Hur fodrar man upp en liten ponny?

Bismark

Trådstartare
Kanske lite dum rubrik, ger mer mat såklart:p

Jag köpte en ny ponny för 2v sen, ett British Spotted Pony Miniatyrsto som är född förra året. När jag fick hem henne känner jag att hon är väldigt muskelfattig och påtalar detta för säljaren som säjer att det beror på att hon har fått ett dåligt hö till dem och att ungisarna hann tappa väldigt snabbt på den tiden det tog för henne att få hem ett nytt. Hon var inte alls lika tunn när jag var och titatde på henne 2v tidigare, kan det verkligen gå så fort?:confused:


Men nu till mitt problem, fodra upp lill-strumpan på ett snällt sätt. Jag vill inte fodra upp henne för snabbt så att hon får fång men hon behöver verkligen få i sig mat! Hon är väldigt muskelfattig i hela överlinjen:crazy:


Hon får nu fr tillgång på mitt hö som har hyfsade värden, har dem inte i huvudet nu men det ligger lite lågt på protein. Och det är ju det som den lilla behöver mest nu! Hon har nog aldrig ätit kraftfoder förut för hon ratar allt jag har provat (betfor, kraffts müsli pillar hon i sig lite, soja likdant) Lyckas lura i henne ½dl soja blandat med melass nu varje kväll. Melass och äpplen är det enda hon äter:p

Provade köpa lucernhack men det föll inte alls lilla prinsessan i smaken, dock så får hon fortfarande det i en hink i boxen iafall hon plockar i sig lite.


Spinkig rumpa, syns dock dåligt pga av all päls


Här ser man lite bättre hur tunn hon är över halsen och hur bukig magen är.


Någon som har tips på vad jag kan ge henne som är väldigt smakligt? Som hon kan äta liten mängd av och att det ändå ger mkt protein. Hur mkt vågar man fodra innan det blir risk för fång? Hon väger nu 75kg och får helt fri tillgång på hö, plockar i sig runt 3kg/dag kanske..
 
Sv: Hur fodrar man upp en liten ponny?

Det är inte protein som ger fång! Så just det behöver du inte oroa dig alls för!

Ge henne lite som möjligt av ditt grovfoder om det innehåller för lite protein! Det är en attans massa onödigt tuggande som ger för lite protein. Det är viktigt att det hon tuggar i sig ger henne mycket proteiner.-
Det är JÄTTESVÅRT att fodra små hästar så att de får i sig tillräcjligt mycket protein utan att det blir energiöverskott. Än värre med växande unghästar! Det krävs grovfoder med högt proteininnehåll kombinerat med proteinkoncentrat.
Prova med lusernpellets och ge t.ex soja, krafft protein eller kvarnbys Proteinmineral som tillskott 2-3 ggr/dag, ca 75 g/gång.
 
Sv: Hur fodrar man upp en liten ponny?

Tack för svaret:)

Då kan jag alltså ge henne en hel del kraftfoder utan att behöva vara rädd för fång? Även om det ger mer energi också utöver proteinet? Hur mycket soja vågar jag ge henne? 1dl om dagen? Har krafft Rehab hemma som jag kan prova med och se om hon kan tänka sig äta pellets. Det är egentligen största problemet, att hon inte vill äta nåt annat än hö.

Finns det något "färdigt" grovfoder att köpa i butik förutom lucerhacket som hon inte ville äta? Köpa ett eget hö till bara henne är ju ganska lätt fixat bara man hittar nåt med bra värden. Vad är lagom värden/kvot för henne?
 
Sv: Hur fodrar man upp en liten ponny?

Kolla även upp om hon har mask (tex spolmask).
Soja räknar man max 100g per 100kg häst o utfodringstillfälle. 1dl brukar vara 60g om jag inte minns fel.
// Linda
 
Sv: Hur fodrar man upp en liten ponny?

Men då är ju 1dl soja ganska lagom:)

Hon är avmaskad med Cydectin efter hemkomsten och den skulle enligt vet ta spolmask också!?

Ringde nu i eftermiddag och köpte annat hö till henne med bättre kvot. Känns som det bästa alternativet faktiskt eftersom hon är så petig med att äta kraftfoder:)
 
Sv: Hur fodrar man upp en liten ponny?

det finns spolmaskar som är resistenta mot ivermectin, jag vet inte om det innebär att de även är resistenta mot moxidektin, som är "närliggande". Själv vet jag att jag har såna ivermectinresistenta spolisar här, så jag kompletterar med Axilur till fölen.
Ett träckprov ger svaret (vänta några veckor till med att ta det) och då vet du dessutom hur du behöver avmaska resten av säsongen.
Men faktum är att föl av liten ras är det svåraste som finns att fodra för att ge dem lagom mycket av protein och energi. Det är inte alls ovanligt med undernärda såna, så jag skulle misstänka att det är foderrelaterat.
 
Sv: Hur fodrar man upp en liten ponny?

Men alltså veterinärer har inte speciellt bra koll på avmaskning?! Eller är de bara de här nere som är sånna?

Ska ta kolla masken på henne sen men de rekommenderar ju att man tar det senare då de kan vara i vilostadie nu så vet tyckte inte det var lönt att göra det nu. Ska i vilket fall som ta kolla masken på alla i stallet innan de får gå ut i sommarhagarna:)


Ja det känns ganska svårt att anpassa maten, vill ju att hon går upp i vikt men inte för fort så att hon blir dålig. Sen iom att hon väger såpass lite så tycker jag att jag har svårt att veta hur mkt av kraftfodret jag vågar ge henne för magens skull..

From i morgon får hon iaf nytt hö med utlovade bra värden. Ska bli spännande att se analysen:p Dessutom har jag lyckats pilla i henne både soja och krafftpellets så nu har jag ju ett par alternativ! Ska räkna på en foderstat så fort jag har fått analysen på det nya höet. Men tycker du att jag ska ge henne fri tillgång på nya höet? Beror ju lite på värdena klart men bara sådär spontant, deras hör brukar ha en kvot på 6-7 och detta skulle enligt honom vara samma eller bättre med protein..
 
Sv: Hur fodrar man upp en liten ponny?

jag vill ärligt talat inte rekommendera något alls innan jag sett värdena på höet.
Till ett föl som halkat efter i protein är det av allra största vikt att det blir så mycket protein som möjligt på varje tugga mat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 189
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 986
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 002
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 298
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp