Hur förhålla sig till internetstall?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

noprogress

Upptäckte precis att någon har tagit bilder på min häst, ändrat två bokstäver i hans namn och presenterat honom som en häst i ett internetstall.

På sidan finns detaljerad information om hästen; bland annat hela hans stamtavla (där också en-två bokstäver i varje namn har blivit ändrade), lynnesbeskrivning, tävlingsresultat och så vidare.

Bilder finns utlagda, människor har skickat in kommentarer om hans exteriör som sedan lagts upp på sidan, han har "skötare" och så vidare...

Kort sagt finns det en virtuell dubbelgångare till min häst som ägs, tränas, tävlas och sköts av en hög med personer som jag inte känner till överhuvudtaget. :crazy:

Jag har ju ingen juridisk rätt att be dem ta bort sidan; bilderna är tagna innan jag köpte hästen och eftersom ett par bokstäver i hans namn är ändrade, utger de ju sig inte för att äga/tävla min häst heller.

Men jag vet helt enkelt inte hur jag ska förhålla mig till det hela. Måste erkänna att det känns lite obehagligt. Kan ju maila och be dem ta bort sidan i alla fall (stod dock ingenting på sidan om hur man får kontakt med webmastern, men det borde väl gå att luska ut) men jag vet inte om det är att överreagera.

Åtminstone kunde h*n ändra namnet på hästen till nåt helt annat. Som det är nu kan man ju hur lätt som helst tro att det är min häst som det handlar om; det är ju han på bilderna och namnet, stamtavlan, lynnesbeskrivingen osv. stämmer nästan exakt. Resten stämmer absolut inte; som t.ex. att han skulle ha tävlat med ett flertal olika ryttare det senaste halvåret, är hopplös att hantera och inte kan ledas utan träns, bits, sparkas, har en "hemsk personlighet" och så vidare.

Är ärligt talat lite rädd för att nån av en slump ska halka in på den sidan och tro att allting stämmer in på min genomsnälla pålle. :crazy:

Eftersom jag så gott som aldrig tidigare har stött på ett internetstall vet jag inte riktigt hur jag ska reagera.

Vad har ni för erfarenhet av internetstall? Skulle ni låna ut bilder på er häst till sådana? Hur populärt är det egentligen med såna?
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Ärligt talat förstår jag inte problemet... Jaha det finns en bild av din häst på en sida för några som vill känna på hur det är att äga en häst... Det skadar inte dig eller hästen på minsta vis... Och om nu någon tror att det är din häst som är dum, vad gör det?
Släpp saken och gå ut och rid din egen häst och var glad att du har en riktigt häst.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Skulle absolut inte låna ut bilder på mina hästar till internetstall! Tyvärr har jag dock upptäckt att mina bilder finns utlagda på internetstall i alla fall. Jag har alltid (c) copyright och mitt namn på bilderna, men det verkar inte spela så stor roll. Jag försöker alltid få tag på webmastern eller den som har lagt upp bilden och det har varit med varierande resultat. Ofta handlar det om yngre människor som tydligen inte har fått lära sig vad ordet Copyright innebär....
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Jag skulle inte gillat det! De hade fått tagit bort bilden direkt! Vill de låna bilder får de fråga först!
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

men detta var ju faktiskt bilder som var tagna innan hon köpte hästen så fattar jag det som.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Jag har råkat ut för det här också, men då har folk stulit bilder från min hemsida. Jag har inte hittat bilderna själv utan andra har sett dom vilket är synd eftersom det är olagligt och jag gillar det inte..
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

aha, ok läste dåligt, ja då är det ju en annan sak, men jag skulle nog inte gillat det ändå, har de tillstånd från den som tagit korten att använda dem?
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Får man nominera denna tråd till dagens i-landsproblem? Ingen har ju lidit någon skada utom den som tagit bilden, vet denne inte om intrånget i upphovsrätten så är det ju svårt att göra något.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Nej, jag tycker inte heller att det är nåt stort problem. Det var inte så jag menade. Har bara aldrig förr stött på ett internetstall (kanske jag som har missat nåt :o ) och därför ville jag höra lite om hur vanligt det är med såna och vilka erfarenheter andra har av sådana.

Varken jag eller hästen dör av att det finns bilder på honom där, så länge det är så harmlöst som det verkar vara. ;)
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Som sagt, om det bara är en harmlös "lek" så är det ju ingen som tar skada av det. Men jag är totalt okunnig om vad internetstall egentligen är för nåt, har aldrig sett ett sånt förrän nu. :o

Därför ville jag höra vad andra tycker om sådana. :idea:
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

men usch!

jag livrädd för att folk ska sno bilder från mig. därför kommer jag INTE lägga ut min hemsideadress utan bara ge den till vänner.

Dem som ju har såkallade "internetstall" få väl ta ansvar och FRÅGA OM LOV! även om det kanske inte är olagligt så är det tråkigt när ens egna bilder försvinner ut till andra människor.
Nä....snälla alla som tar bilder sluta upp med det! :(
Eller fråga iallafall....tror många skulle låna ut sina bilder om dem visste vart dem hamnade. tänkt på det! ;)

Och hoppas du får tag i webmastern att att h*n lyssnar på dig!
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

men vad spelar det för roll. det är barn som leker att dom har egna hästar. Tar du skada av att dom låtsas äga din häst?
Be dom hämta bilder från mig då, jag kan låna ut mina bilder åt dom, eftersom jag känner att jag kommer att klara av att sova på nätterna även fast nån lånar mina bilder :smirk:
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Det skadar förmodligen varken dig eller hästen så ur den aspekten tycker jag inte det är en så stor grej.
Men...jag vet inte hur dessa internetstall fungerar, men man kan väl tänka sig att det sitter någon som tjänar pengar på dem i slutändan någonstans (eller drivs de helt ideellt?), och då kan jag känna att den personen faktiskt skulle betala för bilderna (men det är väl som sagt förutsatt att det finns ett vinstsyfte med det hela).
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Jag har också hittat en bild på min häst på ett internettstall. Både på bara hästen och på mej och häst när jag red. Jag blev jätteförbannad för bilderna var tagna från en sida med copyright :mad:. Hästen hade i och för sig fått ett helt nytt hyperfjantigt namn men det var väldigt intressant att läsa att en av bilderna var tagen när hästen tävlade VM med "ägaren"........ :crazy:.

Jag mejlade och bad dom ta bort bilden för att jag inte ville att dom skulle använda den och lyckedes nog med att inte låta alltför otevlig.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Än en gång, det skadar inte mig alls om det är så harmlöst som det verkar. Men jag blev fundersam eftersom jag aldrig sett ett s.k. internetstall innan.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Nej, jag tar inte skada av det så länge det är just det du skriver - barn som låtsas äga min häst. Ifall det är en så harmlös lek som det verkar tänker jag inte klaga på att han finns med där.

Som jag har skrivit tidigare så blev jag mest bara fundersam över själva fenomenet "internetstall", eftersom det var helt nytt för mig att sådana finns, och ville höra om andras erfarenheter av dem. Att min häst fanns med på ett sådant var egentligen bara en bisak. Men jag förstod om det gav fel bild av det hela eftersom jag beskrev så in i detalj.

Men nu vet jag ju att det inte lär vara nåt annat än harmlöst, så tack ska ni ha alla som svarat!
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Jag får många förfrågningar men säger nej till alla. Jag vill inte att mina hästar ses i så "oseriösa" sammanhang. Nu har jag skyddat min hemsida så det är svårare att sno bilder därifrån men skulle jag hitta mina bilder i ett Internetstall så skulle jag be dem ta bort dem och om det inte sker skulle jag anmäla dem.
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

Dessutom brukar internetstall ha dels ett enklare medlemskap som är gratis och sedan ett med fler roliga funktioner som kostar pengar per månad att använda.

Och massor av ungar har dom betalda medlemskapen och ngn vuxen sitter i andra änden och tjänar pengar på att barn leker.

Trist men sant.

De mer seriösa internetstallen har förbud mot att använda egna bilder och erbjuder istället tex olika tecknngar som ungarna kan använda sig av.

/KT
 
Sv: Hur förhålla sig till internetstall?

hm..jag tycker man kan fråga först om det är okej att ladda upp bilder på ens häst och skriva massa felaktig fakta
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
26 928
Senast: mandalaki
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 625
Senast: cirkus
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 291
Hästmänniskan (moderator får gärna flytta tråden, vet inte riktigt var den hör hemma) Herregud, jag sitter och skakar och gråter och kan inte tro...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 494
Senast: Modett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp