Hur försäkra köpt häst? (utbruten från "Vi som letar häst")

Våra två ponnyer är försäkrade för knappt halva inköpspriset, då premien blir så dyr annars. Men det blir ändå en liten grundplåt för ev. ny ponny om man måste ta bort någon av dem.
 
Jag har min försäkrad för 65' i A1, det jag betalade för henne som 1-åring, men sen har jag 40' i A2.
A2 är ju mycket billigare och dör hästen i ett trauma, de flesta trauman täcks beroende på F bolag, så får man ju den biten utbetald också.
A2 känns lite bortglömd som försäkring men kan vara fin att ha om man vill ha lite högre i liv och ändå inte behöva betala hur mycket som helst.
 
Jag har min försäkrad för 65' i A1, det jag betalade för henne som 1-åring, men sen har jag 40' i A2.
A2 är ju mycket billigare och dör hästen i ett trauma, de flesta trauman täcks beroende på F bolag, så får man ju den biten utbetald också.
A2 känns lite bortglömd som försäkring men kan vara fin att ha om man vill ha lite högre i liv och ändå inte behöva betala hur mycket som helst.
Det beror ju på trauma, de flesta trauman täcks väl inte av A2. Men vill man ha en del begränsad livförsäkring så är det ju bra att den finns.

Såhär säger Agria villkor ang trauman:

D Försäkringen ersätter inte om hästen dör eller avlivas på grund av skadorna i listan nedan. Undantagen gäller även om hästen avlivas på grund av djurskyddsskäl och oavsett vad som har orsakat skadan. Följande omfattas inte av försäkringen:
• skador i hals-, bröst- och ländrygg, förutom fraktur/fissur i benvävnad utan artrosförändringar
• hältor eller rörelsestörningar, förutom hälta eller rörelse- störning som beror på fång, fraktur, fissur, hovböld, hov- spricka eller spiktramp
• skador på senor, gaffelband, ligament eller leder, förutom avskuren sena, gaffelband och ligament orsakad av yttre våld.
• frakturer/fissurer i benvävnad som har tecken på artros- förändringar
 
Det beror ju på trauma, de flesta trauman täcks väl inte av A2. Men vill man ha en del begränsad livförsäkring så är det ju bra att den finns.

Såhär säger Agria villkor ang trauman:

D Försäkringen ersätter inte om hästen dör eller avlivas på grund av skadorna i listan nedan. Undantagen gäller även om hästen avlivas på grund av djurskyddsskäl och oavsett vad som har orsakat skadan. Följande omfattas inte av försäkringen:
• skador i hals-, bröst- och ländrygg, förutom fraktur/fissur i benvävnad utan artrosförändringar
• hältor eller rörelsestörningar, förutom hälta eller rörelse- störning som beror på fång, fraktur, fissur, hovböld, hov- spricka eller spiktramp
• skador på senor, gaffelband, ligament eller leder, förutom avskuren sena, gaffelband och ligament orsakad av yttre våld.
• frakturer/fissurer i benvävnad som har tecken på artros- förändringar
Kanske var otydlig med vad jag kallar trauma. Benbrott eller stor sårskada.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 397
Senast: Sootie
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp