Hur fördela sovmorgnar?

vinkelina

Trådstartare
För att underlätta sömnbristen får man ju rådet att ge varandra en sovmorgon per helgdag. Jättebra tips och rättvist. Men hur skall man praktisera det med skiftesarbete? Vi skulle båda behöva "sova ut" men hittar ingen bra lösning. Min man skiftesarbetar så han jobbar även helger. Och kan ha riktigt dåligt planerade listor med 5 arbetsdagar, 1 ledig dag, 5arbestdagar 2 dagar ledig osv. Sedan kan det även vara mycket morgon-kväll-morgon dvs han jobbar 7-15, 15-21, 7-15 + 40 min pendlande/väg

En stor öm punkt är VEM skall få sova den ynka dagen han är ledig? Jag som tar alla nätter (går hemma+behöver "bara" amma nattetid, dvs han kan inte göra nått) eller han som jobbar.

Tips på hur ni gör?
 
Jag tog sovmorgon om vi bara hade en dag. Lilleman ammade genom nätterna och jag behövde få sova i fred. Nu sover den som behöver det mest ut om vi bara har en sovmorgon. Oftast är det jag eftersom jag har ett betydligt större sömnbehov.
 
För att underlätta sömnbristen får man ju rådet att ge varandra en sovmorgon per helgdag. Jättebra tips och rättvist. Men hur skall man praktisera det med skiftesarbete? Vi skulle båda behöva "sova ut" men hittar ingen bra lösning. Min man skiftesarbetar så han jobbar även helger. Och kan ha riktigt dåligt planerade listor med 5 arbetsdagar, 1 ledig dag, 5arbestdagar 2 dagar ledig osv. Sedan kan det även vara mycket morgon-kväll-morgon dvs han jobbar 7-15, 15-21, 7-15 + 40 min pendlande/väg

En stor öm punkt är VEM skall få sova den ynka dagen han är ledig? Jag som tar alla nätter (går hemma+behöver "bara" amma nattetid, dvs han kan inte göra nått) eller han som jobbar.

Tips på hur ni gör?
Varannan gång det är möjligt? Ni har båda heltidsjobb, du i hemmet med barnet och han förvärvsarbete.

Det låter konstigt med så få lediga hellediga dagar, får han inte ut några längre helger också? Han har också delvis obekväm arbetstid så dagarna där han börjar jobba 15 är också möjliga att dela sovmorgon då och då.
 
Jag tar också 99% av alla sormornar för jag gillar att sova och behöver det mer än morgonpigga sambon.

I er situation hade jag gått på varannan tillgänglig sovmorgon.
 
Vi kör stenhårt på varannan gång, med i princip allt. I ert fall hade vi tagit varannan tillgänglig sovmorgon. Egentligen kan jag tycka att den som ammar och får sin sömn störd hela tiden har rätt att få sova men jag har en extremt morgontrött man så vi får ta varannan.
 
För att underlätta sömnbristen får man ju rådet att ge varandra en sovmorgon per helgdag. Jättebra tips och rättvist. Men hur skall man praktisera det med skiftesarbete? Vi skulle båda behöva "sova ut" men hittar ingen bra lösning. Min man skiftesarbetar så han jobbar även helger. Och kan ha riktigt dåligt planerade listor med 5 arbetsdagar, 1 ledig dag, 5arbestdagar 2 dagar ledig osv. Sedan kan det även vara mycket morgon-kväll-morgon dvs han jobbar 7-15, 15-21, 7-15 + 40 min pendlande/väg

En stor öm punkt är VEM skall få sova den ynka dagen han är ledig? Jag som tar alla nätter (går hemma+behöver "bara" amma nattetid, dvs han kan inte göra nått) eller han som jobbar.

Tips på hur ni gör?
Dela? Dvs en går upp klockan 05:00 och hänger med barnet till klockan 08:00 varpå nästa går upp och man går och lägger sig igen. (eller valfri annan tid som barnet går upp då).

Alternativ att man får 3 timmar sömn på eftermiddagen om man inte fick sovmorgonen.
 
Vi kör stenhårt på varannan gång, med i princip allt. I ert fall hade vi tagit varannan tillgänglig sovmorgon. Egentligen kan jag tycka att den som ammar och får sin sömn störd hela tiden har rätt att få sova men jag har en extremt morgontrött man så vi får ta varannan.

För att jag överhuvudtaget skall få en sovmorgon måste jag först väcka min man, efter att barnen väckt mig ( han är verkligen inte en morgonmänniska och sover sig genom det mesta).Gissa hur sömnig man är efter det. tur jag inte har ett stort sömnbehov
 
Jag jobbar skift så vi har haft liknande problem. Så som @Badger skriver gjorde vi i kombination med varannan gång. Gör en uttalad deal där båda vet vad som gäller och vaknar inte pappan så får han väl ställa ett larm och bara gå upp utan att kvida.
 
Jag har alltid gått upp på morgonen. Min sambo klarar nätterna mycket bättre än jag. Dvs, min sambo tog nätter när barnen var små, och jag gick upp på morgonen.

I ert fall är det väl bara att ta varannan sovmorgon, sen att de inte kommer direkt efter varandra är ju en annan sak.
 
För att jag överhuvudtaget skall få en sovmorgon måste jag först väcka min man, efter att barnen väckt mig ( han är verkligen inte en morgonmänniska och sover sig genom det mesta).Gissa hur sömnig man är efter det. tur jag inte har ett stort sömnbehov
Stina Billinger har tipsat om att småbarnsmammor kan ha nytta av att sova på hotell en gång i veckan. Om du har ekonomiskt utrymme att prioritera det och ett hotell på rimligt avstånd så skulle jag våga påstå att det är värt ett försök på någon månad. När ingen annan vuxen är i närheten så vaknar han nog.
 
För att underlätta sömnbristen får man ju rådet att ge varandra en sovmorgon per helgdag. Jättebra tips och rättvist. Men hur skall man praktisera det med skiftesarbete? Vi skulle båda behöva "sova ut" men hittar ingen bra lösning. Min man skiftesarbetar så han jobbar även helger. Och kan ha riktigt dåligt planerade listor med 5 arbetsdagar, 1 ledig dag, 5arbestdagar 2 dagar ledig osv. Sedan kan det även vara mycket morgon-kväll-morgon dvs han jobbar 7-15, 15-21, 7-15 + 40 min pendlande/väg

En stor öm punkt är VEM skall få sova den ynka dagen han är ledig? Jag som tar alla nätter (går hemma+behöver "bara" amma nattetid, dvs han kan inte göra nått) eller han som jobbar.

Tips på hur ni gör?
Jag får sova efter egna behov när barnet och jag inte sover i samma hus. Därför får hon sova över hos sin farmor nån gång i månaden.

Jag får avlastning och möjlighet att försöka somna om på morgonen när min mamma är hos oss. Jag blir fortfarande väckt på natten och morgonen, men behöver inte kliva upp på morgonen.

Min man har sömnapné och ett mycket stort sömnbehov, även med mask. Jag har inte tillräckligt med energi för att "tvinga" honom till att vakna - precis som du blir jag väckt av barnet och måste sen skaka liv i maken, vilket kan vara både svårt och segt. Då blir jag bara arg och då har jag ingen mer energi kvar. Känns totalt onödigt, så jag hushållar med min energi och ger den till mitt barn. Min man gör sin del på andra sätt.
 
Jag får i stort sett alla sovmorgonar. Bebis sover väldigt illa och bara om han får ligga tätt, tätt. Jag har en trasig rygg som tycker att den därmed minskade rörelsefriheten är skit, och sover därför jättedåligt!
De två timmarna jag sover på helgmornarna ät det längsta jag sover i ett sträck.
Sambon är mer morgonpigg, men går i sällsynta fall upp och vilar nån timme när jag har vaknat.
 
Jag har alltid gått upp på morgonen. Min sambo klarar nätterna mycket bättre än jag. Dvs, min sambo tog nätter när barnen var små, och jag gick upp på morgonen.

I ert fall är det väl bara att ta varannan sovmorgon, sen att de inte kommer direkt efter varandra är ju en annan sak.
Så gjorde vi också och han tog och tar fortfarande allt på nätterna medan sovmorgnar är för båda numera med stora barn.

Nu hade jag också sovmorgnar men de perioder när nätterna var struliga tog han allt och jag klev upp på morgonen.

Annars varannan sovmorgon hade faktiskt inte accepterat att jag ska väcka honom för att jag ska få sova. Min make sover tyngre än mig men han fick lära sig.
 
Så gjorde vi också och han tog och tar fortfarande allt på nätterna medan sovmorgnar är för båda numera med stora barn.

Nu hade jag också sovmorgnar men de perioder när nätterna var struliga tog han allt och jag klev upp på morgonen.

Annars varannan sovmorgon hade faktiskt inte accepterat att jag ska väcka honom för att jag ska få sova. Min make sover tyngre än mig men han fick lära sig.

Kan tilläggas att jag är sjukt morgonpigg, ofta vaknar jag före barnen numera, så jag har inget behov av sovmorgnar. Det händer att jag ber om att få ligga kvar på morgonen, men då går min sambo upp utan något tjaffs - det brukar alltid vara jag som går upp, så jag kan ju inte kräva att han ska vara tankeläsare och veta när jag vill ligga kvar. :)
 
Jag ammar på nätterna och får inte sova oavbrutet = alla sovmornar är mina.
Barnets andra förälder sover oavbrutet hela natten = inga sovmornar!

Ibland ger barnets andra förälder flaska på nätterna, då kommer sovmorgonen på köpet! Då har jag fått sova oavbrutet och får ta morgonen.
 
Våra barn sover oftast till 8-8:30 på helger vilket är väldigt skönt! Mannen sover gärna till 9-9:30 om inte har några planer - jag brukar lägga mig på soffan efter lunch tillsammans med barnen och vila lite. Har inget behov av att sova mitt på dagen men bara få sträcka på sig är väldigt skönt!
Under perioder där barnen vaknar på nätterna brukar den som behöver få ta 30-60 min på em för att vila ikapp nattens vaken tid.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår skulle jag in till jobbet en kortare sväng för lite lätt genomgång med gäster inför dagens aktivitet dom skulle anordna inga...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ jag jobbar heltid mån-fredag 7-15. För att bli klar med skolan måste jag även göra en praktiknatt som jag missat, dvs att vaka 22-07...
Svar
12
· Visningar
1 326
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Under det senaste 8 månaderna har jag haft möjlighet att ta del av min bror och hans sambo och deras sons vardag och är även faster åt...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 883
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp