Hur förhålla sig till internetstall?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Jag skulle inte tycka om om min häst hamnade på en sån sida.
Visst, det skadar väl varken mig eller hästen, men det känns som att det inte finns någon anledning... Det är min häst, och då borde man ändå få bestämma det själv.

Det är säkert harmlösa saker dom pysslar med, men jag skulle tycka det var lite obehagligt ändå...
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Jag har själv ett internetstall men de bilder som jag använder har jag "snott" från sidor där det är tillåtet att att bilder utan att behöva länka tillbaka. Ex. corbis.

Har "trampat snett" i unga dagar (okej jag är ganska ung ännu) och tog en bild från google utan att fråga ägaren. Ägaren upptäckte detta och jag blev ombedd att ta bort bilden vilket jag också gjorde. Efter det anväder jag aldrig bilder från ex. google.

Jag surfar ofta omkring på andra internetstall, kollar lite på hästarna som finns där. För det mesta känner man igen bilderna eftersom de är tagna från Corbis men några är helt okända. Jag bryr mig inte ett svatt och tänker aldrig att "Aha den här hästen kanske finns i verkligenheten och bits och sparkas!". För mig är det bara en IT-häst.

Tycker du att det känns dumt att de har tagit din bild utan att fråga kan du alltid maila och be dem att antingen ta bort bilden eller sätta in en "tack text" under bilden. Så att alla vet vems bild det är.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

KungTulle skrev:
Dessutom brukar internetstall ha dels ett enklare medlemskap som är gratis och sedan ett med fler roliga funktioner som kostar pengar per månad att använda.

Och massor av ungar har dom betalda medlemskapen och ngn vuxen sitter i andra änden och tjänar pengar på att barn leker.

Trist men sant.

De mer seriösa internetstallen har förbud mot att använda egna bilder och erbjuder istället tex olika tecknngar som ungarna kan använda sig av.

/KT

Njaa, de flesta "internet stall" är enkla hemsidor där någon har lagt ut info och bilder, kommunikationen brukar ske via mejl och allting är på låtsas och kostar inte ett ruttet öre, vanligtvis är det yngre personer som driver och spelar dessa typer av "spel"

sedan finns det mer avancerade spel som använder sig av php kodning i stället för HTML, en del har flash och andra "program" integrerade i sidorna och man kan trycka på knappar som ger resultat omedelbart, till exempel för att träna eller fodra den virtuella hästen, dessa sidor har ofta ett upgraderings alternativ som kostar pengar (det skulle inte gå runt annars eftersom de har serverkostander på flera tusen i månaden ), men de brukar alltid lägga bild ansvaret på den enskilda individen som spelar och upplyser ofta om vad copyright är och varför man inte ska ta bilder från till exempel google och liknande.

hoppas det redde ut en del :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Hej!
Skicka ett mail till ägaren av internetstallet!
Om hon är shysst tar hon bort det!
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Jag skulle inte blivit glad om någon snott bilder på min häst som jag eller någon annan tagit när hon varit i min ägo. Om någon använt bilder som tagits innan jag köpte henne skulle jag inte reagera så mycket, för hon var ridskolehäst i flera år innan hon kom till mig, och var ju då lite mera "allmän egendom".
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Jag skulle väl bli förvånad att hitta mina hästar på ett internetstall, men inte på något sätt upprörd, men antagligen be dom ta bort bilden.

Som jag har fattat det så är det en bild som är tagen innan hästen var i din ägo, alltså kan det vara möjligt att de tagit bilden själva på din häst innan den vart din och därför inte gjort något brott. Därimot kan man vänligt be dom ta bort den om man tycker att det är obehagligt/stör, men det är inget man kan anmäla dom för.

De flesta internetstall är väl idellt drivna av barn för barn där de låtsas köpa och tävla hästar. Alltså helt harmlöst, det finns ju dom som tar betalt och då bör de ju även betala för bilderna eller ta dom själva (själva ha copyright).

Snor de bilderna är det en annan sak och bör då anmälas.

Om jag till exempel tar en bild på en häst(inte min egen) och skulle lägga ut den på en sida utan hästens ägares vetskap, kan man bli anmäld då? Jag har ju copyrighten på bilden eftersom jag är fotografen, men äger inte motivet. Vad är det som gäller då? Rent hypotetisk fråga då jag inte har, är intresserad av eller tänker skaffa något internetstall och göra detta.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

hanna_shetland skrev:
Jag får många förfrågningar men säger nej till alla. Jag vill inte att mina hästar ses i så "oseriösa" sammanhang. Nu har jag skyddat min hemsida så det är svårare att sno bilder därifrån men skulle jag hitta mina bilder i ett Internetstall så skulle jag be dem ta bort dem och om det inte sker skulle jag anmäla dem.

Hur kan man skydda hemsidan mot eventuella bildstölder?! Vill inte råka ut för tråkigheter varken med mina hästbilder, bilbilder eller gerbilbilder.

Mia
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Förstår inte varför ni reagerar så tungt! Varför inte ta det som en komplimang? Eran häst är fin och de vill ha bilden.. Jag är själv på ett internet stall men använder mig av egenfotade bilder.. Men jag skulle bli överlycklig om jag såg min häst hos nån annans och attd et står en massa omd en.. det tyder ju bara på att de gillar hästen! :rofl: ... varför överhuvudtaget bry sig.. Visst copyright hir och dit.. Men lägg inte ut bilderna om ni inte vill att de ska bli stulna då!! det är ju internet hallå! Där händer allt.. o hur stor chans är det att eran kompis kommer in på en sida och ser eran häst och läser om den o sen typ inte gillar det.. äsch jag fattar noll.. Som sagt min åsikt är att släppa taget om bilderna när ni lägger ut dom!!:angel: //Stall kvistrum
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Förstår inte hur du kan tycka att det är obehagligt att någon på ca 10 år har en bild (som du inte ens vet om dom fotat själv) på din häst?
Det är inte som att dom har dessa sidor, tar faktan på allvar och tro att din häst kanske är ett monster i humöret med ett förflutet fullt av problem:smirk:

Hade kunnat förstå om det var en bild fotad av dig som dom tagit, och att du var förbannad över det.
Har själv vart med om folk som tagit mina bilder på mina hästar. Gett dom deras riktiga namn osv. Fast skrivit om att hästen vart misshandlad som unghäst och allt möjligt. Carissa har exempelvis rymt och fastnad i skogen som gjorde henne halt för all framtid så nu står hon i avelsboxen.
De enda sanna om den hästen är hennes namn till bilden:smirk:

Jag skrattade åt faktan undertiden som jag kontaktade webmaster för att be dom ta bort bilden.

Kan säga att jag inte ens hade blivit arg om någon hade fotat mina hästar och lagt ut bilderna på ex. stallet.se. Så länge dom låter mina foton vara ifred så tar jag det lungt;)

Lånar inte ut bilder till internetstall.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

HubbNubb skrev:
Hur kan man skydda hemsidan mot eventuella bildstölder?! Vill inte råka ut för tråkigheter varken med mina hästbilder, bilbilder eller gerbilbilder.

Mia

Högerklickskydd ser till att det är omöjligt att sno bilder:idea: Om man nu inte gör en printscreen som man sen beskär...
Hade gärna haft det på mina bilder men jag fattar inte hur man fixar sånt.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

om det är bilde rjag har tagit tycker jag personligen att de ska fråga först, men du hade inte tagit bilderna eller?

Har oftast också C på bilderna med mitt namn dessutom
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Nämen usch! För det första skulle jag nog bli smått irriterad.. :p Även ifall de var de som hade hästen tidigare som har lagt ut bilderna, borde de ju kolla om det är OK för den nuvarande ägaren (dvs dig då.) Att de lägger ut bilder på din häst, och ogiltig information. Jag skulle nog försöka se till att kontakta dem på något sätt, borde kunna gå att skriva till dem i första läget? Anmälan känns kanske onödigt, men jag vet inte om man kan göra det när de hade hästen i tidigare förhållanden? Jag tror iochför sig att man kan göra det. Men det tycker iallfall jag känns lite väl..:crazy:
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

har själv blivit kontaktad av en "Internet-hästskötare" som ville "låna" bilder på min häst. jag tackade vänligt men bestämt nej eftersom jag inte vill att bilderna ska cirkulera omkring med fabulerade historier om hästarnas liv.
efter det var jag in på just det Internetstallet o där stod i "stallreglerna" att man måste ha tillstånd från hästägaren/fotografen för att använda andras bilder. mycket bra! de reglerna borde finnas på varje seriöst Internetstall.:)
som flera sagt så har det väl ingen betydelse om någon 10-åring använder min hästbild o låtsas att det är hennes. nej, kanske inte direkt, men jag anser att det är principen som det handlar om. jag vill ha kontroll över mina bilder o texter. sedan får ni gärna tycka att jag är gnällig o kinkig. :cool:
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

*knapplån*

För min del så gör det inget om folk lånar mina foton till internetstall. Men jag tycker att det är MYCKET fräckt att stjäla en bild som jag fotat på min häst och sedan i klartext påstå att det är "100% egenfotat" och skriva ut sin egen copyright på fotot :devil:
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Framförallt när man ser att det är ett proffsfotat kort på en känd hingst snott från ett känt stuteri/uppfödares site. Hur puckade tror man att folk är då?
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Den som fotograferar äger copyrighten till bilden, inte den som äger bild-objektet. Jag har fotat hundratals hästar. Flertalet tjejer från stallet.se har frågat om de får låna mina bilder, och för min del är det helt okey, eftersom det handlar om ett spel/lek för små tjejer som älskar hästar. Har för övrigt en vuxen kusin på 40+ som älskar att spela där ;) Att fråga fotografen är A och O och jag tror de snabbt lär sig detta. Däremot skulle jag bli upprörd om någon använde mina bilder till egna hemsidor el dyl.
I dagens it-värld kan man inte skydda sig från att själv hamna på internet eller ens egna barn lr djur. Man kan tom. bli fotad på stranden :o /Jezz:cool:
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Mina döttrar har sina små internet stallar. För någon vecka sedan fick en av dem ett argsint mail att hon inte fick använda bilderna hon hade, tagna från min hemsida. När min dotter mailade tillbaka och talade om att hon hade tillåtelse att använda bilderna då det var hennes mammas hemsida så fick hon svaret att det var inte alls hennes mamma som ägde stuteriet. Det var den okände mailarens mamma:confused: Jag har tydligen fått fler barn än vad jag känner till:rofl: Nåja. Jag har skrivet på framsidan på min hemsida att jag inte lånar ut bilder till internetstallar. Trots detta så får jag massor av små mail från icke läskunniga barn som vill använda bilderna. Är jag på gott humör så brukar jag sända dem andra bilder tagna av mig.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Lillkumpula skrev:
Högerklickskydd ser till att det är omöjligt att sno bilder:idea: Om man nu inte gör en printscreen som man sen beskär...
Hade gärna haft det på mina bilder men jag fattar inte hur man fixar sånt.
inte då, finns många sätt att undgå det.
1. stäng av scriptmöjligheter för webläsaren.
2. eller spara sidan med spra sida som, då sparar du ner ALLT.
3. använd ett program som tankar ner websidor, så sitter du på allt.
Högerklicksskydd är lite skyddande, men mest bara fruktansvärt irriterande.
vill man verkligen skydda sitt mästerverk, så skall man göra en funktion som splittar upp bilden i många små bilder och lägger ut dessa, för då kan de bara spara en liten del av bilden i taget. Men det är pyssligt att ordna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 004
Senast: mandalaki
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 638
Senast: cirkus
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 351
Hästmänniskan (moderator får gärna flytta tråden, vet inte riktigt var den hör hemma) Herregud, jag sitter och skakar och gråter och kan inte tro...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 504
Senast: Modett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp