Hur flytta små barn till eget rum

vinkelina

Trådstartare
Börjar bli tokigt på barnen som skall sova PÅ mig (20 månader och 3 år) och skulle vilja flytta dem till eget,gemensamt rum

Men hur gör man övergången smidigast?

Lillebror tycker att han sover för långt borta om han ligger i egen säng :cautious:

Storebror sover på samma sätt på mannens sida (med sänkt sängbotten). Klättrar över till mig varje natt.
CD1E9DCA-F369-4C60-B67C-7FD6ADD7A3DE.jpeg
 
När du kommer på det kan du får dela med dig till mig 😑😑 Vår snart tre åring ska också sova tvärs över oss. Ibland när hon är riktigt, riktigt trött så kan hon sova kvar när vi lägger henne i hennes rum. Men annars så tar det inte mer än 10 min en kvart efter att vi flyttat henne att hon kommer springande igen 😩😩
 
När du kommer på det kan du får dela med dig till mig 😑😑 Vår snart tre åring ska också sova tvärs över oss. Ibland när hon är riktigt, riktigt trött så kan hon sova kvar när vi lägger henne i hennes rum. Men annars så tar det inte mer än 10 min en kvart efter att vi flyttat henne att hon kommer springande igen 😩😩

Skulle jag har råd skulle jag köpa en till 80 cm säng och ställa där spjälsängen står, men då jag behöver specialmadrass blev det för dyrt (nästan 7000 kr med ben, bäddmadrass osv)
 
Börjar bli tokigt på barnen som skall sova PÅ mig (20 månader och 3 år) och skulle vilja flytta dem till eget,gemensamt rum

Men hur gör man övergången smidigast?

Lillebror tycker att han sover för långt borta om han ligger i egen säng :cautious:

Storebror sover på samma sätt på mannens sida (med sänkt sängbotten). Klättrar över till mig varje natt.
Visa bifogad fil 44721
Kanske kan barnen ligga bredvid varandra i samma säng?
 
4.5åringen sover ytterst sällan i egen säng hela natten. Ibland kommer han in till oss, ibland går sambon och sover resten av natten i sonens 90 säng tillsammans med honom.
1.5åringen ammar fortfarande nattetid och sover i min armhåla typ. Det lär dröja innan hon sover i egen säng...
Vi gjorde i vilket fall iordning hennes rum och köpte en säng på Ikea till henne, Släkt heter den och består av två sängar varav den ena skjuts in under den andra. Den undre låga sängen står på dotterns rum. Den övre ganska höga sängen satte vi bredvid vår kontinentalsäng, som vi skjöt in mot väggen, i vårt sovrum. Så där har vi nu en 2.70 säng och har gott om plats tills dess att barnen vill sova själva. När dottern är större har hon redan en säng där kompisar också kan sova över.
Mest sömn för alla resonerar vi.
 
Som @Honungshumlan skriver; "mest sömn för alla", så tänker vi också. Jag är så fruktansvärt sliten och trött (utmattning) och behöver all sömn jag kan få.
Dottern har ett eget rum, men där sover min mamma när hon är här. Dotterns säng står 30 cm från min säng. Då kan jag låta henne klappa mig på armen när hon är orolig utan att själv behöva vakna så mycket.
Börjar dock bli riktigt sugen på att flytta över hennes säng till det egna rummet och testa. Ska bara fokusera på att bli nappfri först. (en sak i taget)

Tanken då är att köra samma rutiner på kvällen som nu, med skillnaden att gå in i hennes rum istället för vårat. Vi har pratat nån månad om att hon ska få sova i sitt eget rum snart, så processen är igång.
 
För stora (han var nog tre då) köpte vi traktorlakan och talade gott om egen säng ;) sen sövde vi (ligger bredvid) där. Gick tillbaka med honom och la oss där om han vaknade. I perioder (som just nu) kommer han över till oss under natten. Ibland ligger han i vår säng, ibland går en tillbaka och sover med honom i sin säng. Yngsta barnet samsover fortfarande så det blir trångt med alla.
 
Våra barn (5 och 3,5 år) somnar i sina sängar men kommer och lägger sig i vår säng under natten. Mannen sover oftast på soffan för att han han svårt att sova bredvid barn som sparkas och rullar runt. Jag har nog vant mig vid den lilla sömn jag får. Förhoppningsvis kommer de sluta komma upp någon gång, men just nu är det väl ett behov som behöver fyllas. Barnen har sina sängar i samma rum vilket underlättar nattningen. :)
 
Skulle jag har råd skulle jag köpa en till 80 cm säng och ställa där spjälsängen står, men då jag behöver specialmadrass blev det för dyrt (nästan 7000 kr med ben, bäddmadrass osv)
Men barnen behöver väl inte specialmadrass? Jag fick psykbryt och köpte Ikeas billigaste 80-säng och ställde bredvid så att vi fick 240.

Nu somnar de dock oftast i egna sängar (5 och 8 år).
 
Som @Honungshumlan skriver; "mest sömn för alla", så tänker vi också. Jag är så fruktansvärt sliten och trött (utmattning) och behöver all sömn jag kan få.
Dottern har ett eget rum, men där sover min mamma när hon är här. Dotterns säng står 30 cm från min säng. Då kan jag låta henne klappa mig på armen när hon är orolig utan att själv behöva vakna så mycket.
Börjar dock bli riktigt sugen på att flytta över hennes säng till det egna rummet och testa. Ska bara fokusera på att bli nappfri först. (en sak i taget)

Tanken då är att köra samma rutiner på kvällen som nu, med skillnaden att gå in i hennes rum istället för vårat. Vi har pratat nån månad om att hon ska få sova i sitt eget rum snart, så processen är igång.

Håller helt med. Tyvärr sover jag kanske 1-2 timmar i streck som det är nu då barnen bökar så. Så jag behöver mer sömn
 
Jag har faktiskt slutat att undra hur man gör och insett att det händer när det händer. Äldsta sov i eget rum mycket tidigt men har sedan hon började skolan och mardrömmarna kom (tydligen mycket vanligt) sovit med mig. Yngsta, nu sex år, har sovit bredvid pappa sedan bäbistiden och har enligt egen utsago tänkt fortsätta med det tills hon blir 53 år gammal 😱

Jag, som inte fixar att sova bredvid omkringfarande barn, resignerade för flera år sedan och köpte en egen säng. När vi bodde mindre sov vi allihopa i samma rum i sammanlagt tre sängar som stod bredvid varandra från vägg till vägg. Nu har vi delat upp oss på två rum, man och sexåring i ett rum i dubbelsäng och jag och äldsta i varsin säng bredvid varandra i ett annat. (Och ja just, alltid någon som undrar, sex kan ha fast man inte delar säng 😜)
 
Om jag var du skulle jag satsa på ytterligare en säng. Mer säng = större chans att få rimlig plats någonstans och förflyttningar under natten är möjliga 👍
 
Kanske ingen tröst men det är inte konstigt att barnen vill sova nära när de är så små. Människan är det enda däggdjuret som propsar på att barn ska sova själva utan syskon eller mamma. Tror inte riktigt barnens instinkter hunnit med om hur vi i västvärlden anser att det ska vara.
 
Jag har insett att dottern kommer sova i egen säng när hon bestämmer sig för det.

Jag och dottern 3år sover i en dubbelsäng bara hon och jag (180 tror jag). Maken sover i ett annat rum. Bästa beslutet ever. Maken är en frusen stackare så hade vi alla tre legat i stora sängen hade jag legat där i mitten som en svettig sardin.

Tänkte testa i sommar när maken ändå har semester att låta henne välja ett riktigt häftigt set till sängen, påslakan och kuddar och se om hon vill testa att somna i egen säng.
 
Jag har faktiskt slutat att undra hur man gör och insett att det händer när det händer. Äldsta sov i eget rum mycket tidigt men har sedan hon började skolan och mardrömmarna kom (tydligen mycket vanligt) sovit med mig. Yngsta, nu sex år, har sovit bredvid pappa sedan bäbistiden och har enligt egen utsago tänkt fortsätta med det tills hon blir 53 år gammal 😱

53 år känns ändå helt ok, sexåringen här hemma ska fortsätta med det tills han är 90 har han meddelat :rofl:
 
kommer säkert jinxar nått nu. En lokal möbelaffär hade halva priset på alla madrasser i fredags så vi passade på att köpa till barnens växasängar som som står i deras blivande sovrum. Storebror deklarera då att här skall han minsann sova nu. Rummet var inte riktigt klart (bland annat fattades gardinstång= inga gardiner) så lördagen gick åt att fixa i ordning rummet. Köpte även en nattlampa.

Lillebror har tränat att sova dagssömnen där i två dagar och de har gått bra. Så ikväll fick de Ä N T L I G E N sova där (Om man frågar storebror) Skall bli spännande att se hur de går. Inte så sugen på en vakennatt för jag är dunderförkyld. Finns en 120 cm resårmadrass på golvet där, funderar om jag skall lägga mig där eller i vårt sovrum (som ligger mitt emot, är kanske 5 m mellan om man måste upp)
 
kommer säkert jinxar nått nu. En lokal möbelaffär hade halva priset på alla madrasser i fredags så vi passade på att köpa till barnens växasängar som som står i deras blivande sovrum. Storebror deklarera då att här skall han minsann sova nu. Rummet var inte riktigt klart (bland annat fattades gardinstång= inga gardiner) så lördagen gick åt att fixa i ordning rummet. Köpte även en nattlampa.

Lillebror har tränat att sova dagssömnen där i två dagar och de har gått bra. Så ikväll fick de Ä N T L I G E N sova där (Om man frågar storebror) Skall bli spännande att se hur de går. Inte så sugen på en vakennatt för jag är dunderförkyld. Finns en 120 cm resårmadrass på golvet där, funderar om jag skall lägga mig där eller i vårt sovrum (som ligger mitt emot, är kanske 5 m mellan om man måste upp)

Hur gick det?

Här har den gamla katten lagt beslag på den nya sängen :rofl:
5C676514-A6C5-432E-95B9-B8CD833C9405.jpeg
 

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 431
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 726
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp