Hur fodrar man en mager häst?

Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv.

Nyligen hyrde jag ut boxplats till en tjej med en storhäst. Hon varnade för att hästen är smal just nu. Vad jag inte väntat mig var hur mager hästen faktiskt är. Varenda revben, ryggkota och större ben i kroppen syns på långt håll.
Ägaren har bett mig om hjälp med hästen för att få den i bra skick igen.
Hästen är avmaskad för 2 månader sen och nytt träckprov ska tas inom några veckor. Tandläkare är bokad till om 2 veckor.
I tidigare stall fick hästen ca 10 kg hösilage, 1 kg lucern och foderjäst.
Satte hästen på fri tillgång på grovfoder i boxen, 4 kg strå-lucern och 6 dl olja + det gräs hästen äter i hagen. Lucern+ olja är uppdelat i 2 mål. Tyvärr äter hästen inte upp lucernet, äter med lite tur hälften. Så då ökade jag grovfodret till fri tillgång då hästen gärna äter det. Så hästen iaf får i sig någon mat.

Vad mer kan jag göra för att hästen inte ska gå ner mer i vikt tills tandläkaren varit här? Känner att jag måste göra något.
Vad är nästa steg när tandläkaren varit här? Mata så mkt det bara går såklart men med vad?
Hade gärna sett att hästen åt lucernpellets isf strå men kräsen häst tyvärr.
Fått tips om soja, korn eller havre. Men då gäller det ju att hästen äter det.

Veterinären var inkopplad tidigare i våras, sa då avmaska och kolla tänder. Men jag tänker att händer det ingenting efter tandläkaren varit här så kopplas kliniken in igen.

Alla tips och råd är välkomna!

Glömde ju nästan. Analys på grovfodret finns. Ska sätta mig och räkna ytterligare en gång på den. Se om det fattas något.

Efter vet & tandkoll...

Fritt hö, mineraler samt D&H Build Up Mix ca 2-4 kg, bästa! :)
 
Jag vet inte exakt orsak till viktnergången, men kan tänka mig att för lite foder, problem med dåliga hovar och okunnig ägare har varit en bidragande orsak.
En orsak till att en häst faller ur ordentligt kan vara magsår.
Jag fick hem en shetlandsponny i miserabelt skick från en fodervärd, den var riktigt mager trots att den haft fri tillgång till hösilage. Visade sig att den hade magsår, som den troligen fått pga svältkost på sommaren (missriktad välvilja för att hindra att den skulle få fång)
Så om du pratar med veterinären, ställ frågan om magsårsbehandling. (och vill hen skriva ut gastrogard mot magsår, be att istället få peptinor, som är samma sak men mycket billigare...)
 
En orsak till att en häst faller ur ordentligt kan vara magsår.
Jag fick hem en shetlandsponny i miserabelt skick från en fodervärd, den var riktigt mager trots att den haft fri tillgång till hösilage. Visade sig att den hade magsår, som den troligen fått pga svältkost på sommaren (missriktad välvilja för att hindra att den skulle få fång)
Så om du pratar med veterinären, ställ frågan om magsårsbehandling. (och vill hen skriva ut gastrogard mot magsår, be att istället få peptinor, som är samma sak men mycket billigare...)

Det finns även två kopior på gastrogard. Dock varit svåra få tag på i Sverige, vet inte hur det är nu.
 
Det finns även två kopior på gastrogard. Dock varit svåra få tag på i Sverige, vet inte hur det är nu.
enligt Fass finns två djurläkemedel som innehåller omeprazol, det är Gastrogard och Peptinor
och kollar man på www.medicinpriser.se (min nya kompis vad gäller djurläkemedelspriser, även om inte alla apotekskedjor finns med) så finns Peptinor vet i lager på två av kedjorna.
 
enligt Fass finns två djurläkemedel som innehåller omeprazol, det är Gastrogard och Peptinor
och kollar man på www.medicinpriser.se (min nya kompis vad gäller djurläkemedelspriser, även om inte alla apotekskedjor finns med) så finns Peptinor vet i lager på två av kedjorna.

Då har de fortfarande inte kommit in. Dumt. Fanns förr i fass men "tillhandahålls för närvarande ej". Och var inte peptinor. Men bra det kommit "in" i alla fall!
 
Om hästen bara fick 10 kg ensilage per dygn på förra stället så skulle jag (som är van vid svårfödda hästar och kan trycka i min lilla pålle 14 kg torrhö per dygn utan att hon lägger på sig) tycka det vore konstigare om hästen inte var mager. Jag skulle i det läget inte mixtra i onödan med olika kraftfoder och tillskott utan satt hästen på fri tillgång och avvaktat minst en månad för att se hur det utvecklas. Så länge hästen verkar må bra i övrigt (och inte fortsätter tappa vikt) så finns det ju ingen anledning att stressa, och en långsam viktuppgång är nog ändå mer skonsam. Kommer det dessutom lite försommargräs så brukar det göra susen för hullet. :)
 
Varför ger du strå lucern istället för pellets? Jag skulle testa med pellets eftersom det är lättare att äta. Eftersom den har fri tillgång på grovfoder så känns stårlucern som överkurs (om det nu inte är så att den inte tycker om gröt) eftersom du inte har behov av att förlänga ättiden.
Dessutom skulle jag fundera på oljan. Att öka från 0 till 3 dl olja/mål på 1 vecka känns väldigt snabbt för mig.

Han slutade äta pellets i våras och då provade ägaren strå som hästen åt bra av. Igår provade vi lucernpellets-gröt igen och han åt upp allt :bow:
Bra tänker jag för då slipper han tugga med de dåliga tänderna.
 
Bor ni så att det går att få tag i gräspellets så brukar det vara godare för hästen och har bättre värden än lusernpellets. Att det dessutom är billigare också gör ju inte direkt ont heller.
Om hästen har problem med tänderna kan hackad strå faktiskt göra det värre. De hårda vassa stråna kan verkligen ställa till det i en dålig mun. Så om det går undvik det fram tills hästen är kollad i munnen.

Ska kolla på gräspellets :) tips på märken?

Precis så tänker jag med. Att strået förvärrar en redan dålig mun.
Som tur är verkar han äta pellets igen så nu kommer han få lucergröt att suga i sig morgon och kväll.
 
Om hästen bara fick 10 kg ensilage per dygn på förra stället så skulle jag (som är van vid svårfödda hästar och kan trycka i min lilla pålle 14 kg torrhö per dygn utan att hon lägger på sig) tycka det vore konstigare om hästen inte var mager. Jag skulle i det läget inte mixtra i onödan med olika kraftfoder och tillskott utan satt hästen på fri tillgång och avvaktat minst en månad för att se hur det utvecklas. Så länge hästen verkar må bra i övrigt (och inte fortsätter tappa vikt) så finns det ju ingen anledning att stressa, och en långsam viktuppgång är nog ändå mer skonsam. Kommer det dessutom lite försommargräs så brukar det göra susen för hullet. :)


Nä precis. 10 kg för en storhäst är lite.

Min storhäst är svårfödd och han äter ca 20 kg hösilage, lucern, betfor och olja för att han ska se fin ut.
För 3 år sen såg min häst ut som hästen tråden handlar om. Det är inte förän nu som han blivit stabil i hullet, att han inte tappar hull så fort han fryser eller något förändras i stallet eller i träningen.

Tänker väl med hästen tråden handlar om att han får äta ungefär samma foderstat som min storhäst gjorde.
Tanken är att han ska äta lucern och oljan ett tag och går han inte upp efter tandkollen så får jag tänka om då.:)
 
Min Islandshäst gick ner i vikt i tidigare i år. När det var som värst var hon väldigt tunn. Orsaken där var att hon inte åt sitt hö pga vassa tänder. Dessutom är hon låg i rang och på lösdriften hon stod på fungerade det helt enkelt inte.

Jag flyttade henne till annat stall, satte henne på box på nätterna och fri tillgång på hö. Jag upptäckte dock att hon är mycket kräsen. Lusenpellets vägrade hon äta, likaså betfor i stor mängd. Lucernstrå äter hon, men orkar inte få i sig tillräckligt. Är det för mycket mat i krubban äter hon inte. Jag prövade det mesta tills jag "vågade" prova Granngården Aktiv Fiber. Gav ca 1 kg per dag och hästen gick upp i vikt relativt fort.

Granngårdens Aktiv-sortiment rekommenderar jag varmt till svårfödda och kräsna hästar. Hö är prio ett, problemet jag har är att hästen inte äter tillräckligt med hö. Olja är också bra, går att ge ganska mycket.

Jag har själv fått tänka helt om i foderväg. Islandshästar ska ju vara lättfödda. Det är inte min. Nu har hon gått upp i vikt och ser jättefin ut. Foderstaten hon har nu är värde är långt över vad hon behöver enligt kalkylen. Mitt tips är att inte lita på foderstatsprogrammen utan "våga" ge hästen mer mat. Min ligger på ungefär 3 ggr högre värden än hon "ska" ha.
 
Nä precis. 10 kg för en storhäst är lite.

Det här tycker jag är lite missvisande. Det hänger ju på vad det är för värden.

MIn lilla Fröken (163cm/480kg/normal mot svårfödd) har den här installningsperioden gått på 10,5kg silage + 0,5kg halm/dygn i full ridning (minst 30 min trav och galopp/dag). Och legat helt still i vikt. Så 10kg för en mindre häst ser jag inte alls som ett varningstecken i sig.

Sen var det ju i detta läge för lite.
 
Min Islandshäst gick ner i vikt i tidigare i år. När det var som värst var hon väldigt tunn. Orsaken där var att hon inte åt sitt hö pga vassa tänder. Dessutom är hon låg i rang och på lösdriften hon stod på fungerade det helt enkelt inte.

Jag flyttade henne till annat stall, satte henne på box på nätterna och fri tillgång på hö. Jag upptäckte dock att hon är mycket kräsen. Lusenpellets vägrade hon äta, likaså betfor i stor mängd. Lucernstrå äter hon, men orkar inte få i sig tillräckligt. Är det för mycket mat i krubban äter hon inte. Jag prövade det mesta tills jag "vågade" prova Granngården Aktiv Fiber. Gav ca 1 kg per dag och hästen gick upp i vikt relativt fort.

Granngårdens Aktiv-sortiment rekommenderar jag varmt till svårfödda och kräsna hästar. Hö är prio ett, problemet jag har är att hästen inte äter tillräckligt med hö. Olja är också bra, går att ge ganska mycket.

Jag har själv fått tänka helt om i foderväg. Islandshästar ska ju vara lättfödda. Det är inte min. Nu har hon gått upp i vikt och ser jättefin ut. Foderstaten hon har nu är värde är långt över vad hon behöver enligt kalkylen. Mitt tips är att inte lita på foderstatsprogrammen utan "våga" ge hästen mer mat. Min ligger på ungefär 3 ggr högre värden än hon "ska" ha.

Lita på foderstatsprogram kan man visst göra men man måste också förstå att det som står där är riktvärden, det är vad snitthästen behöver. Har man ingen snitthäst så måste man givetvis anpassa intaget efter vad hästen gör åt i verkligheten. Tabellerna har man att utgå ifrån när man räknar första gången till en häst som man inte vet något om. Sedan tittar, känner, väger och mäter man hästen för att se hur hästen svarar och anpassar utifrån det. Det finns alltså inget "ska ha" utan tabellerna är riktmärken.
 
Det här tycker jag är lite missvisande. Det hänger ju på vad det är för värden.

MIn lilla Fröken (163cm/480kg/normal mot svårfödd) har den här installningsperioden gått på 10,5kg silage + 0,5kg halm/dygn i full ridning (minst 30 min trav och galopp/dag). Och legat helt still i vikt. Så 10kg för en mindre häst ser jag inte alls som ett varningstecken i sig.

Sen var det ju i detta läge för lite.

Instämmer.

Jag har också en lättföding på 163 cm och 545 kg. Ger jag mer än 10 kg av det torra hösilaget vi haft denna vintern så ser hon ut som en fästing efter ett tag. Jag har provat. :p
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Tänkte uppdatera lite om hur det går med hästen tråden handlar om :)

Vi provade som sagt ren lucernpelletsgröt och hästen åt upp allt :d
Blandar vi i olja så äter han inte, även om det bara är en halv dl.
Betfor verkar han äta iaf.

Så nu får han fri tillgång på grovfoder och lucernpelletsgröt morgon och kväll :)
Så får jag se om jag ska lägga på något mer energi-foder efter tandläkaren varit här.
 
Tänkte uppdatera lite om hur det går med hästen tråden handlar om :)

Vi provade som sagt ren lucernpelletsgröt och hästen åt upp allt :d
Blandar vi i olja så äter han inte, även om det bara är en halv dl.
Betfor verkar han äta iaf.

Så nu får han fri tillgång på grovfoder och lucernpelletsgröt morgon och kväll :)
Så får jag se om jag ska lägga på något mer energi-foder efter tandläkaren varit här.

Min vill inte äta linfröolja eller rapsolja. Men riskli-oljan vi har nu äter han och rent av tigger. Så de kan vara olika kinkiga med olika oljor.
 
Hej!

När vi köpte vår prins var han åt det magra hållet (när han kom tillbaka från ägaren innan oss var han bara skinn och ben). Jag räknade ut en foderstat åt honom och gav hela den givan i boxen. Sen fick han fri tillgång på hö i hagen, samt 3,5 dl olja. Olja behöver man ju vänja in gradvis för att hästen ska kunna tillgodogöra sig den, så det tog lite tid att få upp den till bra nivå.

Vi flyttade till riktigt kraftigt sommarbete - då tappade han vikt igen så vi stödfodrade med lucern och olja även sommartid.

Under hösten började han långsamt gå upp i vikt igen för att plötsligt en dag vara fet. Så det kan ta tid att få upp dom i hull om de väl varit riktigt magra.

/L
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 291
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp