Hur förbereder ni er för 2019?

MJLee

Trådstartare
Läser att det finns indikationer att 2019 kommer bli, om inte lika extrem, så även då risk för både extrem torka och översvämningar som skapar brist på foder och dåliga skördar. Klarar jordbruket men även hästägare en dålig sommar till? Ett av problemet med att det är kris det här året är att det var dålig skörd 2017. Kommer ett tredje år att vara brytpunkten? Finns det en chans att även hästägare kommer att behöva fundera på slakt och skulle ni klara att göra det rent känslomässigt?

https://www.allehanda.se/artikel/op...bara-att-vanja-sig-vid-bade-torka-och-skyfall

Om alla levde som vi svenskar skulle det behövas fyra jordklot, så varför inte försöka vänja oss vid att leva mer klimatsmart?
 
Jag fodrar just nu med en del lövsly. Betet är slut jag ska förvisso få hem hö i morgon samtidigt så brukar ju aldrig betet vara slut så här tidigt :crazy:
Björkarna börjar redan gulna men övriga träd är fortfarande gröna och hästarna äter gärna ask och sälg löv så varför inte ge dem det direkt. Ju mer löv de äter nu desto länge kommer höet att räcka

https://www.tidningenridsport.se/lrf-ordforande-om-torkan-hastar-kommer-behova-skjutas/
:(
Jag funderar varje dag på min 31 år gamla häst som är pigg och glad men som har svårt att hålla hullet. Jag vill verkligen inte ta bort henne :cry:
 
Tänker vara förberedd på att slå eget hö till hästarna om det skulle behövas, har ju redskapen redan men prioritet annat under några år.
 
Om alla levde som vi svenskar skulle det behövas fyra jordklot, så varför inte försöka vänja oss vid att leva mer klimatsmart?
Det är en sak jag inte riktigt förstår. Varför skulle det behövas 4 jordklub för hur vi lever?
Skulle t ex USA, Kina, Ryssland och andra länder med dåliga fordon ha samma miljökrav på sina fordon, skulle nog mycket av alla avgasutsläpp minska. 🤔

Angående bönder, så är det nog läge att kanske bygga vattenreservoaer där man samlar upp regnvatten för att använda till at bevattna djur/åkrar.
Vet det finns länder som ej har grundvatten, de renar havsvattnet istället.

Människorna kanske skulle ta och lära sig hur man sparar på sitt vatten, alldeles för många är nonchalanta och bortskämda med att det alltid funnits.
 
Det är en sak jag inte riktigt förstår. Varför skulle det behövas 4 jordklub för hur vi lever?
Skulle t ex USA, Kina, Ryssland och andra länder med dåliga fordon ha samma miljökrav på sina fordon, skulle nog mycket av alla avgasutsläpp minska. 🤔
Fast det handlar inte bara om växthusgaser utan även om uttag av naturresurser i form av tex gruvbrytning och skogsskövling. Det handlar om överfiske, överanvändning av vatten osv osv.
Vet du hur mycket råvaror varje svensks konsumtion kräver per år?
Genomsnittssvensken slänger 450 kg hushållssopor mängden råvaror är betydligt större. Är det 3 ton, 10 ton, 30 tin, 60 ton eller 90 ton?
 
Det är en sak jag inte riktigt förstår. Varför skulle det behövas 4 jordklub för hur vi lever?
Skulle t ex USA, Kina, Ryssland och andra länder med dåliga fordon ha samma miljökrav på sina fordon, skulle nog mycket av alla avgasutsläpp minska. 🤔

https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/

Overshoot dag är den dag när landet börjar leva över jordens tillgångar. Dvs, om alla jordens länder levde med samma levnadsstandard som Sverige skulle den globala befolkningen behöva fyra Jorden. Skulle alla leva med samma levnadsstandard och konsumera lika mycket tillgångar som Qatar skulle vi behöva fem Jorden osv. Naturligtvis om större länder sänkte sin levnadsstandard skulle det påverka overshoot dagen mer. Men redan idag så har Sverige högre levnadsstandard och konsumerar mer per capita än tex USA eller Kina.
 
Det är en sak jag inte riktigt förstår. Varför skulle det behövas 4 jordklub för hur vi lever?
Skulle t ex USA, Kina, Ryssland och andra länder med dåliga fordon ha samma miljökrav på sina fordon, skulle nog mycket av alla avgasutsläpp minska. 🤔

Angående bönder, så är det nog läge att kanske bygga vattenreservoaer där man samlar upp regnvatten för att använda till at bevattna djur/åkrar.
Vet det finns länder som ej har grundvatten, de renar havsvattnet istället.

Människorna kanske skulle ta och lära sig hur man sparar på sitt vatten, alldeles för många är nonchalanta och bortskämda med att det alltid funnits.
Precis som @Saggy skriver så ligger mycket i de där 4 jordkloten i vår konsumtion, och alltså inte sådant vi direkt släpper ut och konsumerar inom landet. Det finns även ett mörkertal i våra utlandsresor och det vi konsumerar där.
 
Fast det handlar inte bara om växthusgaser utan även om uttag av naturresurser i form av tex gruvbrytning och skogsskövling. Det handlar om överfiske, överanvändning av vatten osv osv.
Vet du hur mycket råvaror varje svensks konsumtion kräver per år?
Genomsnittssvensken slänger 450 kg hushållssopor mängden råvaror är betydligt större. Är det 3 ton, 10 ton, 30 tin, 60 ton eller 90 ton?
Tja, rom byggdes inte på en dag och i någon ände måste man börja och alla måste bidra. Det kommer tyvärr inte hjälpa om en liten del av jordens befolkning gör det, alla måste med på samma tåg.
 
Tja, rom byggdes inte på en dag och i någon ände måste man börja och alla måste bidra. Det kommer tyvärr inte hjälpa om en liten del av jordens befolkning gör det, alla måste med på samma tåg.
Men till sist är vi ju ändå bara en människa var, oavsett var på jorden vi lever. Oavsett om man räknar sig till en liten grupp (vi som bor i Sverige) eller en större grupp (de som bor i Kina) så spelar vi roll som enstaka människor.
(Nej, det kommer inte att påverka klimatet ett endaste dugg om just jag jag kör bil sju varv extra runt stan på väg till jobbet, eller om jag använder mitt duschvatten till att vattna morötterna - men om jag säger att jag minsann inte tänker bry mig förrän alla andra bryr sig,och alla andra gör likadant, spelar det roll. Om vi i Sverige säger att vi minsann inte tänker göra något förrän alla i USA gör det, då spelar det roll. Små små myrsteg, tillsammans, är det enda som hjälper.)
 
(Och ska vi vänta på att länder som Ryssland, USA (under Trump) eller Kina ska börja bry sig om miljön innan vi gör det - då är det rätt hopplöst. Någon måste gå först, snarare än att kräva att alla andra ska göra det.)
 
Men till sist är vi ju ändå bara en människa var, oavsett var på jorden vi lever. Oavsett om man räknar sig till en liten grupp (vi som bor i Sverige) eller en större grupp (de som bor i Kina) så spelar vi roll som enstaka människor.
(Nej, det kommer inte att påverka klimatet ett endaste dugg om just jag jag kör bil sju varv extra runt stan på väg till jobbet, eller om jag använder mitt duschvatten till att vattna morötterna - men om jag säger att jag minsann inte tänker bry mig förrän alla andra bryr sig,och alla andra gör likadant, spelar det roll. Om vi i Sverige säger att vi minsann inte tänker göra något förrän alla i USA gör det, då spelar det roll. Små små myrsteg, tillsammans, är det enda som hjälper.)
Känns som det är massa misstolkningar nu. När jag skriver menar jag ALLA människor på hela jorden, inget annat.
Sen tycker jag det är intressant att det andra jag skrev i mitt första inlägg inte verkar vara av intresse, riktigt intressant. :)
 
Jag kommer att putsa en gammal vall i höst. Har inte behövt den till bete på några år och den har slyat igen och är jäkligt knögglig och går inte att slå i år. Bonden vill inte riskera redskapen.
Han har foder till mig så jag klarar mig.
Jag kan tyvärr inte ta emot betesdjur för vattnets skull i år men jag tänker att blir det tufft kan jag upplåta några hektar bete i vår till får eller en mindre grupp nöt.
Men vi har det hyfsat här än då vi fick rejält med regn före midsommar.
 
Läser att det finns indikationer att 2019 kommer bli, om inte lika extrem, så även då risk för både extrem torka och översvämningar som skapar brist på foder och dåliga skördar. Klarar jordbruket men även hästägare en dålig sommar till? Ett av problemet med att det är kris det här året är att det var dålig skörd 2017. Kommer ett tredje år att vara brytpunkten? Finns det en chans att även hästägare kommer att behöva fundera på slakt och skulle ni klara att göra det rent känslomässigt?

https://www.allehanda.se/artikel/op...bara-att-vanja-sig-vid-bade-torka-och-skyfall

Om alla levde som vi svenskar skulle det behövas fyra jordklot, så varför inte försöka vänja oss vid att leva mer klimatsmart?

Vi har som tur var fått en del regn här så det verkar ha lyckats helt okej med höskörden. Folk uppmanas ändå att ta till vara och slå allt gräs som går, det kommer nog att gå åt.. Är ganska tacksam över att ha en lättfödd häst som klarar sig med lite mat, dessutom är han ung och frisk. Skulle ha väldigt svårt att slakta en äldre men i övrigt frisk häst även om det blev brist på foder. Skulle det bli riktigt krisläge måste man väl tänka om, det är bättre att hästen tas bort lite tidigare än att den svälter.

Försöker att vara klimatsmart. Tyvärr är jag tvungen att köra en del bil, både till jobbet och till stallet då det inte finns någon kollektivtrafik att tala om här. Använder inte bilen i onödan, är halvvegetarian (äter sällan kött hemma utan bara på jobbet där det lagas mat och jag tänker att jag minskar på matsvinnet), försöker att slänga så lite mat det bara går. Köper mycket saker begagnat (saker till hästen framför allt, vi har en väldigt bra hästloppisgrupp), köper sällan nya kläder eller skor och använder det jag har tills det är utslitet. Reser inte så mycket (även om jag vill).
 
Nästa år kommer jag avvakta med att släppa hästar i sommarhagen tills jag vet hur det ser ut på skördefronten runt oss.
 
:(
Jag funderar varje dag på min 31 år gamla häst som är pigg och glad men som har svårt att hålla hullet. Jag vill verkligen inte ta bort henne :cry:
Är i samma situation med min (svårfödda)ponny. 26 år gammal, pigg och fräsch men går mest och skrotar. Tanken är att han ska agera sällskap och fostra unghästar åt mig när jag är klar med min utbildning nästa år men med tanke på rådande situation så vet jag inte längre...:(
 
Det är en sak jag inte riktigt förstår. Varför skulle det behövas 4 jordklub för hur vi lever?
Skulle t ex USA, Kina, Ryssland och andra länder med dåliga fordon ha samma miljökrav på sina fordon, skulle nog mycket av alla avgasutsläpp minska. 🤔

Angående bönder, så är det nog läge att kanske bygga vattenreservoaer där man samlar upp regnvatten för att använda till at bevattna djur/åkrar.
Vet det finns länder som ej har grundvatten, de renar havsvattnet istället.

Människorna kanske skulle ta och lära sig hur man sparar på sitt vatten, alldeles för många är nonchalanta och bortskämda med att det alltid funnits.

En ganska väsentlig sak med vår livsstil och Sveriges utsläpp är att det vi importerar inte räknas in i våra utsläpp. Det är en stor del i att våra utsläpp minskat markant sedan 60-70-talet. Det blir liksom galet att klappa oss för axeln och samtidigt som vi importerar kläder, elektronik och alla andra prylar. Vi är värsta miljöbovarna men på grund av hur statistiken tas fram så märks det inte.
 
Ang foder till hästarna detta år så har Cecilia Muller ett sunt klipp som Hippson bla. publicerat. Vi är inte vana i Sverige vid att foder inte finns lättillgängligt via foderbutiken eller leverantörer osv....

Jag har f.ö spenderat några dagar i Stockholms skärgård norr om Norrtälje och slogs av när jag bilade många mil dit och hem, samt även i områdena där under några dagar, hur otroligt mycket betesmark och ängar som var totalt orörda, obetade och övervuxna.
Detsamma gäller ju på många platser högre norrut.

Jag bedömer att det FINNS massor att ta tillvara på - vi är dock inte vana vid att ”behöva” göra det . Cecilia Muller konstaterar liknande och jag instämmer .

Hur 2019 kommer se ut känns omöjligt tycker jag att sia om så en sådan prognos ställer jag mig lite skeptisk till .
 
Jag har f.ö spenderat några dagar i Stockholms skärgård norr om Norrtälje och slogs av när jag bilade många mil dit och hem, samt även i områdena där under några dagar, hur otroligt mycket betesmark och ängar som var totalt orörda, obetade och övervuxna.
.

Ja, vi har 2,5 hektar helt orört. Vi vill inte släppa ut våra hästar på marken eftersom betet är för kraftigt. Och bönderna vill inte slå eftersom de inte vet hur marken ser ut.

Nu finns det ju flera olika lösningar i den nuvarande situationen (erbjuda sommarbete för någon annan/sakta och stundvis vänja in hästarna på betet etc). Vi har gjort de hagar vi behöver men hälften av marken står fortfarande orörd. Känns fel att gå förbi en så fin äng varje dag när man vet att andra har det tufft.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp