Hur förbereder ni er för 2019?

Vi har utan att veta det planerat bra för i år. Få hästar relation till markerna och de har gått i samma hagar sedan i maj, juni. Resten av hagarna blev så övervuxna att vi bestämde oss för att slå dem istället för att låta hästarna gå där, ungefär i samma veva som man insåg vart det barkade med torkan i år. Så vi har fått in en del eget hö och än är inte betet slut, varken i de hagar hästarna går i eller de slagna. Det kommer gräs på de slagna, om än inte i samma omfattning som normalt men avbränt är det inte.

En av våra bästa förberedelser är nog att vi köpt hösilage av samma bonde i tio år och är prioriterad kund. :up: Om man hattat runt mellan leverantörer och inte har någon bra relation med någon foderproducent blir det nog allt svårare. Har också inkörd häst och en jättefin slåttermaskin för enbet så jag är redo även om dieseln tryter. :D
 
Senast ändrad:
Ja, vi har 2,5 hektar helt orört. Vi vill inte släppa ut våra hästar på marken eftersom betet är för kraftigt. Och bönderna vill inte slå eftersom de inte vet hur marken ser ut.

Nu finns det ju flera olika lösningar i den nuvarande situationen (erbjuda sommarbete för någon annan/sakta och stundvis vänja in hästarna på betet etc). Vi har gjort de hagar vi behöver men hälften av marken står fortfarande orörd. Känns fel att gå förbi en så fin äng varje dag när man vet att andra har det tufft.
köp eller hyr en sån här och slå själva! (motordriven slåtterbalk)
20180701_155948.jpg
 
där går jag bet, jag har verkligen ingen aning...
VI har fått vår från ett dödsbo, den är dessutom ursprungligen köpt i tyskland...

(men jag bjussar på en filmsnutt...)
Ser ut att klippa bra. Lite lagom dyrt alternativ om man inte har möjlighet att köpa traktor :)
 
Ser ut att klippa bra. Lite lagom dyrt alternativ om man inte har möjlighet att köpa traktor :)
Klipper lika bra som en slåtterkniv till traktor.
Eller som grannen sa när vi skylle slå hans träda, som han inte vågar köra med slåtterkrossen (ojämn mark pga vildsvin) - slår ni sådär snyggt på trädan så får ni rabatt när jag vänder det...
Så här såg det ut när förstadelen var slagen och skördad.
20180711_132858.jpg
 
@ameo var kan man hyra en sådan?

jag har lite funderingar på att ta eget hö nästa år. Jag har mer mark än mina hästar klarar att beta av och tänkte att man kunde slå en bit i alla fall. Är man ute i tid o slänger på lite gödning i april så kanske man kan ta en skörd i alla fall. Gjorde det för 3 år sedan som ett experiment, då jag både slog med lie och sen hässjade höet. Blev jättefint men var ett jättetungt arbete, och svårt att slå mycket med lien.
Det är inte alltid så lätt att be någon bonde om hjälp heller eftersom när man själv vill ha sitt gräs slaget, då har de fullt upp själva.
Men om man klarar att gå med en sån där slåtterbalk själv och sedan kanske man kan få någon att pressa några balar, så kanske.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp