hur för jag med mig ledarskapet till hästryggen?

L

Lindi

Detta är en stor och viktig fråga för mig. Min pålle har jag hanterat enligt NH i ca ½ år och det går jättebra. Han är ganska osäker och rädd av sig, men litar väldigt mycket på mig från marken. (ex. så gick vi över en ca 200 m lång träbro ca 10 m över forsande vatten (precis vid kraftverk) och han blinkade inte ens, han har aldrig varit i närheten av en träbro innan... Järnvägarsövergångar och allt möjligt bryr han sig inte heller om när jag går framför.). Tycker att vi har kommit långt i vårat "förhållande" :o och jag försöker verkligen att TÄNKA hela tiden... :cool: Sen är jag oxå väldigt lugn och så med honom, han har varit mycket stressad innan (ex. en i stallet "trängde" sig i spolspiltan, hörde henne säga till en annan att "det tar ju en halvtimme för henne att göra i ordning hästen". och det är jag STOLT över :D )
iaf, så fort jag sitter upp på honom blir han en annan häst... Har jobbat bort mycket nervositet osv så han är väldigt mycket lugnare, men det märks att han verkligen inte litar på mig när jag sitter på honom, vilket gör mig lite ledsen... :cry: Han blir då väldigt rädd av sig, bron är tex helt oacceptabel att gå över... funkade inte ens när jag ledde honom halvvägs och satt upp mitt på bron... :D
Har börjat rida honom i repgrimman och försöker få in dom signalerna, vilket funkar super :rofl: problemet är oxå att han tycker inte det är roligt att bli riden... :cry: å då blir jag så ledsen och oinspirerad.. :o Han vill vända osv innan vi kommit ut från gårdsplanen (alltså det är absolut inga stora protester, uatn han försöker vända 1-2 ggr, sen går han snällt) men när vi kommer ut i skogen verkar han tycka det är rätt kul (särskilt att galoppera... :bump: ) Testade att rida lite i hagen i helgen, eftersom jag bara ridit på grimma två gånger så jag vill ju inte rida ut på det än, men vill gärna göra det sen då han lyssnar så bra på den. Då ville han knappt göra nånting alls, hur ska jag göra för att inspirera honom mer och få honom att tycka att det är roligt??? Rider alltid ut annars. Rider typ bara en gång varannan vecka, så det är inte uttjatning, annars går han framför vagn och då är det inga såna här problem, det tycker han är rätt kul.
Även när han körs är han rädd av sig, fast mindre än när han rids.
Ska antagligen gå en längre kvällskurs med honom snart, men det är dyrt och jag har ingen som kan köra oss... Och i stallet där jag har honom finns ingen annan "nh-människa".
Hoppas att det inte blev alltför snurrigt och att ni har nåt bra att skriva! om jag snurrade till nåt e det ju bara att fråga... :D
 
Ja, jag hinner inte dra allt här direkt (skriver sent) men jag kan dra i stort vad man gör. Först så måste det finnas en relation från marken som är bra: man kan ta överallt, hästen förflyttar olika delar av kroppen både genom tryck (ex. med hand) och driva runt hästen fram/bak och backa. Även att hästen kommer till en lika lätt som den går undan, och att den går att jobba på cirklar och över/under/genom osv. olika hinder. Att hästen skall vara villig att ställa in huvudet och att hästen går undan för ett litet tryck är jätteviktigt...

Nog om marken. Nu till ryggen.

1: kolla av att hästen tycker om sin sadel/pad/vojlock och sina ryktsaker. Många hästar hugger åt sina vardagliga saker, :mad: så innan man använder dem bör man bearbeta det med hästen så att hästen accepterar dem.

2: Sadla hästen, gör det i etapper tills hästen tycker att det är ok att bli sadlad. Ex. kan du lägga på sadeln, dra av den och lägga på den igen osv. och sadla hästen många gånger. Öva gärna på ett staktet först och se till att du kan sadla fint och mjukt utan att sadeln kommer på med en "duns".

3: Dra åt sadelgjorden i minst tre omgångar. Lek med hästen emellan så att den får upp flåset. Om hästen är "bock-benägen" (och självklart annars också) kan man skicka hästen över ett hinder, så brukar det lösa ut bockningen. Efter en stund brukar dock hästen börja tänka till och bli cool igen. :cool:

4: Gör uppsittningar utan att lägga över benet från båda sidorna. Ställ dig i stiglädret och smek hästen på andra sidan. Gör detta bara om hästen tycker att det är ok att du stiger upp. Om hästen går iväg eller på annat sätt surar när du skall upp får du leka mer från marken. Hästen vill då inte ha dig där. Respektera det. :o

5: Väl uppe i sadeln - "hurry up and relax"! Sitt bara där och låt hästen stå still. Gör till en god vana att ta det lugnt när man sitter upp och så slipper du hoppa efter hästen så småningom för att komma upp. :crazy:

6: Stillastående:
- böj hästens huvud genom att kamma repet (ja, just det - jag brukar använda bara repgrimma och grimskaft till dessa delar...)och be hästen slappna av. Går hästen runt håller du i repet tills hästen slappnar av och står still. Ge då strax efter tygeln. Man kan göra detta från marken först, när man leker där, så känner hästen igen sig.
- gör bakdelsvändningar och framdelsvändningar från stillastående...
- backa några steg och slappna av.

Skritt:
- Håll gärna till i en rundel av något slag och ta upp hästen i skritt (som i sig faktiskt är en liten vetenskap :) och be den gå ganska raskt. Var engagerad och rid med mycket fokus!
- Stanna hästen genom att först sluta rida, sen kamma repet tre gånger upp och ner(förberedande kommando) sen stanna på tredje gången (på ner alltså) och hålla i där och böja hästen som du gjorde från stillastående. Håll tills hästen stannar och slappnar av. Vila. Och börja om igen...

Trav:
Ta upp hästen i trav och gör som ovan. Se till att hästen håller sig till kanten av banan/cirkeln och gör sitt jobb. Korrigera med små "bumpar" i repet om hästen inte håller ut i cirkeln. Stanna hästen som ovan (sluta rid, kamma repet upp och ner, stanna på ner och håll i, dra repet åt dig så att hästen böjer sig, håll tills hästen stannar och slappnar av.)
- Jag brukar rida med ett rep på 3,8m när jag gör detta(isolerar en tygel i taget på detta vis) och jag när jag behöver byta håll brukar jag kasta repet över hästens huvud. Men observera! Gör detta från marken först innan du gör det från ryggen, annars kan du få en väldigt intressant ridlektion! Sen också från stillastående...
- Annat man kan göra från traven medan hästen gör sitt jobb: öva på traven! Sitt ner i traven, rid lätt, rid med höger bakben, rid med vänster bakben och öva dig i att kasta repet över hästens huvud utan att klämma åt med benen (= öka farten...)

Galopp:
- Pja, som i traven. Ta upp hästen i galopp, låt den sköta sitt jobb. Stanna hästen som ovan och du har en sk. "one-rein-stop", väldigt bra på färden. Man vill ju ha en häst som man kan få fart på men också som kan "tända av". Genom att göra stanna-övningar lär man hästen det.

Något man också kan göra är att ta upp hästen i önskad gångart och sedan göra en sk. 9-step-back-up. Om du inte vet vad det är ska jag ta det en annan kväll :) Man tar alltså upp hästen i ex. skritt och sen signalerar man "stanna" eller egentligen "backa" så får man en snygg stopp. Lämpligtvis börjar man jobba med ex. stillastående och skritt innan man utökar till högre gångarter.

Om man lär hästen att tänka "backa" när den ska stanna blir stoppet mer balanserat än om man ska "stoppa". Man kan testa med sig själv att springa framåt och försöka tvärnita, samt jämföra det med att springa framåt och sen backa istället för att stanna. Det är stor skillnad!

Det finns ännu mer och roligare saker att göra, :bump: men jag måste tyvärr runda av lite. :( Men det är lite att börja med som gör att du betar av hästen steg för steg, gångart för gångart och hästen lär sig dina signaler. Och du får en häst som lär sig tända av och ta det lugnt i olika situationer.

Lycka till!
Camilla
 
Hej!

Tyckte att ditt lååånga inlägg var väldigt bra skrivet :) :bow:

Men satt och funderade lite.. Hur kammar man repet? :confused: :D
 
har du kollat så sadeln verkligen passar?? och att han inte har ont nånstans....typ rygg el mankparti???
 
kamma rep...

Det är enkelt att göra...men hur ska jag beskriva det... :confused:

:idea

Håll händerna öppna med handflatan uppåt och låt repet ligga i handen. Sen börjar du "hala in" hästen med att "kamma" repet. Det gör man genom att med öppna händer växelvis mata repet mot sig. Om hästen inte följer med sluter man händerna gradvis samtidigt som man "kammar" repet mot sig. Följer inte hästen med fast du lägger på mer tryck får du till sist sluta "kamma" och bara hålla emot så mycket som hästen håller emot (obs! inte mer!)Har man lekt YoYo-game från marken bör detta dock inte vara något problem :)

Hoppas att det var hyfsat lätt att förstå :crazy:

Lycka till!
Camilla
 
Re: kamma rep...

...bara lite... :o

...säg till om jag ska försöka mig på en bättre...

;)

/Camilla
 
Re: kamma rep...

..."eller ja, jag fattar vad du menar..."

Åh. Tack. Det värmde. :crazy:

:rofl:

/Camilla
 
Re: kamma rep...

Här kommer lite mer. Hur man rider med fokus! Detta är det roligaste som finns! Men jag ber er OBSERVERA - GÖR INTE DETTA OM NI HAR PROBLEM MED MARKARBETET EX. 7 GAMES!

Beväpna dig med en rundstav (ca 12mm i diameter och ca 1,2m lång) eller helst en sk. carrotstick, dom är bäst! Hästen klädes för dagen i en mundering av: någon typ av sadel, repgrimma och ett NH-grimskaft.

FRÅN MARKEN:

Staven:
- stå vid hästens sida, typ vid bogen, och håll i grimskaftet med innerhanden. Se till att grimskaftet inte är sträckt utan att det är en böj på det, annars är risken att man drar i hästen och det är inte meningen.
- med ytterhanden håller du staven på följande sätt: håll staven i änden och greppa med hela handen, håll armen rakt framför dig med staven mot hästen, vinkla ut handleden lite så att "pek-knogen" pekar framåt. Det brukar vara en bra vinkel att jobba i :) Håll armen låst så!
- börja göra en liten cirklande rörelse en bit från hästens mule, det gör man med att föra den låsta armen åt sidan. Rör på hela armen - inte bara handleden! En stav är en förlängning av ens arm och skall så vara jämt. Inte som en till led :p
- sen är det bara att göra små cirklade rörelser och öka cirklarnas storlek tills man kommer mot mulen. Om hästen flyttar huvudet för pinnen (=logiskt :D) så sluta rörelsen och smek den med staven på mulen tills den stannar - ev smeker den med andra handen tills den stannar. Du vill ha en häst som gör vad du ber om - inte som flyr...
- Repetera tills du kan hålla staven lite cirkulerande framför hästen (detta är alltså en typ av driving game) och hästen går villigt med framdelen åt båda håll.
- Om hästen står kvar när du kommer med din stav nära så fortsätt din rörelse och låt din häst gå in i staven. Kanske låter konstigt när hästen står still, men du varnar att det kommer en vevande pinne här - och att det är bäst att hästen håller sig undan den om den inte vill ha den på sig...

Grimskaftet:

Stå vid hästens sida och släng grimskaftet över hästens huvud tills den tycker det är ok. Öva dig i att göra en fin båge som inte fastnar i mulen :crazy: utan att du kan göra det fint och snyggt. Självklart får man ta hänsyn om man har en "grön" häst som kanske inte ens klarar av något i ansiktet men då får man ju gå tillbaka till "friendly game" osv.


När detta fungerar kan du flytta upp på ryggen.

RYGGEN:

Repet:
- i stillastående kastar du repet över hästens huvud från sida till sida. Obs! Se till att du klämmer med sätet/benen för då brukar hästen gärna sätta igång att gå...
- ta sen en gångart i taget och häng med hästen och bara koncentrera dig på att kasta repet över hästens huvud. Supertips - titta inte på hästen när du gör detta. Försök vara fokuserad framåt och göra detta i "ögonvrån".
- stanna som jag beskrev i inlägget innan här tidigare med en tygel...

Med stav:

- ha grimskaftet på ena sidan som en tygel (ledande tygel)
- slut med hela handen staven (blir som en yttertygel) och håll den rakt upp - låt staven vila mot din axel när du inte behöver använda den.
- ta upp hästen i skritt (sen är det bara att öka från gångart till gångart varefter det fungerar - se till att Du vinner lekarna bara...)

- Gör nu detta när du ska svänga och ha staven på motsatt sida du vill svänga åt:
Steg 1: vänd på huvudet dit du ska - var fokuserad och titta åt det håll du vill gå åt.
Steg 2: vänd naveln åt det håll du ska
Steg 3: lägg på ytterbenet
Steg 4: sätt ut staven och använd leken som från backen om hästen inte går undan på en gång.

Kom ihåg att alltid göra rörelsen i samma ordning: ögon, navel, ben, stav. Gör du det kommer du snart ha en häst som svänger dit du tittar! Enkelt, roligt och bra!
För att stanna hästen med stav:

Steg 1: sluta rid och kanske gäspa :)(slappna av i kroppen - var gärna övertydlig i början. Ju bättre skådis du är desto lättare för hästen att förstå!)
Steg 2: sätt ut staven framför hästen
- om du har staket på höger sida kan du sätta ut staven på vänster sida så bromsar hästen upp sig. Ta bort staven när hästen står still (ofta rakt framför stängslet) - gnossa lite vänligt på halsen eller nosen när den stannat.
- Du kan också sätta ut staven och hålla den så att hästen gör en cirkel och så tappar fart mer och mer tills den står stilla. Gnossa lite och gör en rejäl paus.

VIKTIGT! När hästen stannat - ge den en paus! Pausen är en mycket effektiv belöning som hästen förstår. Och när man stannat hästen - låt den tända av ordentligt. En del hästar är lätta att få fart på men svåra att tända av, så lär hästen att göra det med att inte belöna annat än vid avslappning.

Pja, det var lite om det. Långt igen. Och om ni undrar över grimskaftet så kan ni endera delen använda det som säkerhet eller helt enkelt variera mellan ledande tygeltag och staven som yttertygel.

Ha det så gott och lycka till!

Camilla

...som fortfarande hävdar att det är bättre att köra på en NH-linje... :p
 
tack så jättemycket för dina svar!!! :bump: jättebra och rolig läsning! (nu ska jag bara se om jag kan få ihop det i verkligheten med... :o )
min lille pålle flyttar sig åt alla håll för första gradens tryck och flyttar mycket enkelt även utan fysiskt tryck. tyvärr har vi inte kunnat öva sååå mycket med olika hinder (matte har dålig fantasi+ att det inte finns så mycket roligt på gården), men lastpallar, bäckar, träbroar och järnvägsövergångar mm är inga problem.
har kommer lite punktade kommentarer till dina punkter... :)
1. han har inga problem med borstar lr nåt sånt.
2. han har inga problem med sadling/selning
3. drar alltid sadelgjorden i omgångar och han reagerar inget på den.
4. ska träna mer på uppsittning, han är lite ouppfostrad och tycker att när matte nästan är helt upp då är det ok att gå... (helt mitt eget fel, då jag var lite nonchalant på det i början... men det börjar bli bättre)
5. hehehe... det ska jag definitivt göra... fast min pojke kommer väl tycka att jag är helknasig... :crazy:
6. ok, tror att jag förstår det mesta. har ju även varit på flera kurser där de har ridit och gått igenom grunderna, så joo de kan nog gå... :smirk:
men en följdfråga, hur ska jag få honom att tycka att det är roligt? i nuläget tycker han att all ridning som inte är galopp är dötråkigt och då vill han knappt bort från gårdsplanen... :confused: och om jag är i hagen är han ännu värre, för då ser han ju stallet hela tiden...
oj, måste sluta... tyvärr dröjer det ca 2 veckor innan jag kan svara, då jag ska på praktik, men skriv gärna ändå!
 
Hej Lindi!

Kanon!

Uppsittningen kan man göra så att man först gör saker som påminner om att sitta upp: lyft upp benent som för att sätta den i stigbygeln - men ta ner foten igen.
- stå vid sidan och hoppa lite upp och ner. Jag brukar ställa mig vid sadelstaden och sätta handen på hästen och göra lite gymnastiska övningar (kanske inte en åskådare skulle kalla min elefantdans för men...något liknande i alla fall.) Har man en stor häst (my late horse was 174cm...) så får man ofta ta lite sats för att komma upp :D
- om hästen går iväg när du ställer dig i ena stiglädret ställer du hästen inåt och väntar tills den stannar, kliv sedan av.
- Jag lovar! Hästar brukar vara ganska lätta att trubba av - så dela upp allt i småbitar och repetera. Och det är bra motion/stretching!

Hur man får en häst att tycka saker är roligt? Vinn lekarna du leker och var lite "provokativ" - utmana hästen och spräng lite gränser! Det största felet man gör är att man blir fast på en nivå och inte kommer vidare.

Det är ju lite speciellt med NH. När man betar av grunderna får man ordning på mycket och det blir en mer harmonisk relation - det är ju det som alla upptäcker som provar på det! Men snart kommer man till en punkt där man känner att man blir fast - och man ser att hästen kräver mer än att få sina fötter flyttade fint och mjukt.

Genom det jag utbildar mig är fantasin en av grundnycklarna - och det rent otroligt vad man kan åstadkomma med...egentligen vad som helst som kategoriseras som häst ....utan att för den del ha en välstammad eller särskilt atletisk häst! Stencoolt tycker jag!

Och sen är det viktigt att man själv är positiv när man leker med hästen (så att man inte går ut och jobbar eller "tränar" hästen - det är själsdödande för den!) Öva du på ditt och ha för avsikt att vinna och hästen kommer att få mycket att tänka på...

Ha det så gott!
Camilla
 
Tack så jättemycket för ännu ett superb svar! :bow:
ja, ska nog börja jobba lite mer med uppsittningen i helgen. Har redan haft en annan häst som jag "jobbat bort" det här med att gå iväg med, så jag har en aning om vad jag kan göra. alltså det jag gjorde var att först lära henne att bara böja halsen från marken och sen använde jag det när jag satt upp. efter bara några dagar hade jag en häst som stod blickstilla och en mycket imponerad ägare... :p

hmm, hur vinner man leken konditionsträning??? :o :D
arbetet från marken tycker han är jätteroligt, det är när jag rider som det blir tråkigt, ännu tråkigare är det om jag försöker leka några lekar från ryggen i en inhägnad... då håller han på att dö av tristess... :crazy:

ja, har kommit rätt nära den punkten att han tycker att det här med att flytta på fötterna är ingen större utmaning... fast nu har jag lite rep. ett tag, då jag har varit borta 3 v. och några andra har tagit hand om honom. Min lille häst var såå okoncentrerad igår.. :crazy: precis som tidigare... men han e väldigt söt... :love: :crazy:
jag gör absolut inte det här för att träna hästen, han kan ju redan allt, det är bara jag som ger konstiga signaler... :smirk: Jag tycker det här är svinkul, hoppas på att få ett bra samarbete med honom och att det ska göra hans psyke gott så han kan koppla av mer...
Ska börja på en kurs som varar en längre period den 4 nov. för en jätteduktig tränare och ska muta min mamma så hon kan köra dit min häst så jag slipper låna... :angel: (får nog fortsätta baka kakor varje helg i flera år...)
ang det med fantasi så tycker dom i mitt stall att jag är galen (ok, lite galen e jag väl... :p ). särskilt när jag frågade efter en pressening... :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 559
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp