Hur flytta små barn till eget rum

Det hade jag varit nöjd med som första natt! :)

Jo, inte klagar jag egentligen. Mer att jag egentligen inte skulle orkat ta tag i det nu (dunderförkyld och sovit dåligt en vecka, mannen vaknade inte ens)

Och med tanke på att lillkillen endas sovit utan mig två nätter i sitt liv (och då sov med pappa i stället) och legat fastklistrad vid mig är det toppen. Men mammasamvetet gnager på, hur kan man "kasta ut" honom från mig. Även om det troligen är bäst för ALLAS nattsömn
 
Jo, inte klagar jag egentligen. Mer att jag egentligen inte skulle orkat ta tag i det nu (dunderförkyld och sovit dåligt en vecka, mannen vaknade inte ens)

Och med tanke på att lillkillen endas sovit utan mig två nätter i sitt liv (och då sov med pappa i stället) och legat fastklistrad vid mig är det toppen. Men mammasamvetet gnager på, hur kan man "kasta ut" honom från mig. Även om det troligen är bäst för ALLAS nattsömn

Så länge de är välkomna tillbaks till ert/ditt sovrum på natten eller morgonen så behöver du inte ha dåligt samvete över att "kasta ut".

Här har vi en snart 4-åring som sovit i eget rum sedan hon var 7 månader men som nu är tillbaka till att sova med oss. Vi har precis flyttat och med nytt rum, ny förskola och nya rutiner så har hon börjat säga att hon "inte vill sova ensam". Hennes nya rum ska få nya tapeter och efter det är gjort tänker vi att vi gör ett försök och ser om hon kan tänka sig att sova där inne. Tills dess så frågar vi henne varje kväll i vilken säng hon vill bli nattad/sova i och de flesta gånger svarar hon mammas och pappas säng, så då får det bli så. Vi har en extra 90-madrass i allrummet där den av oss som först tröttnar på fötter och händer i ansiktet kan gå och lägga sig :cautious:
 
Puttar lite på tråden.

Vi väntar lillasyster i oktober/november och storebror samsover med oss. Jag känner att det viktigaste är att han är trygg, men det känns lite slitigt att han inte kan somna eller sova själv på nätterna. På dagarna kan han sova själv ibland, men vill att man är intill när han somnar.
Undrar också lite hur det ska gå om han inte kan somna/sova själv när bebis är här. Pappa jobbar borta tre dagar i veckan (jobbyte inte aktuellt på ett par år av olika skäl) och det vore så skönt om det gick att få i alla fall ett par timmar själv (troligen med lillasyster då) sen i vinter på kvällarna.

Har ni samsovit med nyfödd och äldre samtidigt?
Fler tips än de tidigare i tråden?

Hur har det gått med att få era barn att sova själv @vinkelina ?
 
Puttar lite på tråden.

Vi väntar lillasyster i oktober/november och storebror samsover med oss. Jag känner att det viktigaste är att han är trygg, men det känns lite slitigt att han inte kan somna eller sova själv på nätterna. På dagarna kan han sova själv ibland, men vill att man är intill när han somnar.
Undrar också lite hur det ska gå om han inte kan somna/sova själv när bebis är här. Pappa jobbar borta tre dagar i veckan (jobbyte inte aktuellt på ett par år av olika skäl) och det vore så skönt om det gick att få i alla fall ett par timmar själv (troligen med lillasyster då) sen i vinter på kvällarna.

Har ni samsovit med nyfödd och äldre samtidigt?
Fler tips än de tidigare i tråden?

Hur har det gått med att få era barn att sova själv @vinkelina ?
Förlåt för trådkapning, men är du gravid? Har helt missat det. Grattis!!!!!
 
Puttar lite på tråden.

Vi väntar lillasyster i oktober/november och storebror samsover med oss. Jag känner att det viktigaste är att han är trygg, men det känns lite slitigt att han inte kan somna eller sova själv på nätterna. På dagarna kan han sova själv ibland, men vill att man är intill när han somnar.
Undrar också lite hur det ska gå om han inte kan somna/sova själv när bebis är här. Pappa jobbar borta tre dagar i veckan (jobbyte inte aktuellt på ett par år av olika skäl) och det vore så skönt om det gick att få i alla fall ett par timmar själv (troligen med lillasyster då) sen i vinter på kvällarna.

Har ni samsovit med nyfödd och äldre samtidigt?
Fler tips än de tidigare i tråden?

Hur har det gått med att få era barn att sova själv @vinkelina ?

tjaaa. Barnen har eget rum. Där de somnar i alla fall på kvällen 🙈. Men de kommer båda in till oss på natten någon gång efter midnatt. Ibland tidigare. Lillebror har kvar spjälsängen inne hos oss (utan långsida) för att få mer utrymme.

planen Nu när nummer tre kommer är att vi köper en till 80 cm säng och lägger ihop med vår + spjälsäng. För enkelhetens skull. Då kanske vi alla ryms

jag har ju en man som jobbar skift så förra gången sov vi alla i samma rum. Gjorde då så att jag nattade storebror (man måste ligga bredvid honom tills han somnade) hade lillebror i babynest och så flyttade vi två oss till soffan sedan för resten av kvällen innan det var läggdags för mig. Var kanske 1-2 veckor med bök och kaos innan vi hittade nya rutiner hur jag skulle göra själv med två barn. Mannen började jobba kvällar tre veckor efter förlossningen så fanns ju verkligen noll rutiner som tvåbarnsmamma
 
En liten rapport från oss:
Fröet vi sådde i vintras grodde och växte. För en vecka sen pratade dottern om att hon ville sova på sitt rum. Sagt och gjort, vi flyttade sängen och sen dess har hon sovit där. En natt har hon sovit inne hos oss, men det var mitt fel; när jag var in och öppnade fönstret på hennes rum råkade jag störa hennes sömn, så 5 minuter senare kom hon in till oss.

Nattningarna har på ett sätt blivit lättare nu, för hon har bara sin egen säng att somna i på rummet.
 
Kan ju inte säga att det här med att barnen sover i eget rum går så jättebra. Varje natt kommer de in till oss. Den äldre oftast redan runt 23, yngre händer det att han någon enstaka gång sover till 5 på morgonen i egen säng men vanligaste är att även han kommer runt midnatt

så vi nattar dem i deras egna rum och så köpte vi en till säng till vårt sovrum så att alla ryms

CE751D71-E407-421D-83CF-3E76D57A7B26.jpeg
 
När jag var liten var regeln att jag skulle somna i min egen säng. Men om jag vaknade på natten fick jag komma in till mamma och pappa.

Med mitt eget barn gjorde vi så att hon aldrig sov hos oss. Behövde hon sova med någon så gick en av oss (oftast maken då han kan sova var som helst) in till henne och sov i hennes säng. När vi bytte från spjälsäng så bytte vi till en så pass bred säng att ett barn och en vuxen kan sova där tillsammans.
 
Kan ju inte säga att det här med att barnen sover i eget rum går så jättebra. Varje natt kommer de in till oss. Den äldre oftast redan runt 23, yngre händer det att han någon enstaka gång sover till 5 på morgonen i egen säng men vanligaste är att även han kommer runt midnatt

så vi nattar dem i deras egna rum och så köpte vi en till säng till vårt sovrum så att alla ryms

Visa bifogad fil 54663

Typ så där har vi också. 3 st ihopsatta 80:s sängar= 240 cm säng :up: Jag är för samsovning och sonen har alltid sovit med oss så vi gjorde så här nästan direkt han föddes. Nu har han fått eget nyrenoverat sovrum med sängkläder han själv valt och så, så nu väljer han oftast själv att somna där, men det har bara hänt en gång hittills att han inte vaknat och ropat efter oss. Antingen går pappa dit och sover med honom, eller så kommer han till oss. När lillebror kommer om några veckor tänker vi att pappa går dit om han vaknar. Lösningar så att alla får sova så mycket som möjligt och ingen ska vara rädd på natten, resonerar jag.
 
Hög igenkänningsfaktor på det där.
Vi gjorde så att alla sängar skulle gå att sova i för vuxna. På det viset kunde vi smita iväg och sova i barnens rum om de ockuperade vår säng. Så det var alltid spännande att se var alla vaknade på morgonen. Det var sällan det var samma plats som där vi gick och lade oss.

En vanlig natt kunde börja med att man somnade i barnets säng vid nattning. Flyttade till sovrummet för att sedan få sällskap av annat barn. Det blev stökigt i sängen så då fick man flytta vidare till första bästa tomma säng.

Det fungerade faktiskt ganska så bra för den egna sömnen.
 
Hög igenkänningsfaktor på det där.
Vi gjorde så att alla sängar skulle gå att sova i för vuxna. På det viset kunde vi smita iväg och sova i barnens rum om de ockuperade vår säng. Så det var alltid spännande att se var alla vaknade på morgonen. Det var sällan det var samma plats som där vi gick och lade oss.

En vanlig natt kunde börja med att man somnade i barnets säng vid nattning. Flyttade till sovrummet för att sedan få sällskap av annat barn. Det blev stökigt i sängen så då fick man flytta vidare till första bästa tomma säng.

Det fungerade faktiskt ganska så bra för den egna sömnen.

Vi har lyxen att ha ett gästrum och mannen har flytt dit många nätter. Hans sömn blev bättre när vi satte in en extra säng (min sömn har varit kass även utan barn)
 
Våra barn födda april -17 och okt -18 delar säng. Vi har en dubbelsäng på 160cm som dom sover i tillsammans, förut sov lillebror i spjälsäng men började bli för rörlig och klättrig så vi låter dom helt enkelt sova tillsammans. Blir dom lite ledsna på natten så är det bara att gå dit och lägga sej och det är gott om plats.
Förut hade vi mer vaken tid än sovande på nätterna men nu har det blivit mkt lugnare när dom ligger ihop vilket är otroligt skönt eftersom vi höll på att gå sönder av sömnbrist.
 

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 392
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 715
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp