladda med spackel o färg, tror det blir svårt att få det där snyggt med spackel faktiskt. Köp färdigmålade lister så slipper du ett moment.

Sockeln: tvätta med målartvätt, slipa lätt med fint sandpapper, grundmåla med häftgrund och sedan snickerifärg, går nog åt 2kanske 3 lager. En smal roller eller penselmåla. Glöm inte maskeringstejp mot golvet!
Börja med sockeln, det känns som det enklaste projektet så får du lite självförtroende till nästa! :-)
 
Tack hörni!

Bredare lister låter mycket smartare ja, men jag tror stora bitar av väggen kommer åka med när vi tar bort de gamla... Det smulas sönder hur enkelt som helst. Så jag funderar på om spackel kanske ändå är det bästa alternativet för att inte göra mer skada?
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 458
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Har just nu ett helt okej kök, men lite små tråkigt kan jag tycka. Luckorna är vita, kaklet vitt och diskbänken i stål samt vissa...
Svar
8
· Visningar
2 331
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp