Hur flexibla och flyttbara är katter?

E

Eeiram

Hej!

Jag kommer eventuellt att flytta från ett relativt stort hus till en lägenhet inom kort. Det som oroar mig är hur min katt kommer att påverkas. Som rubriken lyder - hur flexibla och flyttbara är katter? Kan en utekatt bli innekatt med möjligheten till frisk luft på balkongen samt promenader utomhus i sele?

För att kort beskriva kattens bakgrund har hon bott hos mig i drygt två år. Tidigare har hon bott ca två år på loftet i vår foderlada vid stallet (helt utan värme, d.v.s. även under vintrarnas kyla). Övergiven av förra ägaren flyttade hon själv in i ladan och tyvärr kom hon inte överens med de två stallkatterna, varför hon inte kunde bo inne i stallet (vi matade henne ute i ladan, där hon valde att stanna trots de stränga förhållandena). Det hela slutade alltså med att jag tog hem den nu ca 8-9 år gamla bondkatten till mig. Jag var länge skeptisk och orolig för att ta hem henne p.g.a. att vi har många vägar och mycket trafik runt huset, men det har gått jättebra. Hon håller sig mest på gården (under dessa dryga två år har jag sett henne utanför staketet kanske fem gånger). På somrarna har hon flertalet gånger fått följa med till vår sommarstuga (fem mil härifrån) där hon har gått i sele och koppel. Hon protesterar lite när selen skall på men när den väl sitter där finner hon sig i det. Det har inte varit några övriga problem att ta henne med till stugan. Hon verkar tillfreds bara hon har kända människor runt omkring sig.

Nu skall jag alltså eventuellt flytta till en lägenhet där katten inte längre kommer kunna gå ut och in som hon vill. På vintrarna tror jag inte det är några problem. Sedan hon flyttade hit vill hon inte alls gå ut vintertid. På somrarna är det nog värre... Hon älskar att ligga på vår altan och sola sig, att promenera omkring på gården och att smyga i buskarna. Är det fel att göra en (under två år fullständig) utekatt till innekatt, eller är de så pass anpassningsbara att det går? Jag har ingen som helst erfarenhet av katter, det här är min första som jag tog hand om för att hon var övergiven. Jag älskar katten och att lämna henne ifrån mig är för mig som att ge bort en bebis. Samtidigt vill jag naturligtvis kattens bästa, att hon skall må bra och vara lycklig...

Jag är mycket tacksam för svar!

/Marie
 
Sv: Hur flexibla och flyttbara är katter?

Testa, helt enkelt! Jag känner till många utekatter som flyttat till lägenhet och inte haft några problem med det. Se bara till att aktivera katterna ordentligt. Ett rejälv klösträd, golv till tak, är kanon.
Mina innekatter flyttade från 130 kvm till 35 kvm, och trivs lika bra här :)
 
Sv: Hur flexibla och flyttbara är katter?

Min katt hade varit utekatt i tre år innan han fick flytta med matte och bli innekatt. Nu är min kisse en väldigt känslig herre, men det gick ändå väldigt bra! Han var lite orolig de första veckorna och kissade lite här och var, samt att han var hemskt upprörd över att inte få sova med mig och sambon (han blev portad från sovrummet efter att det hänt lite för många "olyckor" där, jag ledsnade på att tvätta täcken och madrasser). Nu har det gått ett år, och han mår toppen, han har fått en egen sovkompis nu också.;)
 
Sv: Hur flexibla och flyttbara är katter?

Eftersom hon är van att gå i sele så borde du kunna ha henne som innekatt och gå ut i sele.

Finns det en balkong du kan näta in så kan hon ju ligga där och gona sig.

Jag tror att det kan fungera, dessutom kan en litet äldre katt upppskatta det lugnare innelivet. Förhoppningsvis.

MIna grannar har en äldre Herr Hankatt som visserligen får göra som han vill, men han definitivt blivit inne-katt på äldre dagar, innan var han tuffast i byn och ute jämt.
 
Sv: Hur flexibla och flyttbara är katter?

*kl*
min syster köpte katt, bodde då i lägenhet men han kunde gå in och ut som han ville.
i somras flyttade hon till en annan lägenhet där detta inte skulle bli möjligt, så han har nu flyttat hem till oss på obestämd tid.
han är en sån som MÅSTE få springa ut och in som han vill, annars blir han galen ..
 
Sv: Hur flexibla och flyttbara är katter?

Du får aldrig veta om du inte provar!

Själv sitter jag för tillfället 27 mil hemifrån med en katt som åkt bil med mig hela vägen hit, helt utan problem.

För snart ett år sedan flyttade vi från en lägenhet med uteplats där han sprang in och ut som han ville (hade koja åt honom på altanen där han kröp in om det var trist väder) till en lägenhet på 46m2 utan balkong på andra våningen. Och ja, han tycker att det är lite tråkigt att ha mindre tillfällen att gå ut (jag är hemifrån 11 tim/dygn och han får gå ut när jag kommer hem) men han finner sig i det.

I söndags packade vi in oss i bilen och åkte (jag vet dock att han gillar att åka bil) och här är han innekatt. Får enbart gå ut i sele tillsammans med någon av oss och än så länge fungerar det riktigt bra.

Min mamma hade en katt som var utekatt i ungefär 11-12 år och tanken var att hon skulle avlivas innan hon flyttade till stan men av någon anledning blev det inte så. Och den katten kunde vi lämna på balkongen ensam utan att hon stack. Hon vägrade gå utomhus på äldre dagar. Min mamma hade trott att det skulle bli fullständig katastrof med den katten.

Och tänk på alla katter som omplaceras via katthem! Är själv jourhem åt två stycken skyggingar och det kommer och går katter om vartannatoch det fungerar jättebra. Dock får man vara mkt noga med att aldrig lämna fönster eller dörrar på glänt!!!

Mitt råd är att prova! Var lugn i dig själv, låt katten se sig omkring på egen hand och lycka till!!!
 
Sv: Hur flexibla och flyttbara är katter?

Tack för alla svar!
Jag skall prova och se, hoppas verkligen det fungerar.

/Marie
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
610
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp