Hur förklara kompis flytt

Flixon

Trådstartare
Min snart 7-åriga dotters ena vän ska flytta. Kompisen är familjehemsplacerad, men av olika anledningar fungerar det inte.
Jag har så svårt att hitta rätt ord för att förklara för min dotter varför hennes kompis ska flytta. Det finns många anledningar, men ingen som lämpar sig för en 7-årings öron... Kompisen ska inte flytta till sin familj, utan tillbaka till ett tidigare, då tillfälligt, hem (jourhem?).

Min dotter är en klok men känslig tjej, och jag känner att jag inte alls vet hur jag ska uttrycka mig för att hjälpa henne förstå situationen.
 
Jag tror inte riktigt jag förstår. Kan du alltså inte bara säga att hon måste flytta pga det inte passade i den familjen? Varför måste det förklaras i detalj? Det borde räcka att säga som du skrev här. Det är inte alltid möjligt att till 100% få ett så litet barn att förstå och acceptera. Ibland måste det ju få räcka med den info du har att ge.

Jag utgår ifrån att ditt barn vet att kompisens familj inte är barnets egen? Och att barnet nu måste tillbaka till det förra stället. Barnet mår inte bra i nuvarande familj.
 
Det viktiga är väl att inte säga något till din dotter förrän kompisen själv fått veta att hon ska flytta.
Jag tycker inte man behöver förklara mer än att det inte fungerade. Du ska rimligen inte veta mer än så.
 
Jag tror inte riktigt jag förstår. Kan du alltså inte bara säga att hon måste flytta pga det inte passade i den familjen? Varför måste det förklaras i detalj? Det borde räcka att säga som du skrev här. Det är inte alltid möjligt att till 100% få ett så litet barn att förstå och acceptera. Ibland måste det ju få räcka med den info du har att ge.

Jag utgår ifrån att ditt barn vet att kompisens familj inte är barnets egen? Och att barnet nu måste tillbaka till det förra stället. Barnet mår inte bra i nuvarande familj.
Att hon ska flytta för att det inte funkar är vad jag sagt, men dottern undrar förstås varför. Och det är där jag fastnar.

Ja, det vet hon. Barnets mående är inte anledningen till varför en flytt ska ske.
 
Det viktiga är väl att inte säga något till din dotter förrän kompisen själv fått veta att hon ska flytta.
Jag tycker inte man behöver förklara mer än att det inte fungerade. Du ska rimligen inte veta mer än så.
Kompisen vet att hen ska flytta, så det är lugnt.

Nej, det behöver jag väl inte. Men det skär i hjärtat när dottern är ledsen och vill förstå varför det här händer 💔
 
Kompisen vet att hen ska flytta, så det är lugnt.

Nej, det behöver jag väl inte. Men det skär i hjärtat när dottern är ledsen och vill förstå varför det här händer 💔
Det är också något att lära sig som barn - att man inte alltid kan få förklaringar på allt. Ibland bara händer saker och det är inte alltid möjligt att veta varför. Det är okej att svara "jag vet inte" även som förälder. Vi vill så gärna som föräldrar förklara allt och ibland tror vi nog också att vi måste det, men det är okej att inte veta. Eller föralldel säga att man inte vet, om man tycker att förklaringen inte lämpar sig för ett barn att höra eller om det är av så privat eller känslig natur att det faktiskt inte är lämpligt att prata om det alls.
 
Kompisen vet att hen ska flytta, så det är lugnt.

Nej, det behöver jag väl inte. Men det skär i hjärtat när dottern är ledsen och vill förstå varför det här händer 💔

Tyvärr är inte allt möjligt att förklara för ett litet barn. Mycket tråkig situation!

Kan du istället för att försöka förklara situationen försöka planera in så att de kan fortsätta vara kompisar? Videosamtal, Snapchat, träffas på lov eller liknande?
 
Tack för kloka svar hörni. Ni har alldeles rätt i att allt inte går att förklara, det behövde jag nog höra. Nu har kompisen varit här för sista gången, och vi har bytt adress så de kan skriva till varandra, till att börja med.
 
När mitt barns kompis skulle flyttas så berättade jag som det var, att en del barn har föräldrar som inte riktigt klarar av att ta hand om sina barn och att de då ibland behöver flytta och få en ny familj.
Men nu var ju kompisen själv väldigt öppen och hade berättat hur många familjer h*n bott i innan osv, så mitt barn visste ju liksom redan en hel del.
Detta var när barnet var 8.

(Jag känner mig fortfarande så himla ledsen över hela historien. En sak som etsat sig fast i minnet var när de pratade om nåt och mitt barn typ planerade vad dom skulle göra när de var lite äldre och kompisen svarar med typ "men vi kanske inte ens känner varandra då.."
Vi har haft sporadisk kontakt med kompisen.. Men nu det senaste har det liksom börjat ebba ur, delvis pga corona men också att den nya familjen varit lite avig..
Hoppas att ni kan hålla kontakten med dotterns kompis, jag tror att det är mycket värt för barn som hamnat i det läget som kompisen gjort :heart )
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 210
Senast: tornblomma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 570
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp