Hur förhålla sig till internetstall?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Jag vet att åtminstone din äldsta dotter har ett internetstall för hon undrade över hur mitt stos namn stavas;) Hon är ju långtifrån ensam om sitt namn och ett namn kan man förstås inte ha copyright på!
Jag har också hittat min häst utan namn i internetstall men det är helt OK eftersom uppgifterna stämmer och jag vet att dom kommer från mig. Det jag skulle bli irriterad över är om jag hittar bilder på mina hästar som jag själv tagit eller som tagits medan jag äger henne och man påstår att dom är några andra. Hittar jag bilder på mitt sto tagna innan jag köpte henne tror jag inte att jag skulle bry mig.

Undras vad den okända mailarens mamma har lurat i sitt barn:rofl:
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Fick det här mailet häromdagen, ganska oskyldigt tycker jag, gav henne lov att planka vad hon ville på min hemsida, gjort den själv o fotat själv. Själv frågar jag naturligtvis om jag vill låna en bild men får man inte vara beredd på att man kan valsa runt om man finns ute på nätet, jag har t ex både adress, tfn nr o vägkarta på min hemsida + mina hästar förstås. Har inte stört mig hittills...
>
>>hejsan.
>
>Jag är en tjej på 15 år, som undrar ifall du har
>några bilder på hästar,hundar,katter eller
>kaniner att tänka dig att sänka bort till mig.
>
>Det är så här att jag är medlem på en sida på
>internet som heter stallet.se
>Ett ställe för hästtokiga tjejer.
>Ett super bra ställe att snacka på och håller på
>med hästar m.m.
>
>Man får bara använda bilder man fotat själv,
>eller bilder man fått tillåtelse att ha från
>någon annan person.
>Och jag har inte den möjligheten att kunna fota
>många hästar, så jag tänkte fråga runt lite.
>Det var en tjej på stallet som tipsade mig om de.
>Det är många som får tag på bilder på så sätt.
>Om du har några bilder du kan tänka dig sänka
>bort skulle jag bli jätte glad.
>Bilderna kommer bara användas på stallet.se.
>Det lovar jag.
>Bilderna kan mejlas till mig här via hotmail.
>Eller om jag ska hämta bilder på eran hemsida,
>skriv ut hemsidan då.
>
>
>Jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall du inte
>ville ha sånt hänt mejl.
>Inte menningen att vara otrevlig eller fräck på
>något sätt.
>
>Mvh. En hästtokig tjej.
>
 
Upptäckte precis att någon har tagit bilder på min häst, ändrat två bokstäver i hans namn och presenterat honom som en häst i ett internetstall.

På sidan finns detaljerad information om hästen; bland annat hela hans stamtavla (där också en-två bokstäver i varje namn har blivit ändrade), lynnesbeskrivning, tävlingsresultat och så vidare.

Bilder finns utlagda, människor har skickat in kommentarer om hans exteriör som sedan lagts upp på sidan, han har "skötare" och så vidare...

Kort sagt finns det en virtuell dubbelgångare till min häst som ägs, tränas, tävlas och sköts av en hög med personer som jag inte känner till överhuvudtaget. :crazy:

Jag har ju ingen juridisk rätt att be dem ta bort sidan; bilderna är tagna innan jag köpte hästen och eftersom ett par bokstäver i hans namn är ändrade, utger de ju sig inte för att äga/tävla min häst heller.

Men jag vet helt enkelt inte hur jag ska förhålla mig till det hela. Måste erkänna att det känns lite obehagligt. Kan ju maila och be dem ta bort sidan i alla fall (stod dock ingenting på sidan om hur man får kontakt med webmastern, men det borde väl gå att luska ut) men jag vet inte om det är att överreagera.

Åtminstone kunde h*n ändra namnet på hästen till nåt helt annat. Som det är nu kan man ju hur lätt som helst tro att det är min häst som det handlar om; det är ju han på bilderna och namnet, stamtavlan, lynnesbeskrivingen osv. stämmer nästan exakt. Resten stämmer absolut inte; som t.ex. att han skulle ha tävlat med ett flertal olika ryttare det senaste halvåret, är hopplös att hantera och inte kan ledas utan träns, bits, sparkas, har en "hemsk personlighet" och så vidare.

Är ärligt talat lite rädd för att nån av en slump ska halka in på den sidan och tro att allting stämmer in på min genomsnälla pålle. :crazy:

Eftersom jag så gott som aldrig tidigare har stött på ett internetstall vet jag inte riktigt hur jag ska reagera.

Vad har ni för erfarenhet av internetstall? Skulle ni låna ut bilder på er häst till sådana? Hur populärt är det egentligen med såna?
Personligen tycker jag att de kan fråga först eftersom att det inte är okej, att ta bilder otillåtet. Dessutom håller jag med om att det är ganska scary. Jag letar efter Lipizzaner hingst till att betäcka mitt Lipizzaner sto med och så hamnade jag tydligen på ett internetstall. Jag trodde det var en riktig sida, med tanke på att allt fanns där diplom, årets lipizzaner hingst osv. Det var först när jag började leta efter kontakt uppgifter som jag upptäckte när man klickade på Hem knappen på sidan. Som det står att detta är ett internetstall och finns inte irl. Blev ju så besviken och helt förvirrad, vadå internet stall? Vad är det ens, jag har tagit reda på vad det är, men undrar om det egentligen är lagligt. Frågar man om bilder och info så är det ju lagligt, om man följer reglerna. Men det är inte lagligt om man tar info/bilder om/på andras hästar utan ägarens tillåtelse och bekräftelse på att det är okej. Nä, så besviken jag blivit i dag, var det längesedan jag blev...
 
Personligen tycker jag att de kan fråga först eftersom att det inte är okej, att ta bilder otillåtet. Dessutom håller jag med om att det är ganska scary. Jag letar efter Lipizzaner hingst till att betäcka mitt Lipizzaner sto med och så hamnade jag tydligen på ett internetstall. Jag trodde det var en riktig sida, med tanke på att allt fanns där diplom, årets lipizzaner hingst osv. Det var först när jag började leta efter kontakt uppgifter som jag upptäckte när man klickade på Hem knappen på sidan. Som det står att detta är ett internetstall och finns inte irl. Blev ju så besviken och helt förvirrad, vadå internet stall? Vad är det ens, jag har tagit reda på vad det är, men undrar om det egentligen är lagligt. Frågar man om bilder och info så är det ju lagligt, om man följer reglerna. Men det är inte lagligt om man tar info/bilder om/på andras hästar utan ägarens tillåtelse och bekräftelse på att det är okej. Nä, så besviken jag blivit i dag, var det längesedan jag blev...
Tråden är 11 år gammal..
 
Personligen tycker jag att de kan fråga först eftersom att det inte är okej, att ta bilder otillåtet. Dessutom håller jag med om att det är ganska scary. Jag letar efter Lipizzaner hingst till att betäcka mitt Lipizzaner sto med och så hamnade jag tydligen på ett internetstall. Jag trodde det var en riktig sida, med tanke på att allt fanns där diplom, årets lipizzaner hingst osv. Det var först när jag började leta efter kontakt uppgifter som jag upptäckte när man klickade på Hem knappen på sidan. Som det står att detta är ett internetstall och finns inte irl. Blev ju så besviken och helt förvirrad, vadå internet stall? Vad är det ens, jag har tagit reda på vad det är, men undrar om det egentligen är lagligt. Frågar man om bilder och info så är det ju lagligt, om man följer reglerna. Men det är inte lagligt om man tar info/bilder om/på andras hästar utan ägarens tillåtelse och bekräftelse på att det är okej. Nä, så besviken jag blivit i dag, var det längesedan jag blev...

Förutom att påpeka att tråden är 12 år gammal tipsar jag om att kontakta lippizanerföreningen för att få veta vilka hingstar som är i avel.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Fick det här mailet häromdagen, ganska oskyldigt tycker jag, gav henne lov att planka vad hon ville på min hemsida, gjort den själv o fotat själv. Själv frågar jag naturligtvis om jag vill låna en bild men får man inte vara beredd på att man kan valsa runt om man finns ute på nätet, jag har t ex både adress, tfn nr o vägkarta på min hemsida + mina hästar förstås. Har inte stört mig hittills...
>
>>hejsan.
>
>Jag är en tjej på 15 år, som undrar ifall du har
>några bilder på hästar,hundar,katter eller
>kaniner att tänka dig att sänka bort till mig.
>
>Det är så här att jag är medlem på en sida på
>internet som heter stallet.se
>Ett ställe för hästtokiga tjejer.
>Ett super bra ställe att snacka på och håller på
>med hästar m.m.
>
>Man får bara använda bilder man fotat själv,
>eller bilder man fått tillåtelse att ha från
>någon annan person.
>Och jag har inte den möjligheten att kunna fota
>många hästar, så jag tänkte fråga runt lite.
>Det var en tjej på stallet som tipsade mig om de.
>Det är många som får tag på bilder på så sätt.
>Om du har några bilder du kan tänka dig sänka
>bort skulle jag bli jätte glad.
>Bilderna kommer bara användas på stallet.se.
>Det lovar jag.
>Bilderna kan mejlas till mig här via hotmail.
>Eller om jag ska hämta bilder på eran hemsida,
>skriv ut hemsidan då.
>
>
>Jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall du inte
>ville ha sånt hänt mejl.
>Inte menningen att vara otrevlig eller fräck på
>något sätt.
>
>Mvh. En hästtokig tjej.
>
Jag missade nog den här tråden när den var ny, måste bara säga:
- HUR gulligt var inte det mailet då? Vilken liten gullunge som frågar så snällt :heart :heart :heart
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Fick det här mailet häromdagen, ganska oskyldigt tycker jag, gav henne lov att planka vad hon ville på min hemsida, gjort den själv o fotat själv. Själv frågar jag naturligtvis om jag vill låna en bild men får man inte vara beredd på att man kan valsa runt om man finns ute på nätet, jag har t ex både adress, tfn nr o vägkarta på min hemsida + mina hästar förstås. Har inte stört mig hittills...
>
>>hejsan.
>
>Jag är en tjej på 15 år, som undrar ifall du har
>några bilder på hästar,hundar,katter eller
>kaniner att tänka dig att sänka bort till mig.
>
>Det är så här att jag är medlem på en sida på
>internet som heter stallet.se
>Ett ställe för hästtokiga tjejer.
>Ett super bra ställe att snacka på och håller på
>med hästar m.m.
>
>Man får bara använda bilder man fotat själv,
>eller bilder man fått tillåtelse att ha från
>någon annan person.
>Och jag har inte den möjligheten att kunna fota
>många hästar, så jag tänkte fråga runt lite.
>Det var en tjej på stallet som tipsade mig om de.
>Det är många som får tag på bilder på så sätt.
>Om du har några bilder du kan tänka dig sänka
>bort skulle jag bli jätte glad.
>Bilderna kommer bara användas på stallet.se.
>Det lovar jag.
>Bilderna kan mejlas till mig här via hotmail.
>Eller om jag ska hämta bilder på eran hemsida,
>skriv ut hemsidan då.
>
>
>Jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall du inte
>ville ha sånt hänt mejl.
>Inte menningen att vara otrevlig eller fräck på
>något sätt.
>
>Mvh. En hästtokig tjej.
>
Vilken sötnos!
 
Jag missade nog den här tråden när den var ny, måste bara säga:
- HUR gulligt var inte det mailet då? Vilken liten gullunge som frågar så snällt :heart :heart :heart

Några sådana trevliga mail har jag också fått. Då har jag en liten mapp med gratisbiljett jag skickar till dem. Fina bilder som jag inte har någon användning av eller ganska okända hästar.

Däremot har jag gång på gång blivit bestulen där vi sedan fått telefonsamtal i massor eftersom namn på hästen funnits på bilden och googlade man på "till salu" kom vår häst upp på bild och med namn, från ett internetsatall.

Jag behöver inte berätta att jag inte gillar stjälandes och ja.......det har påverkat mig/oss/andra ganska mycket när det händer.
 
Bortsett från att tråden är 11 år gammal men tagits upp igen tydligen pga aktuellt ämne ..

Risken att få "stulna foton" är alltid aktuell . Dock tror jag många missat hur deras foton helt allmänt hamnar i bildvalet på
Safari/Explorer när man valt att posta bilder publikt beroende på var /hur bilderna postas ?

Om man fotograferar mycket/har hemsida osv så copymärk alltid fotona . Det är ett enkelt klick med knappen när man har hemsida/varumärke/logga !
Bör alltid göras om man är mån om att fotona inte ska "lånas" . Även om några fåtal ändå gör det så till majoritet avstår de flesta . Och om de ändå sen "lånar" fotona så om ägaren till fotona vill åberopa lagligt har de ett enklare case även om copyright i grunden gäller. Så mycket enklare med stämpeln på fotot från scratch .
 
Moderatorn låser den här urgamla tråden och låter den dala ner i arkivet.
Skapa gärna nya trådar - under lämpliga forum - om de frågor som uppstått i trådens sluttamp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 004
Senast: mandalaki
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 638
Senast: cirkus
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 351
Hästmänniskan (moderator får gärna flytta tråden, vet inte riktigt var den hör hemma) Herregud, jag sitter och skakar och gråter och kan inte tro...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 504
Senast: Modett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp