Hur fodra unghund

Seabaz

Trådstartare
Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D

Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack russell 3/4 cross staffordshire bullterrier 1/4...

Vissa dagar är han hungrig och äter på mornarna,vissa dagar bara lämnar han det.
Fodrar junior torrfoder på morgonen. Samma på kvällen men med en liten skopa burkmat med.

Nu, hur fungerar en hundmage?
Om han inte äter på morgonen, bör jag ge honom mer på kvällen när han alltid äter bättre?
På foderpåsen finns ju en rekommenderad dagsgiva som vi ändå tummar på.
Sambon vill inte ge "för mycket i en giva" för han tror att hundens mage ska sprängas eller så O_o

Eller ska vi bara bortse från att han inte åt morgongivan och ge honom den normala kvällsgivan? (Eller öka på?)

Eller är det dags redan att bara fodra 1 gång om dagen? (Liten hund, 12kg)

Hunden har normal rutin vare sig han ätit eller inte, talar aldrig om att han vill ha mat. Han skulle nog kunna gå 3 dagar utan mat innan han skulle visa missnöje 🙈

Bara funderar på hur man ska lägga upp det ?

Hunden är fin i form, päls och normalt beteende vare sig morgonmat eller ej
 
Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D

Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack russell 3/4 cross staffordshire bullterrier 1/4...

Vissa dagar är han hungrig och äter på mornarna,vissa dagar bara lämnar han det.
Fodrar junior torrfoder på morgonen. Samma på kvällen men med en liten skopa burkmat med.

Nu, hur fungerar en hundmage?
Om han inte äter på morgonen, bör jag ge honom mer på kvällen när han alltid äter bättre?
På foderpåsen finns ju en rekommenderad dagsgiva som vi ändå tummar på.
Sambon vill inte ge "för mycket i en giva" för han tror att hundens mage ska sprängas eller så O_o

Eller ska vi bara bortse från att han inte åt morgongivan och ge honom den normala kvällsgivan? (Eller öka på?)

Eller är det dags redan att bara fodra 1 gång om dagen? (Liten hund, 12kg)

Hunden har normal rutin vare sig han ätit eller inte, talar aldrig om att han vill ha mat. Han skulle nog kunna gå 3 dagar utan mat innan han skulle visa missnöje 🙈

Bara funderar på hur man ska lägga upp det ?

Hunden är fin i form, päls och normalt beteende vare sig morgonmat eller ej
Eftersom ni bara har en hund skulle jag ha en skål torrfoder framme jämt som han kan knapra på när andan faller på. Så serverar du burkmat morgon och kväll eller bara kväll utöver det. Börjar han bli för rund så får du minska på matgivan, är han för tunn så ökar du på lite. Det är väldigt vanligt att hundar bara vill äta en gång om dagen, och gärna på kvällen eller natten.
 
Hundars mage fungerar lite som ett dragspel. De kan äta rejält mycket utan problem :D Däremot är det klokt att vänta med motion/spring/lek några timmar efter stora måltider för att inte riskera magomvridning.

Själv ger jag alltid mer till middag än till frukost, just för att de ska få smälta maten ordentligt efteråt.

Sedan är ju doseringen på påsen bara en rekommendation. Är han fin i hullet på mindre mat finns det ingen som helst anledning att försöka lura i honom mer!
 
Precis som @Malibu_Stacy så tycker jag att man kan ha en skål framme så kan hunden äta när den känner för såvida den inte blir för tjock.
Sen kan man ju ge en giva smaskens om man vill.

Rekommenderad giva på påsarna ska man ta med en stor nypa salt, jag har haft hundar som ätit typ hälften av den för annars hade de varit smällfeta och då har de ändå tränats rejält. Är osäker på om ens mina bc killar skulle vara uppe i närheten av maxgivan och de är rätt aktiva hundar. Nu får mina hundar en del annat också i form av ben, godis, matrester och topping som får räknas av mot givan.
 
Jag hade också haft skålen framme, hundar kan klara sig bra på en gång om dagen. De har inga problem med att äta mycket och sedan ligga och "jäsa" några timmar och smälta.
Men om de äter några torrfoderkulor då och då så slipper man att magen blir "sur" och de kanske spyr galla.
Du kan ju mäta upp vad du vill han ska äta under en dag så har du koll på hur mycket han får i sig av det och parera det på kvällen om du ger honom burkmat.
 
*Jag har haft hundar om inte ätit annat än när lusen fallit på. Då kunde de äta massor eller bara några kulor. De kräsnaste har fått ha sin skål framme, ständigt fylld. Omplaceringen, schäferkorning, hade en rostfri 3-liters bunke som vi fyllde på hela tiden det gått åt.

jag tror på @Malibu_Stacy oh har skål framme.

Med en hund som dog pga sina magbekymmer har jag varit väldigt pjåskig med Oskar.
Jag har nu startat experimentet "inget extra gott" :crazy:
Har trugat i mat med färskfodertopping. Nu ska jag testa utan i ett par dygn. :D
 
Jag tänker att det enklaste är att mäta upp dagsgivan och hur man ger maten spelar mindre roll ha maten framme, ge allt i en giva, dela upp på flera portioner, använda som belöning…. spelar mindre roll.
 
Kan tillägga att vår äldsta hund i yngre dagar åt ordentligt ca var tredje dag. Hon var kräsen och rätt slank och visst kan det ha slunkit ner nån tugga här och där men var tredje dag tömde hon hela skålen när vi hade fri tillgång.
Funkade bra tills vi fick nästa hund som var sjukt glupsk och inte kunde ha fri tillgång utan att rulla fram sen..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 147
Senast: iNTOHiMO
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 098
Senast: Whoever
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 213
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 489
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp