Hur förvara veden på bästa sätt?

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
Jag har nyligen fällt en enorm björk på min tomt,den var gammal och med röta i,fanns risk att den skulle falla ner över den lilla vägen jag har nedanför mig,så det var dags att ta bort den.
Det jag funderar över är, hur förvarar jag veden som blev av denna stora björk?

Brukligt är ju att man fäller träden man ska elda med, på våren,och sedan låter man den torka över sommaren,men nu är vi ju redan inne i slutet på Augusti,så jag är osäker på hur förvarar jag veden nu?

I vedboden får det ej plats, så jag måste ha veden liggandes utomhus......:crazy: Ska jag täcka över den med något,och isåfall vad? Den ligger direkt på marken.....hann aldrig lägga under något.

Ni som också eldar med ved,ge mig gärna lite tips på hur ni hade gjort i detta fall.
 
Klyv, stapla på pallar, täck uppifrån med presenning men lämna halva höjden bar för att luft ska kunna cirkulera. Klyvs den inte så kommer den att vara ungefär lika blöt nästa år som den är nu om den inte barkas och det kan jag personligen tycka är ett drygare göra än att klyva.

För övrigt är bästa tiden att kapa träd för ved på senvintern, i god tid innan de börjar dra upp vatten inför lövsprickningen.
 
Klyv, stapla på pallar, täck uppifrån med presenning men lämna halva höjden bar för att luft ska kunna cirkulera. Klyvs den inte så kommer den att vara ungefär lika blöt nästa år som den är nu om den inte barkas och det kan jag personligen tycka är ett drygare göra än att klyva.

För övrigt är bästa tiden att kapa träd för ved på senvintern, i god tid innan de börjar dra upp vatten inför lövsprickningen.
Tack för ditt svar. Man måste alltså klyva veden direkt.....hmm....har ingen utrustning för att göra det med. Men då vet jag hur det ska vara i allafall,tack igen :)
 
Det går att klyva med yxa eller som jag roar mig med ibland kil och slägga till riktigt tjuriga stubbar ;)
Annars borde det gå att låna/hyra en liten klyv den jag har får plats i bagaget på bilen
 
Ojdå...det låter som att jag borde sätta igång att klyva ved nu då....utan vedklyv. En yxa har jag. Kan man klyva veden med yxa? :eek: Jisses...inser plötsligt att jag har enormt mycket jobb framför mig med denna björk.....:o

Det går givetvis med yxa men var försiktig, det är lätt att göra illa sig. Personligen hade jag inte gjort det utan lånat eller köpt en vedklyv. Har man hus och eldar har man nytta av en vedklyv.

Jag har en liknande den här: https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedklyvar/vedklyv-009968/
 
Ojdå...det låter som att jag borde sätta igång att klyva ved nu då....utan vedklyv. En yxa har jag. Kan man klyva veden med yxa? :eek: Jisses...inser plötsligt att jag har enormt mycket jobb framför mig med denna björk.....:o
Om veden är lätthuggen och man har en bra huggkubbe och lagom stor yxa går det fortare än man tror, men som det står ovan kan man skada sig ordentligt om man gör fel och yxan slinter så man får vara uppmärksam på hur man hugger :)
 
Det går givetvis med yxa men var försiktig, det är lätt att göra illa sig. Personligen hade jag inte gjort det utan lånat eller köpt en vedklyv. Har man hus och eldar har man nytta av en vedklyv.

Jag har en liknande den här: https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedklyvar/vedklyv-009968/
Jag är totalt allergisk mot allt som har att göra med teknik och motorer nämligen. Visst är det bra att ha en vedklyv när man bor på en gård, grejen är bara att jag inte ens vet hur man monterar ihop eländet. Min gräsklippare som jag köpte förra året, var bara den, en enorm utmaning för mig att få den att fungera.....Ibland,fast bara ibland,önskar jag att jag bodde ihop med en händig karl här på min lilla gård:rofl:
 
Jag är totalt allergisk mot allt som har att göra med teknik och motorer nämligen. Visst är det bra att ha en vedklyv när man bor på en gård, grejen är bara att jag inte ens vet hur man monterar ihop eländet. Min gräsklippare som jag köpte förra året, var bara den, en enorm utmaning för mig att få den att fungera.....Ibland,fast bara ibland,önskar jag att jag bodde ihop med en händig karl här på min lilla gård:rofl:

Jag har lärt mig... jag vägrar vara beroende av någon. Jag älskar mina verktyg och maskiner :D
 
Jag har lärt mig... jag vägrar vara beroende av någon. Jag älskar mina verktyg och maskiner :D
Denna inställning, att vägra vara beroende av någon annan, har jag sakta men säkert börjat suga åt mig. Det är tufft som attan att bo ensam på en gård,men jag är envis. Det tar tid att lära sig lita till sig själv. Men jag är på god väg. Dina ord var mycket inspirerande för mig,tack:)
 
Denna inställning, att vägra vara beroende av någon annan, har jag sakta men säkert börjat suga åt mig. Det är tufft som attan att bo ensam på en gård,men jag är envis. Det tar tid att lära sig lita till sig själv. Men jag är på god väg. Dina ord var mycket inspirerande för mig,tack:)

Tack :)

Sedan fixar jag ju inte allt själv... min fysiska styrka har ju begränsningar. Då ber jag grannar om hjälp om särbon inte är här. Givetvis hjälper jag grannar om de behöver hjälp också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 787
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp