Hur förbättra traven?

carolineartemis

Trådstartare
Hej

Nu vänder jag mig till alla kunniga bukefalister här inne.
Jag har ett halvblodssto på foder som jag antagligen ska köpa. Hon är en underbar häst och jag har lagt ner mycket jobb på henne under det här halvåret jag haft henne. Allt har verkligen börjat lossna och hon känns jättefin. Nu till "problemet", hennes trav. Hon har kort steg i traven och är ganska markbunden. Detta har hon alltid varit (hon är 14) och det är inget fel på henne på något sätt. Vad jag har hört så är traven den gångart som är lättast att förbättra så nu vill jag ha tips på hur man kan göra detta. :)
 
Sv: Hur förbättra traven?

Rid så att hästen får en aktiv bakbensteknik. Dvs mycket övergångar och så. Cavaletti ska också vara bra till detta eftersom att det aktiverar bakdelen och inbjuder till att länga stegen. :)
 
Sv: Hur förbättra traven?

Hade själv detta problem, fast åt andra hållet ;) Min varmblodsvalack hade väldigt lång och snabb trav (såklart) Jag löste det hela genom mycket bomträning. Jag la upp 5 bommar med 110 cm på en rad och sedan kortade jag avståndet till 100 cm och därefter har han fått något kortare trav. Mycket beror säkert på att han har fått mer muskler kan jag tänka. Du får prova dig fram :D Lycka till
 
Sv: Hur förbättra traven?

Jobb med bommar och små hinder kan vara bra.
"Lura" henne att jobba med bakben och rygg genom att ex. klättra ute i skogen.
Rid mycket övergångar skritt-trav, även mycket tempoväxlingar i traven. Var noga när du rider trav att hästen bär sig själv och lägger tyngd punkten på bakbenen. Var heller inte rädd för att rida på i lite friskare tempo ibland,
 
Sv: Hur förbättra traven?

Hej

Nu vänder jag mig till alla kunniga bukefalister här inne.
Jag har ett halvblodssto på foder som jag antagligen ska köpa. Hon är en underbar häst och jag har lagt ner mycket jobb på henne under det här halvåret jag haft henne. Allt har verkligen börjat lossna och hon känns jättefin. Nu till "problemet", hennes trav. Hon har kort steg i traven och är ganska markbunden. Detta har hon alltid varit (hon är 14) och det är inget fel på henne på något sätt. Vad jag har hört så är traven den gångart som är lättast att förbättra så nu vill jag ha tips på hur man kan göra detta. :)

övergångar och tempoväxlingar i oändlighet *s* fem steg trav - halt - fem steg trav - halt är en bra övning. se bara till att inte få in skrittsteg eller så. trav direkt ur halten. fem steg kan vara svåret, börja med 20 kanske och jobba dig neråt.

osså bomarbete, ut i skogen o traska över kalhyggen mm.
 
Sv: Hur förbättra traven?

svarar alla

Tack för era tips! Rida i skogen och klättra mycket det gör jag redan. Men bomövningar har jag varit dålig med. Ska även börja rida mer övergångar.
Problemet med henne är okså att hon har för bråttom. Har fått jobba oerhört mycket med att få henne att gå i en lugn trav. Men nu går det :D
 
Sv: Hur förbättra traven?

Jag förbättrade traven på min häst genom tempoväxlingar i uppförsbackar, inte så branta men så att hästen får ta i lite extra samt tempoväxlingar i öppna. Viktigt är att hästen kommer bakifrån hela tiden och bär sig själv. Dock upplever jag större förbättring i ökningarna än i arbetstraven.

Lycka till!
 
Sv: Hur förbättra traven?

Låter lite som min unghäst. Jag försöker att jobba mycket lösgörande med honom eftersom jag kallt antar att hans korta steg beror på en spänd rygg/hals. Så han jobbas i lång låg form och där vi hela tiden jobbar med att få upp manken, och flytta olika delar av halsen framför hästen; ibland halsbasen framför manken, ibland mittersta tredjedelen, ibland bara ställning i nacken. Små små millimeterkorrektioner men ofta, i samverkan med sitsen. Jag försöker att rida honom som jag kör bil på motorvägen - små korrektioner men hela tiden! Kräver en enorm koncentration dock så att jag hinner uppfatta vart han är på väg att falla /göra sig tung, så jag orkar sällan mer än 20 minuter åt gången. Detta jobb gör jag mest i skritt. Då får jag oftast automatiskt en något bättre mer rytmisk takt i traven, lugnare tempo men utan att det blir lusigt. Och massa massa jättenoggrant ridna övergångar dvs hästen får inte deviera från det raka (falla in med rumpan eller ut med bogen eller tvärtom).
 
Sv: Hur förbättra traven?

Hej och tack för alla tips.

Jag red henne över lite bommar igår. De låg på normalt avstånd . vissa gånger gick det jättebra medan hon vissa gånger trampade om precis innan sista bommen i stället för att länga ut steget. Jag provade,lättridning,nedsittning och lätt sits,hög form,låg form,ingen form men inget verkade göra någon skillnad. Hur får man henne att fatta att hon ska långa ut steget så hon kommer över bommen eller är det bara att träna,träna,träna????
 
Sv: Hur förbättra traven?

Låter lite som min unghäst. Jag försöker att jobba mycket lösgörande med honom eftersom jag kallt antar att hans korta steg beror på en spänd rygg/hals. Så han jobbas i lång låg form och där vi hela tiden jobbar med att få upp manken, och flytta olika delar av halsen framför hästen; ibland halsbasen framför manken, ibland mittersta tredjedelen, ibland bara ställning i nacken. Små små millimeterkorrektioner men ofta, i samverkan med sitsen. Jag försöker att rida honom som jag kör bil på motorvägen - små korrektioner men hela tiden! Kräver en enorm koncentration dock så att jag hinner uppfatta vart han är på väg att falla /göra sig tung, så jag orkar sällan mer än 20 minuter åt gången. Detta jobb gör jag mest i skritt. Då får jag oftast automatiskt en något bättre mer rytmisk takt i traven, lugnare tempo men utan att det blir lusigt. Och massa massa jättenoggrant ridna övergångar dvs hästen får inte deviera från det raka (falla in med rumpan eller ut med bogen eller tvärtom).

Intressant!
Skulle du kunna redogöra för hur du gör för att påverka olika delar av halsen?
 
Sv: Hur förbättra traven?

Jag kan göra ett försök. (Det är svårt att beskriva alla nyanser som handen gör. Man måste vara så in i norden koncentrerad och läsa av hela tiden vad som händer inuti hästen och ändra vad handen gör efter det, släppa efter i rätt ögonblick/ta mer/mindre etc). Men utgångspunkten är ungefär såhär och jag gör gärna detta i halt till en början så att jag verkligen kan vara så noggrann som jag måste vara: Tar långsamt ut en hand som i ett ledande tygeltag till en bit utanför hästen och ser till att bettet ligger still i hästmunnen så jag inte drar ut det på ena sidan (och här pratar vi tiondels millimetrar). Flyttar inte hästen med utan håller fast sig - så som de gärna gör i början, håller jag bara stilla och väntar ut, använder INTE mer kraft utan låter hästens kropp själv komma på det. När hästen kommit dit jag tänkt släpper jag tygeln, i början snabbt och hela tyglen för att säga Bra! du fattar!, senare öppnar jag bara fingrarna något så hästen långsamt kan "tugga tygeln ur min hand".
Sen, basicly, ju mer jag håller emot på andra sidan medan jag flyttar hästen sidleds desto mer får jag bogar/halsbas/botten så att säga.
Släpper jag fram nån centimeter på "yttersidan" och närmar mig hästen med det utåtverkande tygeltaget något får jag mest mitten, och bara en kramning i vanliga handläget påverkar mest nacken. Det är väldigt noga att man håller bettet exakt helt still i hästmunnen, alltså tar inte mer än hästen är med på. Släpper den bettet är övningen inte alls till lika stor nytta. Och att man självklart inte forcerar, eller missar eftergifterna (som ibland inte behöver vara mer än att man släpper en kort bit för att sen göra på nytt)

Nu är denna förklaring väldigt grovt tillyxad och vad som funkar på denna hästen kanske måste föregås av andra övningar på en annan häst, så jag kan självklart inte utlova några resultat men denna häst lossnar väldigt bra i hals och rygg av detta. (tuggar mjukt, slickar sig om munnen, släpper ner huvudet, blundar och man kan se hur det små-rycker till lite då och då i honom när "nervbanorna lägger nya vägar")

Kombinerar detta sen med lösgörande övningar på ridbanan alltså enkla böjda linjer med bakåtbalanserande halvhalter med efterföljande (förhoppningsvis!:D) framåtnedåt-sök. Får jag det så är steget till att ändra steglängd och få lite svikt inte SÅ långt bort, då kan jag oftast fixa resten med att rida lätt med en lätt fördröjning i sittfasen och på så vis få en lite långsammare rytm med mera spänst.
 
Sv: Hur förbättra traven?

OK
Provade det du skrev om i inlägg 8, med ideliga korrektioner, och fick en "bättre" trav. Första gången på länge det fanns luft i den. Men det var jobbigt att inte åka ned i hålet på vänstersidan...
Detta med att leka med bettet i halt funkar inte med min häst; har provat på ett antal andra med resultat, men aldrig med min. Nu har jag förstås inte provat på väldigt länge, så det kan jag göra igen imorgon.
Har också provat att ta traven från halt efter ryggning något steg, funkar bara om hon är ordentligt lösgjord.

Jätteintressant detta!
 
Sv: Hur förbättra traven?

Hej och tack för alla tips.

Jag red henne över lite bommar igår. De låg på normalt avstånd . vissa gånger gick det jättebra medan hon vissa gånger trampade om precis innan sista bommen i stället för att länga ut steget. Jag provade,lättridning,nedsittning och lätt sits,hög form,låg form,ingen form men inget verkade göra någon skillnad. Hur får man henne att fatta att hon ska långa ut steget så hon kommer över bommen eller är det bara att träna,träna,träna????


Hmm. Vissa gånger gick det bra sa du?
Det är oftast lättare att få hästen att hålla ett visst tempo om man rider lätt. Till exempel om de travar för snabbt kan man "rida lätt långsamt" för att de ska lugna ned sig och trava långsammare.
Har du kommit igång ordentligt med tempoväxlingarna? Det kommer att underlätta väldigt mycket om du utnyttjar dem på rätt sätt.
Red du bara på rakt spår? Prova även bommar på böjda spår.
Var det bara över sista bommen hon gjorde så menar du?
Det är klart att det kommer att ta tid att förbättra traven och det ska det få göra. Men till slut så.. :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 078
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp