Hur försäkra köpt häst? (utbruten från "Vi som letar häst")

Ketrawzc

Trådstartare
Väldigt ot och vill inte ha nån diskussion - det kräver kanske en egen tråd.

Men A1 livförsäkrar ni era hästar för inköpspriset?
 
Väldigt ot och vill inte ha nån diskussion - det kräver kanske en egen tråd.

Men A1 livförsäkrar ni era hästar för inköpspriset?
Jag har gjort det. För mig har det varit viktigt att försäkra värdet, men det är dyrt.

Vet man att man ev behöver sälja hästen så är det bra om livvärdet är relativt högt.

Risken är annars att man får reservationer vilket kan göra det svårare att sälja.
 
Väldigt ot och vill inte ha nån diskussion - det kräver kanske en egen tråd.

Men A1 livförsäkrar ni era hästar för inköpspriset?
Jag fick köpa min häst jättebilligt pga skadehistorik och tillfällig reservation på försäkringen så hon är a1försäkrad för (typ) inköpspriset. Däremot är ju egentligen värdet betydligt högre och jag skulle aldrig kunna köpa en ny häst för den pengen, men har bestämt mig för att låta värdet vara kvar lågt eftersom premien blir så jäkla dyr annars..
 
Väldigt ot och vill inte ha nån diskussion - det kräver kanske en egen tråd.

Men A1 livförsäkrar ni era hästar för inköpspriset?
Jag har inte livförsäkring på mina egna hästar, men funderar på att lägga in en livförsäkring av den typen som hjälper till om något akut händer och hästen måste avlivas (t.ex. brutet ben, kolik eller liknande), dvs inte vanlig livförsäkring med användbarhet. Men jag har normalt sett inga tankar på att hästen ska säljas någon gång, och tänker inte på att jag kan få ut pengarna om jag säljer hästarna. Dvs jag ser pengarna som "borta". Kan tilläggas att jag köpte båda hästarna hyfsat billigt, och att de båda är ordentligt veterinärförsäkrade.
 
Väldigt ot och vill inte ha nån diskussion - det kräver kanske en egen tråd.
Men A1 livförsäkrar ni era hästar för inköpspriset?
När min häst kom så var han livförsäkrad sedan föltiden för 200' vilket jag inte kände var riktigt värt att betala för honom när han var 6 år och skadad vallack .. Så vi har sänkt den till en tredje del ungefär numera. Avelstoet har högre livvärde en vallackarna men de är ju just pga av avelsbiten.
 
Jag brukar ha låg liv och hög vet.vård eftersom man inte vet hur mycket/lite de kommer skada sig.

Och ha ett vanligt häst-sparkonto vid sidan av istället för att lägga massa pengar på livförsäkringspremier.
 
Båda mina har ett livbelopp som täcker avlivning och ev kremering, högre än så blir för hög månadskostnad tycker jag.
 
Min är en billig ras att försäkra och kostade '70 i inköp så hon är även försäkrad upp till det beloppet i liv/användbarhet.
 
Jag har inte livförsäkring på mina egna hästar, men funderar på att lägga in en livförsäkring av den typen som hjälper till om något akut händer och hästen måste avlivas (t.ex. brutet ben, kolik eller liknande), dvs inte vanlig livförsäkring med användbarhet. Men jag har normalt sett inga tankar på att hästen ska säljas någon gång, och tänker inte på att jag kan få ut pengarna om jag säljer hästarna. Dvs jag ser pengarna som "borta". Kan tilläggas att jag köpte båda hästarna hyfsat billigt, och att de båda är ordentligt veterinärförsäkrade.
Veterinärvården är det viktigaste, det tycker jag med!

Jag har en bekant som inte ville köpa en häst eftersom livvärdet var långt under det hon skulle köpa hästen för.

Dels ville hon inte ta karensen på 30 dagar för höjningsdelen, och dessutom var det väl risk för viss reservation på vad-det-nu-var.

Nu skall jag inte sälja någon av mina hästar, men jag fick mig en fundering. Innan jag hörde hennes resonemang så reflekterade jag inte över det.

I fallet ovan så var hästen livförsäkrad till 60', men köpeskillingen var 120'.
 
Veterinärvården är det viktigaste, det tycker jag med!

Jag har en bekant som inte ville köpa en häst eftersom livvärdet var långt under det hon skulle köpa hästen för.

Dels ville hon inte ta karensen på 30 dagar för höjningsdelen, och dessutom var det väl risk för viss reservation på vad-det-nu-var.

Nu skall jag inte sälja någon av mina hästar, men jag fick mig en fundering. Innan jag hörde hennes resonemang så reflekterade jag inte över det.

I fallet ovan så var hästen livförsäkrad till 60', men köpeskillingen var 120'.
Jag tänker ändå att de allra flesta hästar inte är försäkrade för försäljningsvärdet? Många har fler hästar och spar in de pengarna snabbt med en lägre premie.
Jag har alltid bara haft en häst men ändå inte haft råd att försäkra för deras marknadsvärde. Som tur är har jag köpt in dem billigt och haft försäkrat för den summan.
 
Veterinärvården är det viktigaste, det tycker jag med!

Jag har en bekant som inte ville köpa en häst eftersom livvärdet var långt under det hon skulle köpa hästen för.

Dels ville hon inte ta karensen på 30 dagar för höjningsdelen, och dessutom var det väl risk för viss reservation på vad-det-nu-var.

Nu skall jag inte sälja någon av mina hästar, men jag fick mig en fundering. Innan jag hörde hennes resonemang så reflekterade jag inte över det.

I fallet ovan så var hästen livförsäkrad till 60', men köpeskillingen var 120'.
Ja, det var en av anledningarna till att jag köpte min häst så billigt i slutändan. Jag hade inte kunnat försäkra upp till det (från början) tänkta inköpspriset utan reservationer pga skadehistorik. Vi kom överens om att jag fick köpa hästen för det värde hon var försäkrad för.
Nu hade jag inte höjt livvärdet ändå, men jag vill iaf kunna göra valet själv.
 
Ja, det var en av anledningarna till att jag köpte min häst så billigt i slutändan. Jag hade inte kunnat försäkra upp till det (från början) tänkta inköpspriset utan reservationer pga skadehistorik. Vi kom överens om att jag fick köpa hästen för det värde hon var försäkrad för.
Nu hade jag inte höjt livvärdet ändå, men jag vill iaf kunna göra valet själv.
Det är ju ganska smart, även av säljaren, trots allt.

Jag skall nog räkna lite på det, för livvärdet är hiskeligt dyrt.

Nu har jag en ponny som är värd livvärdet (kanske lite till). Lägger jag undan en motsvarande summa per år, som jag minskar livvärdespremiem med, så har jag ju mina pengar.

Frågan är hur disciplinerad man är?:angel:
 
Det är ju ganska smart, även av säljaren, trots allt.

Jag skall nog räkna lite på det, för livvärdet är hiskeligt dyrt.

Nu har jag en ponny som är värd livvärdet (kanske lite till). Lägger jag undan en motsvarande summa per år, som jag minskar livvärdespremiem med, så har jag ju mina pengar.

Frågan är hur disciplinerad man är?:angel:
Ja, för säljarens del hade nog hästen varit svårsåld annars eftersom den nyligen varit långvarigt skadad. Hade hästen inte haft skadehistorik hade ju läget varit annorlunda.
Jag tänker att om jag någon gång skulle sälja hästen vidare så kommer kanske all skadehistorik ändå påverka vad folk är villiga att betala, även om den risken såklart minskar ju mer åren går om hon håller sig skadefri.
 
Ja, för säljarens del hade nog hästen varit svårsåld annars eftersom den nyligen varit långvarigt skadad. Hade hästen inte haft skadehistorik hade ju läget varit annorlunda.
Jag tänker att om jag någon gång skulle sälja hästen vidare så kommer kanske all skadehistorik ändå påverka vad folk är villiga att betala, även om den risken såklart minskar ju mer åren går om hon håller sig skadefri.
Så är det ju. Skadehistorik kommer man alltid som säljare "förlora" på.

Oavsett försäkringsvärde.
 
Väldigt ot och vill inte ha nån diskussion - det kräver kanske en egen tråd.

Men A1 livförsäkrar ni era hästar för inköpspriset?
Jag gör, jag har nämligen annars ingen direkt möjlighet att spara ihop till en ny häst ifall det är så att något händer. Men klart premien blir ju hutlös dyr men det är det enligt mig värt.
 
Jag har köpt billiga hästar så de har varit 100% försäkrade på liv. De har alltså ökat i värde, jag har därmed höjt liv vid några tillfällen. Jag har alltså lyckats köpa ett halvblod för 28 och haft liv på 50-60. Köpt en ponny för 7k och haft liv på 20-30.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 404
Senast: Sootie
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 732
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp